- tis 28 okt 2008, 01:01
#228920
Sen svårigheten att få rätt delar då många bakom disken inte är speciellt förkovrade i sitt jobb utan mera fördjupade i förtjänsten på det dubbla priset på tvättmedlet eller ahlgrens bilar i kiosken. Ska kan man sen undra varför kostar ett fördelarlock named *bosch* i volvokartong över 500 spänn medans *bosch*locket i en boschkartong kostar 397.50 på meca?
Eller en rotor för en dryg 400hundring till när bosch kostar 297 spänn? Naturligtvis pratar vi om priser till kund utan rabatter.
Ska vi se den krassa sidan handlar ALLT om rabatter.. naturligtvis INTE vanliga kunder ser röken av. Visst 5% här och ev 10% där. Men i ärlighetens namn ser det inte ut så på riktigt. Vem nöjer sej med 5%?
Vad ger du för orginaltändstift CARMAN? Standardstift för en 854GLT? För min del handlar det om NGK BCPR6ES och listpriset är faktiskt bara 46,25kr/st för såna. 231,25 spänn för 5. Men det är ju listpriset ju.. Men vad ger jag? jo 126kr för 5 st.. Har jag fått missanpassat junk då? Kanske är det missanpassade NGK under eget namn som tillverkats expre för eftermarknad? ELLER är det så att volvo har överpris på sina saker för att folk precis som när det gäller olja ska TRO Att man köpt en högre kvalitet för att prisnivån är hög.
Köper jag upp ett paket bromsbelägg utan planering köper jag ett par roadhouse belägg då dom finns närmast mej, 397spänn till kund.. en 200dring till mej.
Har jag fått asiatiska skitbelägg som bara är att dänga i väggen då, läser jag dina anekdoter så företräder ju dom belägg jag köper dina farhågor? Mjae om du ens funderar på tanken så får vi nog tänka om igen. Beläggen är väl dokumenterade och innefattar faktiskt ett ECE R90 godkännande. Vad är det då är väl då första tanken? Läs på länken så får du veta. http://www.autoexperten.se/templates/normal.aspx?id=211.
Precis.. beläggen är testade och klassade för varje fordon på ett sätt du troligen inte kände till..
När lade volvo upp information om sina orginalklossar och dom tester som dom MÅSTE genomfört? Inte ett ord och inte ett papper om orginalbeläggen.
Ett tips är att det hjälper inte att det är *orginal* dom måste testas likförbaskat. Och alla *orginal*tillverkare har skrämmande nog inte klarat testerna med leveransbeläggen på bilarna.
Att svartmåla delar då dom inte ligger i rätt kartong. är liksom bara trist och oproffesionellt. Att ta upp såna fakta som.. det verkade som. Jag tyckte, det är nog så, osv..
Intressantare aspekter är ju att man faktiskt FÅR serva sin bil på andra verkstäder MED ANDRA DELAR och ändå behålla sina garantier. Nåt som faktiskt volvo i enighet med sin reklam om *orginal* i stort sett blåvägrar att erkänna på många ställen. Du pratade om kundens rättigheter förut. Du vet nu att KUNDEN har rättigheter att låta dej serva hans bil med i princip vadsomhelst som han köpt som är godkänt för montering på hans bil. OAVSETT vad du tycker om saken och du ska lämna garanti på detta iallafall.. OCH NEJ orginaldelar är inte perfekta och absolut inte felfria alltid. Men det är ändå inget som skulle erkännas naturligtvis. Att man kan få ett SKF hjullager i ena kartongen och ett FAG i andra är naturligtvis normalt. Om jag nu inte valt eftermarknad för.. Volvo använder ju bara skf. Eller kan man påpeka att det är ett fel i denna tråden?
Gruppundantaget (EC)1400/2002 som du uppenbarligen inte gillar och som du nu riktigt svartmålar, som nu är i kraft för att skydda konkurrens och konsumenternas val inom reservdels- och reparationssektorn upphör att gälla 2010 och det är idag osäkert om den kommer att förnyas faktiskt, vi får dock hoppas. Det som kallas för Euro 5 föreskriften, som kommer att träda i kraft i september 2009, kommer att ge alla verkstäder tillgång till all teknisk information för fordon typbesiktigade efter 1 september 2009. Så jag säger som det känns: Förbered er på ett otroligt spännande skifte 2009/2010 med den attityd som verkar ha slagit rot hos vissa märkesverkstäder, det kan bli ett år då man får lära om sin attityd eller börja stämpla.
Kunderna vill faktiskt ha nåt för pengarna oavsett vad märkesverkstan tror. Det kunderna köper i FÖRSTA HAND är en kunskapstjänst av dej i andra hand köps en produkt. Är inte du proffs går dom nånannanstans och köper både tjänsten och produkten. 2009 så försvinner det sista hindret för oberoende verkstäder att konkurrera om ditt jobb.
CarMan skrev:Nu ser ju inte verkligheten ut så där alla finns. Där jag kommer ifrån är 3 dagar en normal leveranstid för orginaldelar oavsett vad jag önskar. Lagervaror är inget man vill ha hur mycket du än tigger och man stänger 17.00. Mera udda varor har ingen som helst återlämningsgaranti om du inte är beredd på ett ursäkta utrycket: Jävla tjat.. diskussoner och några fina smygavgifter i slutändan.anp skrev:Varför skulle anledningen till att handla piratdelar, vara att spara någon krona? ( något hårddraget ur diskussionen )Jätte bra argument !!!
Jag köper mycket delar pirat, och en del originaldelar också. Den stora skillnaden för mig är tillgänglighet, pirat kan jag ofta handla även kvällstid. Originaldelar är svårt att köpa annat än under normal arbetstid, tid då jag arbetar och har svårt att komma från för att handla original reservdelar.
jag hr länge försökt få våtan butik att vara öppe sama tider som bilförsäljningen, men inte fått igenom detta.
Vi kan ju till omed få elar flera ggr/ dag & kan ta hen ovanliga delar o sen skicka tilbaka som (i obruten förpackning) mot en liten kostnad. Detta skulle man kuna trycka på o få ut på et bätre sätt.
vid vissa reprationer kan det vara skönt att ha mer delar hemma än vad som går åt (är det vanliga delar man har på hyllan är det sällan problem att skicka tillbaka, men när man beställer hem saker så är det inormala fall problem, men vi kan mot en liten kostnad retunera detta)
Sen svårigheten att få rätt delar då många bakom disken inte är speciellt förkovrade i sitt jobb utan mera fördjupade i förtjänsten på det dubbla priset på tvättmedlet eller ahlgrens bilar i kiosken. Ska kan man sen undra varför kostar ett fördelarlock named *bosch* i volvokartong över 500 spänn medans *bosch*locket i en boschkartong kostar 397.50 på meca?
Eller en rotor för en dryg 400hundring till när bosch kostar 297 spänn? Naturligtvis pratar vi om priser till kund utan rabatter.
Ska vi se den krassa sidan handlar ALLT om rabatter.. naturligtvis INTE vanliga kunder ser röken av. Visst 5% här och ev 10% där. Men i ärlighetens namn ser det inte ut så på riktigt. Vem nöjer sej med 5%?
Vad ger du för orginaltändstift CARMAN? Standardstift för en 854GLT? För min del handlar det om NGK BCPR6ES och listpriset är faktiskt bara 46,25kr/st för såna. 231,25 spänn för 5. Men det är ju listpriset ju.. Men vad ger jag? jo 126kr för 5 st.. Har jag fått missanpassat junk då? Kanske är det missanpassade NGK under eget namn som tillverkats expre för eftermarknad? ELLER är det så att volvo har överpris på sina saker för att folk precis som när det gäller olja ska TRO Att man köpt en högre kvalitet för att prisnivån är hög.
Köper jag upp ett paket bromsbelägg utan planering köper jag ett par roadhouse belägg då dom finns närmast mej, 397spänn till kund.. en 200dring till mej.
Har jag fått asiatiska skitbelägg som bara är att dänga i väggen då, läser jag dina anekdoter så företräder ju dom belägg jag köper dina farhågor? Mjae om du ens funderar på tanken så får vi nog tänka om igen. Beläggen är väl dokumenterade och innefattar faktiskt ett ECE R90 godkännande. Vad är det då är väl då första tanken? Läs på länken så får du veta. http://www.autoexperten.se/templates/normal.aspx?id=211.
Precis.. beläggen är testade och klassade för varje fordon på ett sätt du troligen inte kände till..
När lade volvo upp information om sina orginalklossar och dom tester som dom MÅSTE genomfört? Inte ett ord och inte ett papper om orginalbeläggen.
Ett tips är att det hjälper inte att det är *orginal* dom måste testas likförbaskat. Och alla *orginal*tillverkare har skrämmande nog inte klarat testerna med leveransbeläggen på bilarna.
Att svartmåla delar då dom inte ligger i rätt kartong. är liksom bara trist och oproffesionellt. Att ta upp såna fakta som.. det verkade som. Jag tyckte, det är nog så, osv..
Intressantare aspekter är ju att man faktiskt FÅR serva sin bil på andra verkstäder MED ANDRA DELAR och ändå behålla sina garantier. Nåt som faktiskt volvo i enighet med sin reklam om *orginal* i stort sett blåvägrar att erkänna på många ställen. Du pratade om kundens rättigheter förut. Du vet nu att KUNDEN har rättigheter att låta dej serva hans bil med i princip vadsomhelst som han köpt som är godkänt för montering på hans bil. OAVSETT vad du tycker om saken och du ska lämna garanti på detta iallafall.. OCH NEJ orginaldelar är inte perfekta och absolut inte felfria alltid. Men det är ändå inget som skulle erkännas naturligtvis. Att man kan få ett SKF hjullager i ena kartongen och ett FAG i andra är naturligtvis normalt. Om jag nu inte valt eftermarknad för.. Volvo använder ju bara skf. Eller kan man påpeka att det är ett fel i denna tråden?
Gruppundantaget (EC)1400/2002 som du uppenbarligen inte gillar och som du nu riktigt svartmålar, som nu är i kraft för att skydda konkurrens och konsumenternas val inom reservdels- och reparationssektorn upphör att gälla 2010 och det är idag osäkert om den kommer att förnyas faktiskt, vi får dock hoppas. Det som kallas för Euro 5 föreskriften, som kommer att träda i kraft i september 2009, kommer att ge alla verkstäder tillgång till all teknisk information för fordon typbesiktigade efter 1 september 2009. Så jag säger som det känns: Förbered er på ett otroligt spännande skifte 2009/2010 med den attityd som verkar ha slagit rot hos vissa märkesverkstäder, det kan bli ett år då man får lära om sin attityd eller börja stämpla.
Kunderna vill faktiskt ha nåt för pengarna oavsett vad märkesverkstan tror. Det kunderna köper i FÖRSTA HAND är en kunskapstjänst av dej i andra hand köps en produkt. Är inte du proffs går dom nånannanstans och köper både tjänsten och produkten. 2009 så försvinner det sista hindret för oberoende verkstäder att konkurrera om ditt jobb.