Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nonzenz
En stor fördel om den gått mindre än 10000 mil är möjligheten till förlängd maskinskadeförsäkring upp till 15000 mil/ 8 år hos Volvia.
Finns några punkter som måste uppfyllas för att den ska gälla:

• Du ska som ägare till bilen ha gjort service enligt Volvos anvisningar om service hos en av Volvo
auktoriserad svensk Volvohandlare fr.o.m. 14 maj 2014.
• De eventuella defekter som upptäcks vid service ska vara åtgärdade hos en av Volvo auktoriserad svensk
Volvohandlare.
• Bilen är max 7 år gammal (räknat från första registreringsdagen) när service utförs.
• Bilen har gått max 10 000 mil när service utförs.
• Minst halvförsäkring på den Volvo som servicen omfattar måste finnas hos Volvia senast 12 månader efter
utförd service. Försäkringen skall därefter vara gällande hos Volvia i en följd tills Maskinskadeförsäkringens
gränser, max 8 år/max 15 000 mil uppnåtts.

Vad jag förstår förlängs försäkringen upp till 8 år från tillverkningsdatumet. På en -10a bör det handla om ett drygt år till i alla fall.

https://www.volvia.se/sitecollectiondoc ... volvia.pdf
Användarvisningsbild
av Mikesh89
EliasS skrev:Nej vi kör inte särskilt mycket icke upplyst landsväg på kvällstid, så tror nog vi ska klara oss på det här.

Ska åka och titta på bilen imorgon;
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=12&w=3

Vad har ni för tips på viktigast saker att titta efter? Ifylld servicebok har jag förstått, med kontroll 1gång / 1.000 mil.
Någon tipsade om att öppna bakdörrarna och trycka ned och lyssna efter oljud?

Tar som sagt gärna tips på allt som ni anser vara av värde, dels för modellen i allmänhet, men också motorn i synnerhet.

Mvh Elias

Ingen Volvo har 1000 mil service .

Etanol 1500
Bensin 3000
Diesel 3000 .

Eller 1 gång om året .
av Rådlös
Det här med service på FFV-bilarna kanske kräver lite klarläggande. När det gäller den första generationens E85-motorer så var det så här: Olje- och filterbyte var 1000 mil. Detta är i princip det enda som gäller. Men om man undrar över något annat så hjälper naturligtvis en verkstad till med detta. För enkelhets skull kan vi kalla detta för Liten Service. Stor Service sker var 2000 mil och gäller då "hela bilen" efter ett fastställt serviceschema. Olje- och filterbyte ingår även där. Denna servicen är som till vilken annan bil som helst. Jag råkar ha ett sådant schema här för min V70 2.0F -08. Utöver oljor och andra vätskor, bromsvätska kylarvätska och diverse filter så nämns inga byten av några mekaniska delar vare sig i motorn eller bilen för övrigt. För t.ex bromsar står det "kontroll och byt vid behov", men det gäller generellt vid varje servicetillfälle.
Märkligare än så är det inte.
Från och med 2011 kom en uppgraderad E85-motor. Mindre cylindervolym men fler hästkrafter och högre vridmoment (bl.a tack vare turbo). Där är oljebytena (Liten Service) ändrat till 1500 mil. Om det är ändrat på Stor service vet jag inte i nuläget, men man kan ju anta att den också har längre intervall? Dom större 2,5-liters E85-motorerna hade ju också längre serviceintervall. Så man kanske hade överreagerat och garderat sig med både hängslen och livrem i början på dom första FFV-motorerna? Dom uppgraderade modellerna heter V70 T4F och kom alltså 2011.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Rådlös skrev:Det här med service på FFV-bilarna kanske kräver lite klarläggande. När det gäller den första generationens E85-motorer så var det så här: Olje- och filterbyte var 1000 mil. Detta är i princip det enda som gäller. Men om man undrar över något annat så hjälper naturligtvis en verkstad till med detta. För enkelhets skull kan vi kalla detta för Liten Service. Stor Service sker var 2000 mil och gäller då "hela bilen" efter ett fastställt serviceschema. Olje- och filterbyte ingår även där. Denna servicen är som till vilken annan bil som helst. Jag råkar ha ett sådant schema här för min V70 2.0F -08. Utöver oljor och andra vätskor, bromsvätska kylarvätska och diverse filter så nämns inga byten av några mekaniska delar vare sig i motorn eller bilen för övrigt. För t.ex bromsar står det "kontroll och byt vid behov", men det gäller generellt vid varje servicetillfälle.
Märkligare än så är det inte.
Från och med 2011 kom en uppgraderad E85-motor. Mindre cylindervolym men fler hästkrafter och högre vridmoment (bl.a tack vare turbo). Där är oljebytena (Liten Service) ändrat till 1500 mil. Om det är ändrat på Stor service vet jag inte i nuläget, men man kan ju anta att den också har längre intervall? Dom större 2,5-liters E85-motorerna hade ju också längre serviceintervall. Så man kanske hade överreagerat och garderat sig med både hängslen och livrem i början på dom första FFV-motorerna? Dom uppgraderade modellerna heter V70 T4F och kom alltså 2011.
Har jag helt missat min 08a servades var 1500 men rätt ska va rätt så klart :)
Jag byter dock olja o filter var 1000 mil på mina bilar oavsett märke sen lämnar in enligt service intervall för stämpel osv
av EliasS
Hej mina nya Volvo-vänner!

Pratade lite med en god vän idag (han kör själv volvo), han tyckte jag skulle fundera på att gå ned en årgång, till -09, och försöka på tag i en med momentum-paket istället för ungefär samma prisbild.

Vad tror ni som är experter? Är det bättre att satsa på en bil som har en äldre årgång men då med det större paketet?

Mvh Elias
Användarvisningsbild
av joel80
Svårt att säga om det är bättre.. Det beror ju helt på vilken bil du hittar. Däremot är det nog lite trevligare.. :) Lite extra knappar och funktioner är aldrig fel.. ;)

På samma sätt kan du gå upp några tusen mil och få en "nyare" bil. Vad som är rätt och fel är svårt att säga.
Användarvisningsbild
av MartinS
Så som du framställt det hittils i tråden så tror jag en kinetic duger utmärkt.
av Yaniz
MartinS skrev:Så som du framställt det hittils i tråden så tror jag en kinetic duger utmärkt.
Kinetic i sig duger nog, men det är sätena dvs klädseln som är jobbig. Den tål inte kyla och spricker som en förstföderska.
Användarvisningsbild
av V9097
Som sagts tidigare, det är väldigt personligt vad man tycker är viktigt på en bil.

Jag hade gått ner en årsmodell och tagit Momentum. Jag hade aldrig ens övervägt en Kinetic, bilen känns så mycket fräschare och snyggare med Momentum. Dessutom får man BiXenon som också redan nämnts i tråden.
Användarvisningsbild
av svergie2
Xenon gör hela bilen tycker jag. Ser riktigt trött ut med halogen. Dock inte lika trött som V40 med halogen..

Skickat från min Huawei Mate 7
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968