Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1183227
Helt rätt. Pengar ska eldas! (så vi snåljåpar kan fynda trevliga bilar senare)
av Volvo_S60
#1185105
Jag har följt denna tråden så länge. Nu äntligen kom jag till skott och köpte en XC70 T6. :-)
Var säkert några av er som såg den vita som Bilia i Nacka hade. Inte bästa utrustningen, men fin historik med en ägare.

Suger lite att byta in min XC70 D4 Inscription, men orkar inte lyssna på dieselmotorer längre :D
Ska visa lite foton när den är hämtad och allt är monterat.

Har någon koll på vilka varianter det finns på T6 motorn?
Fattar det som tre olika. Den första med 285hk, men vad skiljer dom två sista på 304hk?
av Schmoyoho
#1185150
1999-2006: 272 hk, dubbelturbo. Dålig 4-vxl GM-låda som pajade förr eller senare. Inte ovanligt med turboras heller.
2008-2010: 285 hk, twinscroll enkelturbo, första generationens Aisin Warner TF80 6-vxl.
2011-2015: 304 hk, samma sorts turbo men med gen II av samma 6-vxl låda. Vet inte vad exakt som är gjort i motorväg men mindre internt motstånd har jag för mig hjälpte med att få lägre bränsleförbrukning i kombination med att lådan är snabbare och använder mer lockup.
Användarvisningsbild
av drbrain
#1185189
Vad är det som skiljer mellan en T6 2011-2103 och en T6 2014-2015?
Om man kollar Polestar för en XC70..

2011-2013 Acceleration 0-100 km/h (s) 7.4 7.1
2014-2015 Acceleration 0-100 km/h (s) 6.9 6.6

Eller det är automatlådan som har uppdaterats?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1185208
Det är lådan som gör senare årsmodeller snabbare. Men 0-100 är inte där T6:orna gör sig bäst, det är 100-200 som går fort...

Skillnaden mellan 09-10 motorn och 11-> är precis som sagt mindre internt motstånd. Lite andra kolvar, ventiler etc. Men samtidigt blev den nog lite vekare tror jag, den äldre motorn har mer effekt i mellanregistret än den nyare.
av mikebike
#1185212
MartinS skrev:Det är lådan som gör senare årsmodeller snabbare. Men 0-100 är inte där T6:orna gör sig bäst, det är 100-200 som går fort...
Eller att ligga i 110 km timmen med 4 cyklar på taket och göra en omkörning!
Det ökade motståndet känns inte alls, det syns bara på bränsleförbrukningen. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
#1185216
mikebike skrev:
MartinS skrev:Det är lådan som gör senare årsmodeller snabbare. Men 0-100 är inte där T6:orna gör sig bäst, det är 100-200 som går fort...
Eller att ligga i 110 km timmen med 4 cyklar på taket och göra en omkörning!
Det ökade motståndet känns inte alls, det syns bara på bränsleförbrukningen. :mrgreen:
Eller ligga i 80km/h med en 2 tons trailer bakom och stämpla och köra om. Det är ganska maffigt med en 300kh+ motor.
av Schmoyoho
#1185255
MartinS skrev:Det är lådan som gör senare årsmodeller snabbare. Men 0-100 är inte där T6:orna gör sig bäst, det är 100-200 som går fort...

Skillnaden mellan 09-10 motorn och 11-> är precis som sagt mindre internt motstånd. Lite andra kolvar, ventiler etc. Men samtidigt blev den nog lite vekare tror jag, den äldre motorn har mer effekt i mellanregistret än den nyare.
Polestar tog bort sina effektkurvor efter de lanserade trim till VEA-motorerna och BSR verkar inte erbjuda trim till gamla T6:an. Däremot hade rica grafer och vad jag kan se om man jämför de två är skillnaden i vrid obefintlig. Effektmässigt ser de likvärdiga ut på lägre varvtal men nyare motorn har marginellt högre fart på högre varv.

B6304T2 (2008-2010)
Bild

B6304T4 (2011-2015)
Bild
  • 1
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 149

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]