Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

jwiss skrev:
TommyP86 skrev:
jwiss skrev: Min diesel-5a går tillräckligt fort för att bli av med körkortet flera ggr om :)
Det är ingen effektgrej. Eller köra fort-grej.
Med bensinare måste man väll tanka 20% oftare? Så med diesel sparar man in 1 tankning av 5 ;)
Med diesel tvingas jag konstant även äga, köra och underhålla en sådan, det har jag redan provat. Jag<--- lägger jag hellre ett par hundra i månaden på 95-oktanig lycka än sitter i ångorna från en tillsatsvärmare.
lennarte skrev:
VolvoB20 skrev:Idealet borde ju vara en stor motor med låg kompression och ingen turbo, den producerar nog med kraft utan att behöva ansträngas till höga tryck och temperaturer. Tyvärr blir den tung vilket ger högre förbrukningen istället.
Då har ju "jänkarna" varit på rätt väg hela tiden, och det är kanske "vi" som har haft fel.... :lol: ?:-/ :-O)

Mvh
Lennart
Så klart att jänkarna har rätt. Jag tror på VolvoB20:s resonemang om (något) stor motor utan turbo. Det stämmer i alla fall på ottomotorer om man jämför t.ex. Mazda 2,5 med Ford Focus 1,0. Då ser jämförelsen ut enligt nedan utsläppsmässigt. Och då har Mazdan ändå hög kompression och den är en större bil. Även V70 D4 är med.

Mazda 6 Wagon 2,5 Optimum Automat (192 hk) -14
Spoiler »
Ford Focus 1.0 125 hk Titanium Kombi manuell -15
Spoiler »
Volvo V70 II D4 AWD Classic Sport Kombi auto -16
Spoiler »

Det hela blir en fråga om klimat eller lokal miljö. Diesel är inget bra alternativ för lokal miljö. Inte downsizade ottomotorer heller. En stor vräkig jänkare i stan för att hålla NOx nere. Eller åtminstone en japanare med något så när stor ottomotor. Och en liten ettrig downsizad motor för landsvägsbruk för att hålla CO2 nere.

Som jämförelse med bilarna ovan kommer siffror för den bil jag själv kör, 2,5FT MY11 manuell (bensin). En ren dinosaurie i sammanhanget, men med relativt låga NOx-utsläpp. En ren stadsbil eller city car om man så vill. :mrgreen:

Volvo V70 II 2,5 FT manuell -11
Spoiler »
Vad som sedan släpps ut i verkligheten är en annan fråga. :mrgreen:
Mwi skrev:Om den här artikeln i DN stämmer så är det ingen framtid för dieselbilar. Vilken svensk stad kommer bli först med att begränsa dieselbilar för att komma under EU's gränser för luftföroreningar?
http://www.dn.se/ekonomi/forskaren-1-30 ... i-sverige/
Osäkert. Men begränsningen kommer i sådana fall inte bli för dieselbilar, utan bilar. Så är det ju på många platser i Europa vid visst väder. Möjligt är väl att el-bilar undantas. Men den där diskussionen kommer ju upp med jämna mellanrum, det har inget med VW:s fusk att göra. Man måste göra något åt de stora luftföroreningar som förpestar luften i vissa städer, så är det.
SvenB skrev:Osäkert. Men begränsningen kommer i sådana fall inte bli för dieselbilar, utan bilar. Så är det ju på många platser i Europa vid visst väder. Möjligt är väl att el-bilar undantas. Men den där diskussionen kommer ju upp med jämna mellanrum, det har inget med VW:s fusk att göra. Man måste göra något åt de stora luftföroreningar som förpestar luften i vissa städer, så är det.
I Tyskland har många städer miljözoner där styr bränslet (partikelutsläppen) inte väderleken, en bensinbil från 1993 får grön dekal medans dieselbilar först från 2006 får grön dekal.
http://www.dekra-automotive.se/en/miljodekaler
Jag kan tänka mig att en sådan lösning lockar Svenska kommunpolitiker för att komma till rätta med att man överskrider EU's gränsvärden för luftföroreningar, det är ju även en ekonomiskt billig lösning för kommunerna bara förbjuda sedan är det klart.
Det är ju en väg att gå. Sedan är frågan hur många dieselbilar i Sverige som är äldre än 2006. Det var väl först när man släppte in dieselbilarna under miljöbilsbenämningen som det "exploderade" i Sverige. I Tyskland tror jag det är större procent med gamla dieselbilar än i Sverige. Sedan måste väl Tyskarna reservera utsläppsnivåer för kolkraftverken. :)
LumberJack skrev:Hur tänkte du nu? En ny diesel har låg skatt p.g.a låga utsläpp av skadliga ämnen. På vilket sätt kommer det förändras? Bilen kommer inte släppa ut mer om 10år? En äldre diesel (före 2008) går under andra skatteregler och har därför högre skatt!
Om man tittar på en MY-15 vs en MY-16 tex.

XC70 D4 MY-16 Eu6 släpper ut 38 mg/km
XC70 D4 MY-15 Eu5 släpper ut 116 mg/km

Om bilen är äldre än ett år gammal så släpper den alltså ut 3 ggr så mycket, skulle inte alls förvåna mig om regeringen tar det som en möjlighet att 3-dubbla skatten på alla dieselbilar som är äldre än årsmodell -16.
LumberJack skrev:Hur tänkte du nu? En ny diesel har låg skatt p.g.a låga utsläpp av skadliga ämnen.
Fordonskatten baseras på CO2 i Sverige, och har således INGET med några skadliga ämnen att göra.
Jag noterade att min nya volvo-diesel (Euro5) har hårdare utsläppskrav (på NOx) än min gamla skoda-bensinare, den uppfyller Euro 3-kraven för bensinmotorer vilket skodan inte gjorde, så jag har inte så dåligt samvete. Ska moderna dieslar förbjudas i städer borde bensinare före MY05 också förbjudas.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]