- fre 22 nov 2024, 14:03
#1595588
VolvoB20 skrev:Lövet skrev: ↑tor 21 nov 2024, 20:18
Jag tror tyvärr vi inom EU inte alls förstått på många håll hur långt framför Kina är på batteriområdet.
Det gäller många områden. Vi tror fortfarande att Kina är ett U-land som bara gör billiga kopior av överlägsna Väst-produkter.
Men med miljoner nya ingenjörer varje år så kan de nu ta fram egna batterier, bilar, datorer, operativsystem, mobilnät, listan kan göras lång och samtidigt har de tagit kontroll över råvarorna som behövs för produktionen .
Vi är blåögda både inför utvecklingen och för hur mycket som skulle krävas för att kunna matcha dem.
Och just därför måste vi försöka! Som det står i Svd artikeln (jag vet inte hur sant det är men det låter rimligt) så diskuteras det i Kina att sluta sälja batterier helt till EU och istället bara sälja bilar. Vad gör vi då? Kunderna kommer inte vilja åka runt i en Golf med 125hk som kostar 17kr milen att åka när man vant sig vid elbilar.
VolvoB20 skrev:Så där, då var konkursen ett faktum. Alla som investerat pengar kan väl se sig som förlorare nu.
Exakt vad det betyder för övriga ägare återstår att se. Men de lyckades ju betala måndagens löner i alla fall.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i