Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

läste att dom väntar sig att priserna har gått ner så de är billigare än hybrider om 10 år... Känns som att det är rätt mycket för sent. Om bara 3-4 år sägs elbilar vara billigare än ICE-bilar.. som ju är billigare än hybrider. Jag är positiv till att man utvecklar flera olika alternativ, men vem ska köpa en vätgasbil om det kostar bra mycket mer att köpa och sen också kostar minst 3 ggr så mycket i drift?
Jag skulle då i alla fall inte våga satsa pengar i vätgasbilar idag.
Hybrider är två bilar i ett. Har man 3-4mil till jobbet klarar man sig på el till vardags samtidigt som man kan dra på husvagnssemester på sommaren. Hittills har hybrider ofta varit en ice-bil med adderad elmotor. Elmotorn blir mer och mer integrerad och om rena elbilar blir billigare blir elkomponenterna till hybrider ännu billigare.
Att priserna på elbilar skulle halveras på 3-4 år tror jag inte på. Bilindustrin kommer behöva ha dom marginalerna plus att man kommer behöva skydda andrahandsvärdet på elbilar som säljs nu.
Det tror jag inte heller. Jag tror som sagt inte prissänkningarna kommer konsumenterna tillgodo. Tillverkarna behöver bättre marginaler och behöver skydda andrahandsvärdet. Hur ska man hantera ett 3-årigt leasingkontrakt som förfaller 2022? Förmodligen räknar man ju med 50% restvärde. Det går ju inte om nya bilar då har rasat i pris.

Noterar att ingen biltillverkare verkar lova lägre priser...
Andrahandsvärdet kommer hållas upp lite bättre p.g.a efterfrågan. Resan idag ser vi att elbilar säljer mycket snabbare på begagnatmarknaden och det är bara Teslas jättesänkning på upp mot 500k för dyraste bilarna som ställt till det än så länge. Dom sänkte ju priserna enormt från ena dagen till den andra vilket ställde till det för folk/handlare med bilar på lager eller de som precis köpt eller precis skulle sälja.
Men det är ju inte riktigt normal prisjustering... De flesta gör nog inte så snabbt drastiska sänkningar.

Jag är med på hur du tänker och att det finns en liten risk att sänkningarna blir försenade om alla bilfabrikanter gör på samma sätt och nästan sätter upp en kartell.
Men det räcker ju med ett par tillverkare som går emot det så tvingar dom andra att pressa ner sina priser också.
Det är svårt att få lönsamhet i elbilar ännu. Det är därför dom dröjer. Kunderna vill inte betala vad dom kostar. Sjunker kostnaderna kommer man kunna tjäna pengar vilket är en förutsättning. Om priserna ska sjunka ett par hundra tusen på 3-4 år resulterar det ju i drastiska prissänkningar. Teslas dribblande är ingen bra indikator.

För att priserna på beg ska hållas upp när priset på nya behöver det bli brist på nya. Finns det fler kunder än bilar sänker man ju inte priset. Finns det billiga nya i överflöd betalar man väl inte lika mycket för en begagnad?
joel80 skrev:... Jag är positiv till att man utvecklar flera olika alternativ, men vem ska köpa en vätgasbil om det kostar bra mycket mer att köpa och sen också kostar minst 3 ggr så mycket i drift?
Jag skulle nog göra det eftersom det är mycket bättre för miljön än alla andra nu existerande alternativ. Problemet är att det i princip inte finna någonstans att tanka dom...

Fjonsson skrev:Det är svårt att få lönsamhet i elbilar ännu. Det är därför dom dröjer. Kunderna vill inte betala vad dom kostar. Sjunker kostnaderna kommer man kunna tjäna pengar vilket är en förutsättning. Om priserna ska sjunka ett par hundra tusen på 3-4 år resulterar det ju i drastiska prissänkningar. Teslas dribblande är ingen bra indikator.

För att priserna på beg ska hållas upp när priset på nya behöver det bli brist på nya. Finns det fler kunder än bilar sänker man ju inte priset. Finns det billiga nya i överflöd betalar man väl inte lika mycket för en begagnad?

Det är rätt lätt att få lönsamhet i en elbil idag om du antingen kör skapligt lite mer än snittet eller ska ha den som tjänstebil.

Antalet som vill köpa elbilar är betydligt högre än mängden elbilar som tillverkarna fått fram. Det är batteribrist eller dåligt planerade tillverkningsmängder. Väntetiderna på många märken är upp mot 9-12 månader.

Jag är mer orolig över andrahandsvärde på en bensin/dieselbil idag.
EbbevonVolvo skrev:
joel80 skrev:... Jag är positiv till att man utvecklar flera olika alternativ, men vem ska köpa en vätgasbil om det kostar bra mycket mer att köpa och sen också kostar minst 3 ggr så mycket i drift?
Jag skulle nog göra det eftersom det är mycket bättre för miljön än alla andra nu existerande alternativ. Problemet är att det i princip inte finna någonstans att tanka dom...
Förklara gärna hur något som drar ca 3-4 ggr mer energi samt ofta (man kan bygga lokala tillverkningsställen i framtiden) behöver transporteras till stället du ska tanka på kan bli bättre för miljön? Och menar du i en framtida värld då där 2/3 av vätgasen inte kommer från fossila källor?
joel80 skrev:
Fjonsson skrev:Det är svårt att få lönsamhet i elbilar ännu. Det är därför dom dröjer. Kunderna vill inte betala vad dom kostar. Sjunker kostnaderna kommer man kunna tjäna pengar vilket är en förutsättning. Om priserna ska sjunka ett par hundra tusen på 3-4 år resulterar det ju i drastiska prissänkningar. Teslas dribblande är ingen bra indikator.

Det är rätt lätt att få lönsamhet i en elbil idag om du antingen kör skapligt lite mer än snittet eller ska ha den som tjänstebil.

Antalet som vill köpa elbilar är betydligt högre än mängden elbilar som tillverkarna fått fram. Det är batteribrist eller dåligt planerade tillverkningsmängder. Väntetiderna på många märken är upp mot 9-12 månader.

Jag är mer orolig över andrahandsvärde på en bensin/dieselbil idag.
Jag pratar om lönsamheten för biltillverkarna.
Det kommer bli brist på begagnade fossilbilar som överlevt bonu-malus och som besitter egenskaper som begagnade elbilar inte har. Av samma skäl som fossilbilar av modellår 19 efterfrågas kommer begagnade fossilbilar av modellår 19 efterfrågas om 3-4år.
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 445
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling