Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
joelf skrev:
Mabuse skrev:I vilket läge hade du DSTC?
Har ingen DSTC på den, det var tillvall fram till 04/05. Så den saknar all form av antispinn. Bara TRACS som hjälper till att fördela kraften.
Det är väl STC ändå? Fast TRACS och STC kanske har snarlik funktion?

/Martin
Nej inget STC

Bedömmer att det är så här.

TRACS elektrisk diffbroms , fördelar kraften med bromsen mellan höger/vänster. Kom på 850, går att stänga av på 850/v70. Sedan gör det inte det. Från v70N framåt så är det standard, är alltid på även om STC/DSTC är av.

STC = endast antispinn går in och stryper motorn

DSTC = antispinn och antisladd D står väl för antisladdelen Dynamic Stability Traction Control kanske? Går inte att stänga av men får lite nedsatt funktion när man stänger av antispinndelen.

Så de första haldex och visko-bilarna är hyffsat hardcore, inte ens antispin, och ingen DSTC som går in och förstör :twisted: så vida man inte har beställt till det, nu för tiden är jag dock såpass gammal att jag uppskattar DSTC
Exquattro skrev:Kan någon förklara med vilken fördelning ver 5 jobbar egentligen? I nya Aftonbladet där de testar V40 T5AWD skriver de att 80/20 är utgångsläget för att sen kunna skifta till max 100 bak.
Det där går inte att säga enkelt.....

Om du har en fördelningslåda ala Subaru, gamla BMW iX, eller torsen quattro så är det ju bara att titta på konfigurationen i fördelninsglådan för att se hur momentet fördelas pga kugghjulens placering och storlek,

När du har variabel AWD ala Haldex, xDrive osv så är det ju varierande.

Om du tex ligger i 80 km/h behövs bara runt 15-20 hk för att dra fram bilen, Om då lamellskivorna i diffen har lite friktion trots att diffen är öppen så att tex 3 hk förs över via lamellen så är det ju 20% an effekten/momentet och bilen är 80/20 just det ögonblicket.

Nuddar du gasen så effekten öker så måste man ju dra åt lamellen för att bibehålla fördelningen.

xDrive ligger svagt åtdragen hela tiden, men eftersom mellandiff saknas så måste ju koppligen slira hela tiden då hjulen aldrig rullar 100.000% lika fort. Om hjulen tex är mer än 1.5% olika slitna så öppas lamellen helt och bilen blir 2WD för att lamellerna inet ska slitas ut / brinna upp.

Haldex funkar väl likandant, om det sedan är 0.5, 1 eller 2% vet jag inte.
Stadig ute og tester awd. Her er det 5cm bløt nysnø og isete under. Jeg kjørte sakte ned en bratt bakke, bremset så hjula sto og gled 6-7meter med låste hjul før det stoppet. Satte den i revers og rygget opp, uten hjulspinn, uten problemer, med piggfrie michelin 225-50?-17 dekk. Må si jeg ble utrolig imponert! Prøvde i oppkjørselen til garasjen og gikk i gang uten og spinne!. Så den spinninga jeg opplever og klager over er når det er kaldere og "tørr" blank is og snø og jeg skal igang opp en bakke og 30-40 cm fremm eller rygge bakover på samme sted. Jeg har også opplevd å spinn foran oppover en bakke i 20-30km så forhjula gled sidelengs, uten hard bruk av gass, det bare begynte å spinne i fart. Men idag: utrolig imponert! :D
Volvo påstår att en "urkopplad" Haldex 4 har ett visst restmoment, så den driver lite bak. De specar det som 95/5, där det anges alls. Lyfter man bilen och rullar runt hjulen bak snurrar de med där framme, så det är nog så.
Haldex är ju en våt flerlamellkoppling, så den ska tåla att gå med ett visst slir en längre tid. Blir den för varm ska systemet släppa kopplingen, så den får vila. Alternativt kan man dra åt den allt vad det går. Enligt de uppgifter jag sett ska kopplingen klara att överföra i princip allt moment motorerna kan ge den.

När kopplingen är fullt åtdragen får man 50/50, under förutsättning att man har något grepp fram. Men lyfter man framhjulen i luften, eller ställer dem på rullar, blir det ju i praktiken 0/100 när man tittar på momentet som når marken. Att hjulen snurrar i luften där fram överför inget nyttigt moment.
apersson850 skrev:Haldex är ju en våt flerlamellkoppling, så den ska tåla att gå med ett visst slir en längre tid.
Vore intressant att veta vad man beräknar för hållbarhet, BMW tillåter ju att det slirar 1.5 % i kopplingen innan man kopplar ur den.

Håller det tex att slira runt på kopplingen på detta sätt i 35.000 mil ?
apersson850 skrev: Alternativt kan man dra åt den allt vad det går.
Låter inte som en bra ide för då går det inte att svänga bilen ?:-/
2013xc70 skrev:Vintertest i aftonbladet. Audi a6-xc70-skoda-peugeot-passat. Og vinner er gamlingenxc70. 2013 mod. Best på vinterveier!
Bilen i det där testet, som även kom som Aftonbladet Bil bilaga runt nyår är en 2012:a! Har stört mig oerhört mycket på det, testvinnaren är en modell (fyrhjulsdriften) som inte går att köpa längre.

Sen tycker jag att hela den bilagan (Aftonbladet Bil) har blivit någon slag personlig "reklam" tidning för familjen Collin. Har alltid tyckt att Robert har varit en frisk fläkt i olika debatter (dubbdäck, fartkameror, etc.). Men nu är det så att stället dit dom åker till i varje test (Norråker) får mer och mer utrymme i texten, i senaste bilagan fick Norråkers lanthandel nästan en helsida men reklam!. Ok, det är klart man kan tycka om ett ställe och vilja lyfta fram lanthandeln där osv. Men inte om den ägs av sin son, Johannes Collin, även han journalist på nämnda tidning.

Ytterligare någon sida fram i ovan nämnda bilaga testar man en i40? på Bilden som ska visa utrymmet i baggageluckan.... Vad står det där.... Om inte en stor påse med reklamtext på.. Norråkers Lanthandel.

Jag trodde att man som journalist hade vissa yrkesetiska, moral, principer etc. att aldrig använda redationell text för eget syfte och vinning skull. Har god lust att anmäla detta till:
Yrkesetiska nämnden. Journalistförbundet Box 1116 ...

// Jiha
Senast redigerad av 1 jiha, redigerad totalt 0 gånger.
MY13 med gen5 kom i strax efter midsommar enligt min Åf som jag pratade med igår. Testat är kanske gjort i december och jag tvivlar på att de testat begagnade bilar utan får låna direkt från fabriken. Så jag gissar på gen5, men det är bara min spekulation......

Dock vill jag klargöra, min ÅF är kanske inte är alls att lite på, de kanske säger bara något slumpat. sen vet jag inte när B20 fick sin bil om det var tidigare, då stämmer inte alls det ÅF sagt
Senast redigerad av 1 Rebban, redigerad totalt 0 gånger.
B20 fikk sin 2013 Gen 5 i mai. Hvis de har testet en 2012 er det helt utrolig, de vet helt sikkert at det er en ny gen haldex i 2013 og det er jo totalt useriøst hvis de har testet 2012 og utgir det for å være en ny test. Det står vel ikke noe sted at det er 2013 modeller som er testet, men det må jo være en selvfølge!
2013xc70 skrev:B20 fikk sin 2013 i mai. Hvis de har testet en 2012 er det helt utrolig, de vet helt sikkert at det er en ny gen haldex i 2013 og det er jo totalt useriøst hvis de har testet 2012 og utgir det for å være en ny test. Det står vel ikke noe sted at det er 2013 modeller som er testet, men det må jo være en selvfølge!
Ja jag utgår från att det är en 2013, men man vet aldrig, och alla vet att herr Collin har en kärlek till Volvo som kanske gör att han inte säger allt det där negativa...... Kärleken är blind och i hans fall lite köpt kanske också (min åsikt)
  • 1
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 130

Går fläkten/fläktarna som dom ska?

Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]

Kablarna från de gamla kontakterna satt bra.[…]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]