Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Variosboy skrev:Kan man inte sammafatta tråden såhär:

Det är ovanligt med motorhaveri på grund av trasig vattenpump på de flesta motorer.
Det är i sammanhanget ganska billigt att byta vattenpump när ändå allt är bortplockat (som vid ett kamremsbyte) = kostnads och krångelbesparande i längden, ÄVEN om motorn inte tar den minsta skada om pumpen rasar så är det ju trist med ett extra verkstadsbesök och kanske bogsering..
Vill man få pumpen bytt kommer INGEN verkstad ställa sig på tvären och säga: Nääääää, det får du inte!

Jag imotsäger mig första meningen
Det är ovanligt med motorhaveri på grund av trasig vattenpump på de flesta motorer.
Jag kan inte påstå at det är ovanligt på de flästa motorer, bara ovanligt på volvos egentilverkade 5cylindriga motorer (samma pump sitter på volvos vita 6:or & 4:or)
av rd350
Variosboy skrev:Kan man inte sammafatta tråden såhär:

Det är i sammanhanget ganska billigt att byta vattenpump när ändå allt är bortplockat (som vid ett kamremsbyte) = kostnads och krångelbesparande i längden, ÄVEN om motorn inte tar den minsta skada om pumpen rasar så är det ju trist med ett extra verkstadsbesök och kanske bogsering..
Vill man få pumpen bytt kommer INGEN verkstad ställa sig på tvären och säga: Nääääää, det får du inte!
Stämmer väl ganska bra!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Bara för att späda på lite extra?

Jag lät inte byta vattenpumpen i samband med kamremmen. Det var väldigt ovanligt enligt (volvo)verkstan att vattenpumparna havererar på volvos bensinmotorer, däremot på 850TDI (med Audimotor) är det viktigt att byta vattenpumpen i tid.

/Kalle
Användarvisningsbild
av isak
där har du poäng Kalle!

misstänker axel och lager har samma tillvekare!
de flesta pumpar som jag granskat de senaste åren på PB som jag bytt verkar komma från samma tillverkare, ca hälften hade lagerhaveri som förorsakade bytet. sedan får forumläsarna bilda sig en egen uppfattning när byte "bör" göras". personligen tycker jag har pumpen suttit 40 000 mil så är det inte fel! oavsett vad en del experter förespråkar!

slutsats "pumpbyte är en skitpeng i det stora hela".
Isak
Användarvisningsbild
av CarMan
~Kalle~ skrev:Bara för att späda på lite extra?

Jag lät inte byta vattenpumpen i samband med kamremmen. Det var väldigt ovanligt enligt (volvo)verkstan att vattenpumparna havererar på volvos bensinmotorer, däremot på 850TDI (med Audimotor) är det viktigt att byta vattenpumpen i tid.

/Kalle
Ja på den motorn skulle jag defenetivt byta ! Har sätt många haverier på dom!
den motorn sitter ju även i alla V70 & i V70N 00-01
Användarvisningsbild
av isak
är det samma tillverkare av lagersats till dem?
vill bara ha ett ja eller nej som svar?
Isak
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:är det samma tillverkare av lagersats till dem?
Isak

Om du trår att nån här på forumet kan ge ett svar på det så tror du nog fel. Det är ju omöjligt att veta vilken lagertillverkare en underlevrantör har andvänt i sin produkt (kan ju skilla jad olika årtal också)

Sen kan ju 2 lika dana lager holla olika bra, om dom monteras i 2 olika produkter !
av *pettson*
CarMan skrev:
Isak

Om du trår att nån här på forumet kan ge ett svar på det så tror du nog fel. Det är ju omöjligt att veta vilken lagertillverkare en underlevrantör har andvänt i sin produkt (kan ju skilla jad olika årtal också)

Sen kan ju 2 lika dana lager holla olika bra, om dom monteras i 2 olika produkter !
Om det inte är volvo orginalpumpar (som inte volvo tillverkar), där måste det vara stor skillnad på lagerkvalitet och hållbarhet..? För då enligt utsago håller ALLA pumpar i en evighet och inte ens när dom är slitna ställer det till problem..
Eller har det med ändrats nu?
Användarvisningsbild
av isak
JO tänk om ALLT var lika bra på en volvo som v-pumparna? det vore den ultimata bilen! eller hur CAR MAN?

sen beror det ju mycket på vidvinkelseende! på min tid på MB last o transportbilar så var det övervägande lagerhaverier på pumparna! skulle vara roligt att dissekera en VOLVO o en MB för att se vad axelsatsen är tilverkad? för mig är det samma skrot, som inte håller i evighet?
Isak
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:
Isak

Om det inte är volvo orginalpumpar (som inte volvo tillverkar), där måste det vara stor skillnad på lagerkvalitet och hållbarhet..? För då enligt utsago håller ALLA pumpar i en evighet och inte ens när dom är slitna ställer det till problem..
Eller har det med ändrats nu?

Det är självklart inte en volvo vatten pump ! hela den motorn (850 TDI ) tillverkas ju av Audi
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]