...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
Tomas88 skrev:""Sen så kan man ju sticka ut nosen och titta lite ändå, så man själv ser om det är fritt utan att behöva förlita sig på en annan förares signaler"

Precis vad jag sa"

Sa du väl inte. Du vill ju att man skall gå efter vad någon annan anser som lämpligt ställe att köra om.
Det beror ju lite på vad man har för bil också. Antal hästar osv om det går att göra en säker omkörning
Som sagt, Jag skrev:man ser ju om det kommer en bil när man tittar ut lixom

Kan du inte läsa?
Tomas88 skrev:""Sen vill jag återkomma till det jag sa innan. Naturligtvis fungerar din metod för att underlätta omkörning oftast men som jag tidigare skrev så kan man ju inte lita på att framförvarande förare just menar att det är fritt att köra om. H*n kan ju t.ex slagit på blinkersen av misstag eller kanske tom ämnar svänga höger (just som bla blinkersen är till för att visa).

Just därför tycker jag att det är fel att hålla på med såna här hemgjorda signaler.

Hoppas du förstår vad jag menar.
Quotar mig själv "
sewe skrev:Feltolkas tror jag man inte gör om man nu inte blinkar hela tiden när man vill hjälpa den bakomvarande i en omkörningssituation, när jag kör det me tradarn så blinkar jag endast 2ggr, ingen chans att dom feltolkar det.
Användarvisningsbild
av Severin
anp skrev:Lika lite som den som tackar någon som hållit ut på vägrenen för att underlätta en omkörning, via Höger-Vänster(-Höger) blinkers signalerar att denne är förvirrad och inte vet vart den skall svänga.
Haha, fan va bra, skrattade när jag läste detta :-)-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
sewe skrev:
Tomas88 skrev:""Sen så kan man ju sticka ut nosen och titta lite ändå, så man själv ser om det är fritt utan att behöva förlita sig på en annan förares signaler"

Precis vad jag sa"

Sa du väl inte. Du vill ju att man skall gå efter vad någon annan anser som lämpligt ställe att köra om.
Det beror ju lite på vad man har för bil också. Antal hästar osv om det går att göra en säker omkörning
Som sagt, Jag skrev:man ser ju om det kommer en bil när man tittar ut lixom

Kan du inte läsa?
Tomas88 skrev:""Sen vill jag återkomma till det jag sa innan. Naturligtvis fungerar din metod för att underlätta omkörning oftast men som jag tidigare skrev så kan man ju inte lita på att framförvarande förare just menar att det är fritt att köra om. H*n kan ju t.ex slagit på blinkersen av misstag eller kanske tom ämnar svänga höger (just som bla blinkersen är till för att visa).

Just därför tycker jag att det är fel att hålla på med såna här hemgjorda signaler.

Hoppas du förstår vad jag menar.
Quotar mig själv "
sewe skrev:Feltolkas tror jag man inte gör om man nu inte blinkar hela tiden när man vill hjälpa den bakomvarande i en omkörningssituation, när jag kör det me tradarn så blinkar jag endast 2ggr, ingen chans att dom feltolkar det.
Om man ändå skall kontrollera själv så gör det ju ingen nytta om föraren framför blinkar höger när denne nu anser det vara lämligt att köra om. Vilket man själv kanske inte tycker. Jag vet inte om din bil är högerstyrd men med min bil så är det inga problem att se om det är fritt genom att gå ut till mittlinjen om nu föraren framför håller sig på kant även om det nu skulle varit en lastbil (vilket det inte var).

Ang vem som sa vad och inte så menade jag med mitt frågasättande av: "Precis vad jag sa" att först säger du lite kortfattat att man både skall få en signal av föraren framför när denne tycker det är lämpligt för dig att köra om och sen skall man själv kontrollera med att sticka ut nosen lite. Sen säger du "Precis vad jag sa" på mitt alternativ med att bara kolla själv och inte gå efter andras bedömningar.

Då menar jag att nej det har du inte sagt även om man kan hitta sitatet genom att klippa ut en textbit.

Ang ditt andra sitat av dig själv...
Nä du förstog alltså inte vad jag menade. Jag menar: Säkert så fungerar det oftast med en blink eller två för att visa att omkörning kan ske. Men föraren framför kan ju t.ex ha stött till blinkersknappen av misstag. Sen kan ju heller inte föraren framför veta vad man har för kapacitet till att köra om. Hur stor motor tex. Jag märker ju tex viss skillnad mellan min S40 2,0T och min förra 240.

I mitt fall då jag hamnade bakom en som höll på med detta blinkande så gjorde det över huvud taget ingen nytta alls. Om jag skulle tyckt det vore lämpligt att köra om hade jag gjort det. Skulle jag kört om då föraren framför blinkat hade lätt en farlig situation kunnat uppstå.
Användarvisningsbild
av Severin
Suck!

Jaja du som har rattat i 2 år vet säkert vad som funkar eller inte för dig men jag som har kört bil i 16år vet att detta funkar för mig och mina kollegor efter vägen, så gör vad du vill, vi andra hjälper varandra efter vägarna

Edit: Jag bara måste ta me detta
Tomas88 skrev: Sen kan ju heller inte föraren framför veta vad man har för kapacitet till att köra om. Hur stor motor tex. Jag märker ju tex viss skillnad mellan min S40 2,0T och min förra 240.
Om jag lyckas köra om när en kollega blinkar med ett 25m ekipage så borde du hinna med en personbil
Användarvisningsbild
av Scania
Självklart skall man göra allt man kan för att underlätta för varandra i trafiken. Det är väl alldeles utmärkt att tex ett stort lastbilsekipage hjälper till genom att med ett par högerblink tipsa bakomvarande "att nu kan du gå ut och kolla, om du vill köra om". Den omkörande måste ändå verifiera att han kan göra en säker omkörning. Han är ju inte tvungen att köra om...

Det kallas samarbete, och det gynnar i allra högsta grad trafiksäkerheten. Fast vad vet jag, har ju bara 38 år daglig tillvaro bakom ratten... :)
sewe skrev:Suck!

Jaja du som har rattat i 2 år vet säkert vad som funkar eller inte för dig men jag som har kört bil i 16år vet att detta funkar för mig och mina kollegor efter vägen, så gör vad du vill, vi andra hjälper varandra efter vägarna

Tomas88 skrev: Sen kan ju heller inte föraren framför veta vad man har för kapacitet till att köra om. Hur stor motor tex. Jag märker ju tex viss skillnad mellan min S40 2,0T och min förra 240.
Om jag lyckas köra om när en kollega blinkar med ett 25m ekipage så borde du hinna med en personbil
Kan ju bero lite på hur lång raksträcka man har framför sig. Jag kan säga att de vägarna jag kör mest på skulle du aldrig kunna köra om din kollega med 25m ekipage med din tradare.

Sen tycker inte jag det verkar som att du läser mina argument över huvud taget. Jag har i mina 3-4 senaste inlägg upprepat varför jag inte tycker blinkalternativet är en bra metod. Men i stället för att besvara mina argument på ett vettigt sätt utan att vara spydig fortsätter du tjata om att man skall hjälpa varandra i trafiken.

Att det är bra att hjälpa varandra har jag aldrig sagt emot. Men jag anser inte att det är till någon hjälp om någon framför blinkar höger när han eller hon anser det vara lämpligt för mig att köra om.
Varför jag tycker så kan du läsa i mina tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
av vetten
:-O) Ja nu ska vi vara snälla :lol:
Tänk om alla vore snälla i trafiken också :shock: Ja då slapp vi bli IRRITERADE :evil:

Jo men jag håller med om att om det inte fanns så många självupptagna bilförare därute och virriga gubbar och vanliga idioter och dom där som tror att man är tankeläsare och inte blinkar, sen alla som inte kan hålla undan plus alla jävla fartkameror som hindrar ens framfart, sen har vi ju också alla låtsatspoliser osså dom som tror att dom är världens bästa bilförare och sen naturligtvis alla dom som inte har nån koll alls, ja sen alla hantverkarlådor med mobilpratande hantverkare som vinglar fram i alla tillgängliga filer och i varierande hastighet, ja för att inte glömma alla försäljare eller vad dom är som både pratar i mobilen, fast oftast då med handsfree men samtidigt knappar i ordern på laptopen som ligger på passagerarsätet. Ja allt detta plus massor till och sen tillråga på allt JAG som också måste vistas där bland er alla andra. :shock:

:lol: HeHe :lol:
av anp
Tomas88 skrev:
sewe skrev:Suck!

Kan ju bero lite på hur lång raksträcka man har framför sig. Jag kan säga att de vägarna jag kör mest på skulle du aldrig kunna köra om din kollega med 25m ekipage med din tradare.

Sen tycker inte jag det verkar som att du läser mina argument över huvud taget. Jag har i mina 3-4 senaste inlägg upprepat varför jag inte tycker blinkalternativet är en bra metod. Men i stället för att besvara mina argument på ett vettigt sätt utan att vara spydig fortsätter du tjata om att man skall hjälpa varandra i trafiken.

Att det är bra att hjälpa varandra har jag aldrig sagt emot. Men jag anser inte att det är till någon hjälp om någon framför blinkar höger när han eller hon anser det vara lämpligt för mig att köra om.
Varför jag tycker så kan du läsa i mina tidigare inlägg.
Varför får jag uppfattningen att du inte vill förstå vilken hjälp en högerblinkers kan vara?

Alla har vi olika lång erfarenhet från trafik och situtioner som kan uppstå i densamma, och jag tror att den som aldrig eller sällan har kört ett skrymmande fordon kan förstå problematiken kring omkörningar.

Att köra om en bil med en bil är sällan svårt då man lätt kan se förbi bilen man ämnar köra om, oavsett motoralternativ. Att köra om en bil som tar stor plats, och ger små möjligheter att se förbi är svårare. Jag kör ofta en skrymmande fordonskombination, och ser också ofta många försök till omkörningar som måste avbrytas då omkörningssträckan är kort eller mötande plötsligt dyker upp. Jag kan tänka mig att varenda lastbilschaufför också varit med om detta ett otal gånger.

Om jag som framförvarande kan ge bakomvarande information om hur kommande vägsträcka lämpar sig för omkörning innan bakomvarande själv kan se det, via en högerblinkning.
Så är ju mycket tid vunnen även fast bakomvarande själv "måste" se att det är fritt att genomföra en omkörning.
Genom att högerblinka kan ju bakomvarande få många sekunders "försprång" till omkörning jämfört med att avvakta tills denne själv ser vad framförvarande redan sett. Och sedan köra om.

Jag ser högerblinkning som ett otroligt effektivt sätt att hjälpa till säkra omkörningar.
Jag ser också vänsterblinkers i cirkulationsplatser som mycket ineffektivt sätt att "hjälpa" varandra i trafiken.

Nu är det 19 år sedan jag tog mitt körkort, och jag gissar att bilskolor idag lär ut det ena hjälp-blinkersanvändandet mer än det andra...
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag brukar uppskatta när tradare blinkar höger, men jag vågar ändå inte ge mig ut på någon omkörning förrän jag sett med egna ögon att det ser bra ut. Men underlättar gör det ändå iom att det går snabbare för mig att se efter.

Men det jag uppskattar mest är att tradaren bara lägger sig så långt till höger som situationen medger så att jag kan se förbi den utan att gå ut i mötande körfält.

mvh
Anders
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 551

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]