Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Diesel5
v70diesel06 skrev:Tycker bilen blir helt ointressant när emblem saknas,tittar alltid och jag blir omkörd in hel del i yrket.Känns som en småpojksfason att plocka bort emblem,typ 80-tal.Många Ford granada ägare tog bort emblemen och ersatte med ett mercedesmärke!!!!Därav namnet Finnmerca Sånt finns i mitt minne.Vad tror man?blir bilen fränare?Sen allt snack om att det är lättare att hålla rent,ser det som ett litet problem o dra tvättborsten över ett emblem på 5*3 cm.
Vaxar du bilen 7 gånger per år? Nej du åker väl Statoiltvätten med din antar jag men för oss som e lite mer noga med bilarna så blir det en hel del vaxande och gnoende och då underlättar det massor utan emblem....

Dessutom varför ska det stå Volvo på bakluckan? Du ser ju att det e en volvo ändå...
Varför ska det stå V70 på bakluckan? Du ser ju att det e en V70 ändå....
Varför ska det stå D5 på bakluckan? Det ser du ju iaf att det är iaf.....

Det ända du inte ser så lätt är om det e en AWD som i mitt fall och såna emblem får man inte på bilen iaf!

Emblem är bland det fulaste man kan ha på en bil tycker jag och om du öppnar ögonen så kan jag lova att 99% av alla bilar med lite puts på t.ex vallåkra eller liknande träffar SAKNAR emblem!

Självklart ska ni som vill ha era emblem på bakluckan kvar ha det men kom inte o jämför en ny V70 med nån J*vla Ford Granada för då har det ju spårat ur rejält...
av v70diesel06
Oj,heta känslor,men bilar på träffar är oftast långt från standard,till skillnad från dom 99% volvo som kör om mig en Måndag i Mars.Men det är säkert så många tänker när dom tar bort emblem,ett litet steg mot utställningsbil.Sen det där med statoiltvätt,NEVER.känd som extrempedant.Skulle sälja en 3 år gammal Peugeot 205 GTI.killen som kom o titta vägrade tro mig att bilen inte var omlackad.såg för blank o fräch ut enligt honom.Så jag har nog vaxat en o annan bil
Användarvisningsbild
av Diesel5
v70diesel06 skrev:Oj,heta känslor,men bilar på träffar är oftast långt från standard,till skillnad från dom 99% volvo som kör om mig en Måndag i Mars.Men det är säkert så många tänker när dom tar bort emblem,ett litet steg mot utställningsbil.Sen det där med statoiltvätt,NEVER.känd som extrempedant.Skulle sälja en 3 år gammal Peugeot 205 GTI.killen som kom o titta vägrade tro mig att bilen inte var omlackad.såg för blank o fräch ut enligt honom.Så jag har nog vaxat en o annan bil
Då e vi nog väldigt lika då =) Men nog får du väl hålla med om att det e lättare att polera en bil som har minimalt med vassa kanter typ emblem, olackad plast osv? Mer än en gång man har stått med blödande händer när man har polerat kompisars bilar som envisas med att ha alla emblem kvar :-(
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Diesel5 skrev:Då e vi nog väldigt lika då =) Men nog får du väl hålla med om att det e lättare att polera en bil som har minimalt med vassa kanter typ emblem, olackad plast osv? Mer än en gång man har stått med blödande händer när man har polerat kompisars bilar som envisas med att ha alla emblem kvar :-(
Om det är så viktigt vid polering att det inte finns några saker att fastna så man tvärhatar ett emblem, i så är ju en sak säker till 100%, då går V70II Fet-Bort, kantigare nybil får man leta efter 2010.

Audi A6, Opel Insigna; BMW 5:a, min Supra osv är ju verkligen runda och fina att polera, kanske därför de har bra luftmotstånd till skillnad från V70II så är sämre än en ladugårdsvägg när det gäller Cv värde.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Allt handlar ju om tycke och smak. Jag tycker personligen att beteckningar hör till bilens originalskick, och att det är intressant att veta vad folk kör, rent nyfikenhetsmässigt. Det är inte mer fåfängt att behålla sitt V8 eller D5 märke än ett ständigt putsande och polerande av sin bil. Min bil är bara salongsblank en gång om året, och det är då den körs ut från Mr Cap. Resten av året tvättar jag den noga med svamp och låter bilen självtorka. Jag skinnar den inte ens. Det är väl en annan tråd, men varför skall jag lägga ned så mycket tid och energi på ett skick som försvinner efter en dags körning? Finns ingen vanlig människa som skulle se någon skillnad på en högputsad bil och min svamptvättade bil på mindre än 2 meters avstånd ändå, än mindre ta speciell notis om det.
av RCE
Hela den här diskussionen har nästa fått mig att vilja göra följande istället...

1. Ta bort motortypsemblem
2. Lämna in den för en polestaroptimering och tacka nej till emblem
3. Sätta på ett 2.0F emblem

Det hade ju fått en del nyfikna att lyfta på ögonbrynen när man pyser förbi. Tala om en ulv i fårakläder :wink:

...man nu var det ju så att jag sa "nästan". Saken är den att vi köper bilen för vår skull och inte andras, alltså är det viktigast att den tillfredställer just oss!
Användarvisningsbild
av Variosboy
RCE skrev:Hela den här diskussionen har nästa fått mig att vilja göra följande istället...

1. Ta bort motortypsemblem
2. Lämna in den för en polestaroptimering och tacka nej till emblem
3. Sätta på ett 2.0F emblem

Det hade ju fått en del nyfikna att lyfta på ögonbrynen när man pyser förbi. Tala om en ulv i fårakläder :wink:

...man nu var det ju så att jag sa "nästan". Saken är den att vi köper bilen för vår skull och inte andras, alltså är det viktigast att den tillfredställer just oss!
+1
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nya S60 blir först ut enligt den nya standarden med motoralternativen: D3, D5, T3, T4, T5 och T6. Samtidigt kommer motoremblemen att bli större för att ge bättre läsbarhet och en tydligare positionering. De får samma storlek som modellemblemet.

Så här ser Volvos nya standard ut för motoremblem och som börjar införas successivt från modellår 2011:

Diesel Hästkrafter Bensin
D8 300 hk 325 hk +350 hk T8
D6 250 hk 275 hk 300 hk T6
D5 200 hk 225 hk 250 hk T5
D4 165 hk 175 hk 200 hk T4
D3 135 hk 150 hk 165 hk T3
D2 115 hk 125 hk 135 hk T2
D1 90 hk 100 hk 115 hk T1
D - 50 hk 75 hk 90 hk T

Arbetet att ta fram de nya beteckningarna har pågått sedan hösten 2008 i Volvos Nomenklaturgrupp.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 18
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]