Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: tor 21 nov 2024, 20:18 Jag tror tyvärr vi inom EU inte alls förstått på många håll hur långt framför Kina är på batteriområdet.
Det gäller många områden. Vi tror fortfarande att Kina är ett U-land som bara gör billiga kopior av överlägsna Väst-produkter.

Men med miljoner nya ingenjörer varje år så kan de nu ta fram egna batterier, bilar, datorer, operativsystem, mobilnät, listan kan göras lång och samtidigt har de tagit kontroll över råvarorna som behövs för produktionen .

Vi är blåögda både inför utvecklingen och för hur mycket som skulle krävas för att kunna matcha dem.
Och just därför måste vi försöka! Som det står i Svd artikeln (jag vet inte hur sant det är men det låter rimligt) så diskuteras det i Kina att sluta sälja batterier helt till EU och istället bara sälja bilar. Vad gör vi då? Kunderna kommer inte vilja åka runt i en Golf med 125hk som kostar 17kr milen att åka när man vant sig vid elbilar.
VolvoB20 skrev:Så där, då var konkursen ett faktum. Alla som investerat pengar kan väl se sig som förlorare nu.
Exakt vad det betyder för övriga ägare återstår att se. Men de lyckades ju betala måndagens löner i alla fall.
Vad gäller SAS blev ju värdet på investeringa, stöd och aktier 0 för Sveriges del i alla fall efter SAS kört konkursen i via USA, samma som Northvolt gör nu.
Lövet skrev: tor 21 nov 2024, 20:18 .. Jag tror tyvärr vi inom EU inte alls förstått på många håll hur långt framför Kina är på batteriområdet.
Efter att trasslat med en känd kinesisk batteritillverkare i ett par år pga deras kvalitetsproblem håller jag inte riktigt med.
Okej de är världsbäst på att hitta på ursäkter och skylla allt på någon annan, ja där håller jag absolut med :-D
Lövet skrev: fre 22 nov 2024, 14:03
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: tor 21 nov 2024, 20:18 Jag tror tyvärr vi inom EU inte alls förstått på många håll hur långt framför Kina är på batteriområdet.
Det gäller många områden. Vi tror fortfarande att Kina är ett U-land som bara gör billiga kopior av överlägsna Väst-produkter.

Men med miljoner nya ingenjörer varje år så kan de nu ta fram egna batterier, bilar, datorer, operativsystem, mobilnät, listan kan göras lång och samtidigt har de tagit kontroll över råvarorna som behövs för produktionen .

Vi är blåögda både inför utvecklingen och för hur mycket som skulle krävas för att kunna matcha dem.
Och just därför måste vi försöka! Som det står i Svd artikeln (jag vet inte hur sant det är men det låter rimligt) så diskuteras det i Kina att sluta sälja batterier helt till EU och istället bara sälja bilar. Vad gör vi då? Kunderna kommer inte vilja åka runt i en Golf med 125hk som kostar 17kr milen att åka när man vant sig vid elbilar.
VolvoB20 skrev:Så där, då var konkursen ett faktum. Alla som investerat pengar kan väl se sig som förlorare nu.
Exakt vad det betyder för övriga ägare återstår att se. Men de lyckades ju betala måndagens löner i alla fall.
Ingående komponenter, mineraler etc kommer ju även de från Kina.

Vi får ju inte använda våra naturtillgångar i Sverige eftersom vi har aktivister på myndigheterna.
Erik Å skrev:Efter att trasslat med en känd kinesisk batteritillverkare i ett par år pga deras kvalitetsproblem håller jag inte riktigt med.
Okej de är världsbäst på att hitta på ursäkter och skylla allt på någon annan, ja där håller jag absolut med :-D
Fast det är svårt att skoja bort CATL och BYD i antal producerade (felfria) celler. Sen har vi ju Panasonic och LG lyckligtvis. Men varför har exempelvis inte tyska Varta lyckats? De har ju byggt batterier sedan 1887. Svaret är nog den inneboende tveksamheten till förändring som verkar djup i tyska bolag tyvärr. Man är världsbäst på att slipa kamaxlar men vem bryr sig när det inte är efterfrågat längre? Det går inte att låta bli att tänka på svenska Facit när man tittar på många tyska bolag.
Lövet skrev: fre 22 nov 2024, 17:22 ..Fast det är svårt att skoja bort CATL och BYD i antal producerade (felfria) celler.
En annan tydlig lärdom från vår resa är att kineserna aldrig berättar sanningen om man frågar om t.ex. produktionsstatistik eller felutfall. Det man får är alltid friserade siffror.
Jaha. Då blev det offentligt då i.o.m konkursen. 64 miljarder har Nortvolt själva bränt av och har i skulder. Oklarr om det tillkommer kapitalet som aktieägarna har skjutit till uppepå de rena skulderna. Sen tillkommer ju förstås kringliggande infrastruktur satsningar av Skellefteå kommun mfl

Undrar hur mycketcsom behövs för att få fart på produktionen? Lila mycket till?
dom är rökta , finns ingen UE som kommer göra ett handtag till åt nuvarande ägare. Dom kommer försöka köpa sig till att ha kvar vad de anser vara viktig personal, samtidigt som de är skylldiga miljarder, nä jag hoppas Northvolts fall kommer grusa sönder hela den här såkallade "gröna omställningen"
  • 1
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 95

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Kommer låta som en moped med trasig ljudd&au[…]

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]