Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jefe
Rillee skrev:Man skulle ha köpt en T5 vea i stället för D4 vea när man läser era förbruknings siffror
Det är inte säkert jag kommer sällan under litern milen men jag kör iofs mest stadskörning
och där är den allt annat än snål. :D
Användarvisningsbild
av TommyP86
Rillee skrev:Man skulle ha köpt en T5 vea i stället för D4 vea när man läser era förbruknings siffror
D4 drar mindre och är dessutom skattefri, så sett är den mkt bättre ekonomiskt.
Visst, jag kan säkert köra min bil på 0,59 med små smala däck och ägg under pedalen. Men det gör man inte Bild
Har dock, som xc90_exclusive, testat lite ecodriving. Om man lär sej köra eco+ läget kan det göra otroligt stor skillnad i förbrukning. Inte så roligt, men väldigt hälsosamt för körkortet.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Jefe skrev:
Det är inte säkert jag kommer sällan under litern milen men jag kör iofs mest stadskörning
vilken soppa kör du på?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
TommyP86 skrev:
Rillee skrev:Visst, jag kan säkert köra min bil på 0,59 med små smala däck och ägg under pedalen. Men det gör man inte
Jag har 18" vinterhjul och 19" sommarhjul så det går trots det! :wink:

Annars är jag inte så mycket för ECO-drivning. De senaste 60 milen (innan dagens tur) har jag snittat 0,75l/mil. Motorväg och stadskörning, utan ECO-drivning. :)

Har förresten bara tankat minst 98!
Användarvisningsbild
av Jefe
LazerHawke skrev:
Jefe skrev:
vilken soppa kör du på?
Jag kör på 95 oktan.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Jefe skrev:
LazerHawke skrev:
Jefe skrev:
vilken soppa kör du på?
Jag kör på 95 oktan.
Gå upp till 98oktan så kommer du få se annat ;)
av andersuw
Om man läser siffror som ger en mer kontrollerad jämförelse under realistiska körförhållanden kommer man till en lite annan slutsats. ADAC har testat en V70 T5 med VEA-motor och automat och fann att genomsnittsförbrukningen var 8,5 liter per 100 km. De har också testat en S60 D4 med VEA-motor och automat och fann att genomsnittsförbrukningen var 4,9 liter per 100 km. Även om man lägger till någon halvliter på den senare förbrukningen för att kompensera det faktum att en V70 alltid drar mer än en S60, allt annat lika, är T5-förbrukningen runt tre liter högre per 100 km. ADACs test körs enligt en förutbestämd körcykel men en mer realistisk sådan än den som används när de officiella förbrukningssiffrorna fastställs.

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... tronic.pdf

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... tronic.pdf
Användarvisningsbild
av Strebern
Du skulle köpt T6, jag ligger på liknande förbrukningssiffror som T5:an, "normal" körning runt 0,6, vilket inte är så konstigt egentligen, samma slagvolym och liknande vikt.
av andersuw
Strebern skrev:
Du skulle köpt T6, jag ligger på liknande förbrukningssiffror som T5:an, "normal" körning runt 0,6, vilket inte är så konstigt egentligen, samma slagvolym och liknande vikt.
Vad är "normal" körning? Jämn 90-fart på landsväg? Som någon slags genomsnitt tror jag omöjligen man kan komma ner till den siffran vid "normal" körning. Då får du lägga på ett par deciliter.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw