Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
#504608
Biltoken skrev:Jag hoppas att alla som förespråkar XC60 AWD D5 Aut alltid funderar på om de behöver köra varje tur med bilen...

Och om det är så att man måste åka och köpa kvällstidningen, verkligen ringer grannarna och frågar dem om de också vill åka med!

För det är väl inte så att du med din stora motorstarka fyrhjulsdrivna bil med automatlåda kör ca 90% av tiden med endast dig själv i bilen?

Men du kanske inte har några barn eller inte räknar med att få några barnbarn.

Du skiter helt enkelt i miljön och om din bil spyr ut 20-30% extra för huvudsaken är ju att hjulen inte spinner vid nästa rödljus......
Frågan borde nog ställas mer konkret, "om inte en cykel borde vara allas egendom och så skrotar vi alla bilar"
Sedan stänger vi forumet och flyttar ut i skogen och så lever vi alla som miljömuppar. :mrgreen:
av Biltoken
#504622
Ville bara illustrera att det finns ett pris för allt även om man som jag har en årslön på >1mkr.

Någon måste betala!

Det är helt underbart när Stefan Jacoby nu i helgen förklarar att för att växa på den kinesiska marknaden måste Volvo utveckla större bilar än vad man har idag. Kineserna gillar t ex S80L.

De är just nu 1,3 miljarder. korrektion 1,35 miljarder.
När du vaknat i morgon är de 3,75 miljarder.

Orkar inte bry mig längre! Nu sätter jag på dieselvärmaren 30 min.

Potatischipsen slut måste åka och köpa en ny påse!
Användarvisningsbild
av XC60D3
#504638
jajon skrev: Jag tycker att du låter lite bitter när du skriver. Jag hoppas att du blir nöjd med din bil och du behöver inte försvara dig. Vi får alla tycka olika och du har säkert tänkt igenom ditt val grundligt.

/ j
Nej..ja..ja...ja e inte bitter... :)

Verkligen inte, tycker bara om att diskutera saker. Vi är alla olika och har oftast olika erfarenheter och behov. Jag har aldrig kört AWD och har aldrig haft behov av det. Så, skulle jag då välja AWD på min nya XC60, bara för att det finns som tillval?

Jag behöver inte heller försvara mitt val, jag är ivf initialt nöjd med vad jag valt. Kan ju mycket väl visa sig i efterhand att det inte var rätt. Då lär det ju bli en AWD nästa gång man byter om sådär 4 år. Men just nu känns det rätt med FWD. Helt övertygad om att de som valt AWD har gjort så för att de har behov av det och inte bara för att det är ett extra tillval som "kan vara bra att ha".
Användarvisningsbild
av jajoxc60
#504664
XC60D3 skrev:Verkligen inte, tycker bara om att diskutera saker. Vi är alla olika och har oftast olika erfarenheter och behov. Jag har aldrig kört AWD och har aldrig haft behov av det. Så, skulle jag då välja AWD på min nya XC60, bara för att det finns som tillval?
För trådskaparen så måste de värdefullaste tipsen komma från de som kört både AWD och FWD och gjort en rejäl jämförelse. Det är iaf så jag tolkar frågan. Att just du aldrig behövt AWD betyder ju inte att FWD är ett bättre val. Det är därför det känns som att du försöker försvara ditt eget val snarare än att ge en nyanserad bild av skillnaderna mellan drivlinorna.

Annars kan jag verkligen rekommendera dig att testa. Jag har alltid tyckt att halogenlamporna på mina gamla bilar har varit fullt tillräckliga, sen upptäckte jag bi-xenon. Och high performance har alltid låtit tillräckligt bra tills jag testade Premium...

:)

/ j
av Sharkbait
#504688
jajon skrev:
XC60D3 skrev:Verkligen inte, tycker bara om att diskutera saker. Vi är alla olika och har oftast olika erfarenheter och behov. Jag har aldrig kört AWD och har aldrig haft behov av det. Så, skulle jag då välja AWD på min nya XC60, bara för att det finns som tillval?

För trådskaparen så måste de värdefullaste tipsen komma från de som kört både AWD och FWD och gjort en rejäl jämförelse. Det är iaf så jag tolkar frågan. Att just du aldrig behövt AWD betyder ju inte att FWD är ett bättre val. Det är därför det känns som att du försöker försvara ditt eget val snarare än att ge en nyanserad bild av skillnaderna mellan drivlinorna.

Annars kan jag verkligen rekommendera dig att testa. Jag har alltid tyckt att halogenlamporna på mina gamla bilar har varit fullt tillräckliga, sen upptäckte jag bi-xenon. Och high performance har alltid låtit tillräckligt bra tills jag testade Premium...

:)

/ j

:-)-) ....
av Biffen
#506423
Måste skriva en rad om detta med AWD vs FWD. Bytte precis min XC70 D5 AWD 2009 mot xc60 D3 FWD 2011, bägge automat. 70-an vad chippad till 225 hk & 60-an är det till 185-190 hk.
Att köra framhjulsdrift är så klart något annat än fyrhjuksdrift. Kör man på samma sätt med FWD som man kan göra med AWD så blir det så klart disko i antispinnsystemet. Men anpassar man sig till läget och till exempel startar på trean (automat) när det är halt så går det hur bra som helst. Det har varit massor av snö bitvis i år och duktigt halt men det har inte varit några som helst problem.
Fördelar FWD: lägre pris, färre prylar som kan gå sönder, lägre ljudnivå, klart lägre förbrukning och utsläpp. Just detta med lägre förbrukning och utsläpp var avgörande för min del. D3-an har gått 150 mil nu och förbrukningen liggen på 0,73 sedan start, en dl mindre än vad D5-an kom ned till efter 4000 mil!
Vad gäller motorkaraktär så är det min uppfattning att D3-an varvar sämre och har betydligt sämre ork över 3000 varv, medan den känns bättre än D5-an på låga varv. Vid egen tidtagning 0-100 får jag 8,8 eller så, en sekund bättre än fabrikssiffrorna och tillräckligt bra för mig.
Skall jag hurra för något så är det den automatiska kökörningen !! Kan ni få det på er nya bil så tveka inte, det är toppen. Jag har Navigation & kameror fram & bak vilket är OK men det är kökörningen som ändå är grejen.
av Steff 99
#506507
Nu jämför du äpple o päron, en gammal D5 mot en ny 2,0 liters D3:a, körde du den D5 aut på 0,83 så skulle du säkert köra en D3 AWD på 0,7 utan problem, så stor skillnad är det mellan dessa motorer.
Min fråga blir ändå när du säger att förbrukningen är det viktigaste i ditt val, så chippar du det första du gör, vi som har Polestar vet att det är ett bra sätt att öka förbrukningen och därmed också utsläppen, hade det inte varit bättre att undvika chippet och valt AWD istället?
Det du skrivit känns som att du försöker övertyga dej själv att du gjort ett val som du inte ville. :???:
av ekwi
#506549
Själv håller jag med Biffen i det han skriver. Förstår inte varför han skulle försöka försvara sitt val?

Även jag kommer från en bil med (riktig) AWD (subaru outback) och gått över till en bil med FWD(xc60 drive) och har efter tre veckor faktiskt inte ens varit nära att behöva fyrhjulsdriften. Om man som jag kör lugnt och försiktigt och bor i civilisationen klarar man sig utmärkt med FWD. Förbrukningen är även den ett mkt roligt kapitel, uppmätt förbrukning (i princip endast stadskörning i Stockholms innerstad) är ca 0,71 att jämföra med subaruns 0,99 (visserligen bensin).

Kan även meddela att nya bilen klarar av parkeringar odyl utan att fastna, ngt som verkar vara ett av Glenns största farhågor. Igår visade det sig att den klarade en isbacke(liten sådan) utanför biltvätten bättre än en Toyota hilux (4wd). Denna stod o spann o hade sig innan den kom upp, emedan jag kom uppför utan problem. Jag är i varjefall sjukt nöjd med mitt val och hoppas o tror att ni som gjort annorlunda val än jag är lika nöjda.
av Biffen
#506582
Att chippa skulle öka förbrukningen håller jag inte med om. Jag har chippat sex eller sju Volvo, två Renault och fyra eller fem MB (A-klass 170 cdi, E 220 & 270). Jag har av och till monterat bort trimmet och jämfört samma sträckor (typ Stockholm - Göteborg med exakt tillåten hastighet plus 10 km/tim på 90, 110 & 120 väg) och resultatet är entydigt. Om man å andra sidan använder de extra hästarna hela tiden för att ta ut max så blir säkert bilden en annan.
När det sedan gäller FWD vs AWD så är det min uppfattning att AWD är en modenyck som kostar betydligt ner är det smakar. Visst finns det tillfällen när AWD är totalt överlägset, för att inte säga nästan nödvändigt. Men det handlar om någon timma om året max, i vart fall för oss stadsbor som tar en tur till Sälen eller Åre en gång per år. Visst, det är en härlig känsla att kunna vinna rödlyseracen över framhjulsdrivna bilar och liknande, men så himla nödvändigt är det inte för mig. Men det är min uppfattning och var och en som tycker att det är viktigt skall naturligtvis köpa AWD.
XC 60 är i alla fall en himla trevlig bil - två- eller fyrhjulsdriven.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#506628
Steff 99 skrev:Nu jämför du äpple o päron, en gammal D5 mot en ny 2,0 liters D3:a, körde du den D5 aut på 0,83 så skulle du säkert köra en D3 AWD på 0,7 utan problem, så stor skillnad är det mellan dessa motorer.
Är verkligen nya D3an en sådan revolution ?:-/ Jag hade en V70N D5 185 hk AWD -6-speed innan och jag har inte en sportmössa att komma i närheten av den låga förbrukningen som förra D5an 185 hk hade med nin nya D5, inte en chans. Nu med nya motorn går det åt MINST 20 % mera diesel, visst är nya karossern på XC60/XC70 fullständgt totalkass men endå, Skulle D3an tex ligga 40% lägre än min D5a under samma förhållanden ?:-/

Det verkar ju vara helt motsatt, I databladet står det ju att nya D3 drar något mer än nya D5 inte grymt mycket mindre.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 23
Broms höger fixas aldrig

Ett löst bromsok kan man testa genom att l&au[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Hej allihopa. Är i färd med att demonter[…]

Hej. Behöver lite hjäp. Gäller en S[…]

Jag håller på att försöka in[…]