Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
I en värld där den ökande befolkningen med sin samtidigt ökande teknik som är beroende av ström är det enda möjliga alternativet kärnkraft så länge fusionskraften inte är löst.Resten är bara drömmar från en befolkning som lever med huvudet inne i sängkudden.Elda med smutsig kol och skifferolja i världen och samtidigt stänga ner kärnkraft är ju bara så tokigt det kan bli med dessa stollar.Från Amerikansk håll pratas det sedan länge om kärnkraftsdrivna rymdraketer på fullt allvar om vi vill kunna ta oss längre ut till platser som kanske kan ge oss nya tillgångar som den förbrukande civilisation vi nu är.Eller så tvingas vi kanske i en framtid att gå tillbaka till ruta ett och börja leva utan dessa energikällor och då har inte detta forum heller något syfte längre.
av Mwi
SRT skrev:I en värld där den ökande befolkningen med sin samtidigt ökande teknik som är beroende av ström är det enda möjliga alternativet kärnkraft så länge fusionskraften inte är löst.Resten är bara drömmar från en befolkning som lever med huvudet inne i sängkudden.Elda med smutsig kol och skifferolja i världen och samtidigt stänga ner kärnkraft är ju bara så tokigt det kan bli med dessa stollar.Från Amerikansk håll pratas det sedan länge om kärnkraftsdrivna rymdraketer på fullt allvar om vi vill kunna ta oss längre ut till platser som kanske kan ge oss nya tillgångar som den förbrukande civilisation vi nu är.Eller så tvingas vi kanske i en framtid att gå tillbaka till ruta ett och börja leva utan dessa energikällor och då har inte detta forum heller något syfte längre.
Kärnkraften är inte lösningen på problemet, det är att ändra livsstil. Exempelvis förbrukar vi mer och mer energi i nya hus jämfört med tidigare, vi skall ha högre i tak och stora glaspartier för att det skall vara luftigt, vi skall ha stora hörnbadkar gärna en pool eller en uppvärmd jacuzzi och så vidare och all det drar mer energi.
När det gäller att handla mat så har valet av mat/kött i butiken större påverkan på miljön, än om vi går till butiken eller om vi tar bilen.
Så i framtiden när politikerna har vaknat så kommer inte alla att ha råd med att köra egen bil oavsett drivmedel eller att äta nötkött.
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev: De förbrukningssiffror jag har hittat verkar det som att man kommer max 200 km om man snittar 150 km/h sedan måste man ladda, om man då vill snitta 200 km/h på autobahn och det är 200 km mellan supercharger laddning så blir det problem.
http://www.aftonbladet.se/bil/article20143362.ab
Aftonbladet tenderar att överdriva lite...

Bjørn Nyland är typ en av dom mest "kända" Tesla-bloggarna och har kört över 16 000 mil i sin Model S P85.
Han körde ett test på autobahn där han höll en snitthastighet på 200km/h (trafik så mycket accelerationer och inbromsningar i det) med en förbrukning på drygt 500wh/km. Det ger ca 16 mils räckvidd på ett fulladdat 85kwh-batteri. (516wh*160km=82,5kwh) Så i 150km/h bör man ha betydligt mer.
https://www.youtube.com/watch?v=TKoNNY3BL4o

Man brukar räkna på en ökning av räckvidd på 7% per 10km/h man sänker hastigheten:
160km *1,07*1,07*1,07*1,07*1,07 = 224km.
Alla supercharger i Tyskland ligger också betydligt tajtare än med 20 mils mellanrum... ofta med bara några mils mellanrum.. Dom 20 milen är mer en max-sträcka mellan dem.. I Sverige är sträckan Gävle - Sundsvall den längsta sträckan mellan dem på ca 195km. Kolla här: http://supercharge.info/

Bor man inte i norra Norrland kan man klara av långresor med en Tesla, även i hög hastighet.. Har man en Tesla norr om Sundsvall får man snabbladda på Clever-stationer på långresor. Dom laddarna är lite segare och där får man nog stå 40-45min för att få i 20 mil.. Men å andra sidan kommer man längre på laddningen man haft från start då många vägar där uppåt inte är motorvägar och alltså inte går så fort. Snittar man 88km/h ska man klara 45mil på en fulladdning.

Synd att Tesla är lite väl Amerikansk... Förutom drivlinan är det en halvtråkig bil man får för 1 mille... inte för att jag skulle tacka nej, men det blir trevligt när det kommer lite konkurrenter. :)
av Mwi
joel80 skrev: Bjørn Nyland är typ en av dom mest "kända" Tesla-bloggarna och har kört över 16 000 mil i sin Model S P85.
Han körde ett test på autobahn där han höll en snitthastighet på 200km/h (trafik så mycket accelerationer och inbromsningar i det) med en förbrukning på drygt 500wh/km. Det ger ca 16 mils räckvidd på ett fulladdat 85kwh-batteri.
Mina svärföräldrar bor i Tyskland sedan 22 år så jag har åkt och kört några mil i Tyskland, du kan ta vilken bensin eller diesel bil som helst och snitta över 200 km/h och utan att behöva tanka en timme efter 16 mil, till och med svärmor snittar lätt över 200 km/h.
Ps kör man en timme i 200 km/h och tankar en timme då halverar du snitthastigheten = 100 km/h i snitthastighet :shock:
joel80 skrev:Bor man inte i norra Norrland kan man klara av långresor med en Tesla, även i hög hastighet.. Har man en Tesla norr om Sundsvall får man snabbladda på Clever-stationer på långresor. Dom laddarna är lite segare och där får man nog stå 40-45min för att få i 20 mil.. Men å andra sidan kommer man längre på laddningen man haft från start då många vägar där uppåt inte är motorvägar och alltså inte går så fort. Snittar man 88km/h ska man klara 45mil på en fulladdning.
Om man som jag kör E4:an Jönköping - Luleå så är det enkelt att få en snitthastighet på över 110 km/h, det är ytterst få 70, 80 eller 90 sträckor utan merparten är 100, 110 eller 120 km/h och jag behöver tanka en gång när jag kör V70 D4 aut VEA, om man kör en Tesla så kommer ju restiden öka med flera timmar, ladda 40-45 minuter var tjugonde mil är ju ett skämt.
Användarvisningsbild
av joel80
Du drar ju till med helt felaktiga tider och siffror.
20 minuters laddning på SuC (supershargers) ger ca 200km. Har du fullt batteri från början kan du köra 35 mil utan problem om du håller dig kring 110-120km/h.
Det ger första rasten efter ca 3h... Om du inte bara gör ett väldigt kort varmkorvsstopp utan äter lunch eller så när du ändå laddar kanske du laddar mer än 20 minuter och har typ 30 nya mil. Då har du efter 60-65 mil bara behövt ett stopp.. Jag kan säga att jag nog stannar oftare än så om jag kör långt..

Och upp till Sundsvall kan du hålla högre om du vill och ladda nån minut mer när du väl laddar. (Det går snabbt att ta ikapp det på SuC.) Kör du sen norrut från Sundsvall är det vettigt att hålla hastigheten för att få bra räckvidd då laddarna norr om Sundsvall är slappare. (om du inte ska inåt landet där det finns en SuC utanför Östersund.)

Efter Sundsvall är du dock tvungen att göra ett längre stopp i Umeå då SuC inte är utbyggt uppåt än. Den laddaren är på 50kW och laddar alltså ungefär 25 mil på en timme.

Totalt skulle du under resan behöva stanna och ladda 4 gånger, 3ggr 20-25minuter och en gång en timme ungefär. (Arboga, Gävle, Sundsvall, Umeå)
Säg total stilletid 2,5h.. Vilket säkert är lite mer än vad du brukar (Segare laddare ovanför Umeå drar ut på tiden.. fram till Sundsvall har du nog inte behövt stå stilla mer än 1 - 1:15h... och nog stannar du ett par gånger annars också på väg upp?

Jag skulle lätt kunna tänka mig att köra en bil med 700hk och praktiskt taget ha noll kostnad för bränsle och stanna dom gångerna.

När jag snackade om att ha en bil i morra Norrland och att hastigheten är lägre tänkte jag mest inland... E4:an går väl skapligt fort hela vägen upp...?

Gissar att ett petrol-head som du är svårt att övertyga.. :P Men du ska nog se att om ett antal år sitter du där i din elbil du också! ;)
av Mwi
joel80 skrev:Teslan är ingen banbil nej... Ett par fullaccelerationer från 0-250km/h så är batterierna så pass varma att den sänker prestandan från 400kw till 200kw..
Det kan ju innebära ett svårt val om man skall iväg på track day en helg, skall jag välja min 750 hästars bil med fyrhjulsdrift eller skall jag ta firma skåpbilen på 136 hästar med bara bakhjulsdrift så man kan köra några varv....
Varför tillverka en bil med hög effekt som ändå inte går att använda i verkligheten?
av Mwi
Vid normalt väglag och normal trafik brukar första stoppet bli efter 55 mil för lunch och kissepause, sedan blir nästa stopp efter 40 mil för att tanka alltsom allt brukar pauserna ta 45-50 minuter totalt om det inte inträffar något oväntat.
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev:
joel80 skrev:Teslan är ingen banbil nej... Ett par fullaccelerationer från 0-250km/h så är batterierna så pass varma att den sänker prestandan från 400kw till 200kw..
Det kan ju innebära ett svårt val om man skall iväg på track day en helg, skall jag välja min 750 hästars bil med fyrhjulsdrift eller skall jag ta firma skåpbilen på 136 hästar med bara bakhjulsdrift så man kan köra några varv....
Varför tillverka en bil med hög effekt som ändå inte går att använda i verkligheten?
Vadå i verkligheten? Tror du att bilar tillverkas med sikte på bankörning? Förstår inte alls vad du menar nu faktiskt..
Och lycka till att hålla 200km/h i snittfart med skåpbilen.. Det går utmärkt med teslan som du kan se på videon jag tidigare länkade.
Mwi skrev:Vid normalt väglag och normal trafik brukar första stoppet bli efter 55 mil för lunch och kissepause, sedan blir nästa stopp efter 40 mil för att tanka alltsom allt brukar pauserna ta 45-50 minuter totalt om det inte inträffar något oväntat.
Då kör du nog längre än de flesta utan paus.. och har inga barn i bilen. :)
Men du får tänka om.. Lite i allafall.. Om några år har räckvidden ökat lite mer och du klarar dig nog på 1,5h stopp på en sån resa.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Mwi förstår inte heller hur du resonerar.

Å ena sidan pratar du om att ändra livsstil. Att vi förbrukar mer energi osv. I nåt inlägg senare skriver du om att Teslan inte är bra till bankörning och även att du får så dålig räckvidd om du kör 150 eller 200km/h.

Jag tror att om ungefär 10år så har hälften av bilarna som säljs någon form av batteridrift. Alltså antingen någon form av hybrid eller helt elektriska.
Själv har jag 25km till jobbet. Så hade det funnits en för mig i övrigt passande bil med räckvidd på el på minst 60km så hade den funkat för de allra flesta resorna.
av rid54
En trist sak med elbilssituationen i nuläget är ju priserna. De modeller som märks i pressen och i debatten är ju oftast fordon som tangerar lyxsegmentet och med hysteriska prestanda. Många (misstänker jag) skulle gärna vilja ha en mindre miljöskadlig bil med låga driftkostnader, men de bilar som syns kräver ju en massiv inverstering. Ska man låna till köpet är det ju inte ett billigt fordon att hålla sig med precis, även om elen är billig. Jag skulle bli rätt mycket mer intresserad när man presenterar elbilsmotsvarigheten till Fiat Uno eller nåt liknande. Ett praktiskt fordon, liksom, inte en rullande biosalong eller en autobahntorped.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hej, Jag skulle upp på motorvägen ig&a[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]