Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tunnis skrev:Personligen har jag haft både V70 och A4 med fyrhjulsdrift så jag känner till bägge systemen coh anser inte att detta är avgörande för just mitt val av bil.
Kan dock förstå att vissa anser att just AWD-system är det viktigaste när man köper SUV, fast för mig är komfort det viktigaste.
/micke
Hur mycket pengar har du Vw/Audi S-tronic/DST lådorna med direct-shift är helt underbarar både för komfort, ekonomi och prestanda. Väckte mycker svåra ha-begär.

För mig var det dock ointressant då det hamnade utanför min budget :roll:
Användarvisningsbild
av bjornw
VolvoB20 skrev: hur fasiken skulle det gå till. X-drive sakanr ju mellandiff, hur kompenserar BMW för att däcken rullar olika fort i kurvorna om det är konstant 4wd, ska de stackars kopplingsskivorna i x-driven ligga och slira hela tiden då, kan ju inte hålla i längden.
Om du laddar ner PDF:en från det här testet så finns det en enkel beskrivning av x-drive (och andra vanliga system). Det har en "fördelningsväxel" med ett elektroniskt styrt lamellpaket. I princip lika som LandRover och Touareg.

http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml
av Halvmas
Tompak skrev:Jag måste (p.g.a. leveranstider) snabbt bestämma mig för en kärra.
Kan råda dig till att fatta en beslut inom kort beroende på hur gott om tid du har på dig vill säga. När jag beställde min XC60 i Oktober var lev.tiden 20-22 veckor. Får den i mars hoppas jag. Vet inte hur långa lev.tider det är idag men det skulle förvåna mig om de var så mycket kortare.
av spoon
supersonic skrev:Schyssta bilder!

Min uppfattning är att världens bästa fyrhjulsdriftssytem numera återfinns i BMW, nya X-drive verkar vara måttstocken alla vill nå. Baserat på en mängd tester och uppfattningar som jag har läst och hört de senaste åren! Detta är vad jag tror. Rätt imponerande att som BMW inte har någon direkt erfarenhet av 4WD och sen gör ett supersystem.

Synd att man måste gasa så mycket för att få snurr på Haldex, även i det absolut senaste systemet. Men gasar man så har man äkta (nåja) 4WD! :D

Just my 2 cents...
BMW lærte nok ganske mye om 4WD systemer den tiden de eide Land Rover 8)
spoon skrev:
supersonic skrev:Schyssta bilder!

Min uppfattning är att världens bästa fyrhjulsdriftssytem numera återfinns i BMW, nya X-drive verkar vara måttstocken alla vill nå. Baserat på en mängd tester och uppfattningar som jag har läst och hört de senaste åren! Detta är vad jag tror. Rätt imponerande att som BMW inte har någon direkt erfarenhet av 4WD och sen gör ett supersystem.

Synd att man måste gasa så mycket för att få snurr på Haldex, även i det absolut senaste systemet. Men gasar man så har man äkta (nåja) 4WD! :D

Just my 2 cents...
BMW lærte nok ganske mye om 4WD systemer den tiden de eide Land Rover 8)
Haha 8)
av XCThord
Jag stod också i valet mellan XC60 och Q5 för drygt ett år sedan. Jag valde XC60:n främst för att...
- ... man fick oerhört mer utrustning för pengarna
- ... den är betydligt bekvämare (bortsett från mittarmstödet fram som är ett skämt i XC60)
- ... den är betydligt snyggare exteriört (Q5:ans design är alldeles för slätstruken imo)

Men men, Q5:an är säkert också en väldigt bra bil så jag har svårt att tänka mig att du skulle bli missnöjd om du väljer den!
av Tompak
Oj oj, en sån massa bra svar och tankar. Tackar så mycket för allt. Jag har faktiskt inte känt på Xc60 ännu. Vid ett bilval så börjar jag alltid med att klämma och känna på bilen, dörrklang, reglage m.m. Detta gjorde att vid mitt nuvarande tjänstebilsval, en A4 2.o TDI Quattro, blev den utgående modellen, s.k B7 istället för B8. Detta för att Audi sänkt kvaliteten på just nämnda grejor, det stod en Skoda Octavia bredvid, på många punkter kändes den mycket mer distinkt än den nya modellen av A4. Den upplevda kvaliteten betyder MYCKET för mig, därför gick BMW X3 bort direkt, plastigare inredning har jag inte sett/känt på sedan min farsas förra Hyundai -01. Därför blir jag lite nervös för XC60 när jag ser plusbetyg för Q5´s inredning eftersom jag tycker den är plastig... Men som sagt, jag får in och känna på den...
bjornw skrev:
VolvoB20 skrev: hur fasiken skulle det gå till. X-drive sakanr ju mellandiff, hur kompenserar BMW för att däcken rullar olika fort i kurvorna om det är konstant 4wd, ska de stackars kopplingsskivorna i x-driven ligga och slira hela tiden då, kan ju inte hålla i längden.
Om du laddar ner PDF:en från det här testet så finns det en enkel beskrivning av x-drive (och andra vanliga system). Det har en "fördelningsväxel" med ett elektroniskt styrt lamellpaket. I princip lika som LandRover och Touareg.

Har läst det där men det säger inte mycket. Och att det liknar Landrover eller Turaeg håller jag inte med om alls dp dessa har mellandiff.

Detta har jag hittat om xDrive i mina sökningar är följande.

Likheter:

-Precis som Haldex saknar xDrive mellandiff, istället är en axel direktkopplad med utgående axel på lådan, På Haldex är det framaxeln, på xDrive är det bakaxeln.

-På Haldex och xDrive kan den andra axeln kan koppas vid behov genom en fleskivig lamellkoppling som styrs elektroniskt,

-Axel nr två kan inte vara fullt inkopplad hela tiden då mellandiff saknas och hjulen rullar olika fort i tex kurvor.

Olikheter:

-BMW har förenklat och skippat hydrauliken från haldex och låter en elmotor trycka direkt på lamelllkopplingen vilket gör att man fått ned responstiden på systemet till 50-100 millisekunder. Det är så snabbt att föraren inte hinner märka in/ur koppling, och mindre hjulspinn hinner inträffa innan systemet agerar.

-Haldex öppnar i princip helt och hållet när awd inte behövs. BMW däremot släpper inte trycket på lamellerna helt i normal setup utan låter ca 40% av kraften gå genom lamellarna till framaxeln, d.v.s 60% kvar av drivet bak då. Skillnaden i vartal mellan fram och bakaxel (tex i kurvor) får tas upp genom att lamellerna får slira, de måste då vara ordentligt dimmentionerad för att hålla i många mil.

Rätta mig gärna om det är fel på något sätt.
VolvoB20 skrev:
bjornw skrev:

Har läst det där men det säger inte mycket. Och att det liknar Landrover eller Turaeg håller jag inte med om alls dp dessa har mellandiff.

Detta har jag hittat om xDrive i mina sökningar är följande.

Likheter:

-Precis som Haldex saknar xDrive mellandiff, istället är en axel direktkopplad med utgående axel på lådan, På Haldex är det framaxeln, på xDrive är det bakaxeln.

-På Haldex och xDrive kan den andra axeln kan koppas vid behov genom en fleskivig lamellkoppling som styrs elektroniskt,

-Axel nr två kan inte vara fullt inkopplad hela tiden då mellandiff saknas och hjulen rullar olika fort i tex kurvor.

Olikheter:

-BMW har förenklat och skippat hydrauliken från haldex och låter en elmotor trycka direkt på lamelllkopplingen vilket gör att man fått ned responstiden på systemet till 50-100 millisekunder. Det är så snabbt att föraren inte hinner märka in/ur koppling, och mindre hjulspinn hinner inträffa innan systemet agerar.

-Haldex öppnar i princip helt och hållet när awd inte behövs. BMW däremot släpper inte trycket på lamellerna helt i normal setup utan låter ca 40% av kraften gå genom lamellarna till framaxeln, d.v.s 60% kvar av drivet bak då. Skillnaden i vartal mellan fram och bakaxel (tex i kurvor) får tas upp genom att lamellerna får slira, de måste då vara ordentligt dimmentionerad för att hålla i många mil.

Rätta mig gärna om det är fel på något sätt.
Det du s kriver stämmer nog som jag förstått det. Det jag ville påpeka var hur effektivt X-drive är, vid vardagskörning/bus/lite mer avancerade 4WD-körning/terräng. :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Högt motorljud

Lite högre iom ingen isolering i huven men m[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]