Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1595397
poseidon skrev:Satsar vi 20 Miljarder och anställer 2000 personer så kommer Kina satsa 200 Miljarder och anställa 20000 personer.

Är det förresten rimligt mot alla "vanliga" företag i Sverige som inte får statligt stöd?
Löner drivs upp och marknaden blir konstlad.

Kanske minns du varvsstödet? Gick det bra?
Om du vill ha några pensionspengar kvar i systemet om 20 år så är det snarare jätteviktigt att Sverige är med i den nya tekniken.

Det är FORTFARANDE inte heller en "kostnad" eller "statsstöd" att investera i ett företag via pensionsfonder. Det är som att säga att Swedbank eller Nordea får statsstöd eftersom de är med i pensionssystemet.
#1595415
Självklart ska vi satsa på ny teknik. Men bara för det får man ju inte vara blåögd och dumdristig. Att kunna starta från scratch och köra om och konkurrera med giganter från Asien som har +30 år erfarenhet utveckling, teknik och processer kräver enormt mycket, inte bara en fet plånbok.

Det är ju helt annat om båda startar från scratch med något som inte har funnits innan.
#1595416
VolvoB20 skrev:Självklart ska vi satsa på ny teknik. Men bara för det får man ju inte vara blåögd och dumdristig. Att kunna starta från scratch och köra om och konkurrera med giganter från Asien som har +30 år erfarenhet utveckling, teknik och processer kräver enormt mycket, inte bara en fet plånbok.
Sant. Men just därför fanns möjligheten - för alla andra ligger i Kina och det är sårbart om relationerna försämras ytterligare. Detsamma gäller ju helt ärligt USA numera - vi kanske inte kan räkna med att handla fritt därifrån längre. Så behovet av en europeisk batterifabrik med europeiska ägare fanns definitivt och finns kanske ännu mer numera!

Men nånting skaver i allt man läser om Northvolt. Det känns helt ärligt som att kompetensen saknas på alldeles för många håll. När man kört så här länge borde man absolut inte behöva kassera så stor del av produktionen.
#1595419
Lövet skrev: ons 20 nov 2024, 17:12
VolvoB20 skrev:Självklart ska vi satsa på ny teknik. Men bara för det får man ju inte vara blåögd och dumdristig. Att kunna starta från scratch och köra om och konkurrera med giganter från Asien som har +30 år erfarenhet utveckling, teknik och processer kräver enormt mycket, inte bara en fet plånbok.
Sant. Men just därför fanns möjligheten - för alla andra ligger i Kina och det är sårbart om relationerna försämras ytterligare. Detsamma gäller ju helt ärligt USA numera - vi kanske inte kan räkna med att handla fritt därifrån längre. Så behovet av en europeisk batterifabrik med europeiska ägare fanns definitivt och finns kanske ännu mer numera!

Men nånting skaver i allt man läser om Northvolt. Det känns helt ärligt som att kompetensen saknas på alldeles för många håll. När man kört så här länge borde man absolut inte behöva kassera så stor del av produktionen.
Instämmer, det skaver rejält.. Jag förundras över hur det kunnat vara så svårt.. Det är svårt att inte bli konspiratorisk..
Teknik, kan förvisso vara väldigt svårt, är själv ingenjör, men 'något' har felat, redan från början..
#1595436
att inbilla sig att Sverige skulle kunna konkurera med Kina är utopi, för över 25år sedan var jag på en föreläsning om Kineserna och deras sätt att driva företag och slå sig fram och krossa konkurenterna, och redan då ansåg man att Kina kommer ta över mer och mer och bli världen största ekonomi, minns inte inom vilken tidsram, men det var decennier framåt, och vi är på god väg.
#1595437
Kina kan i princip "falla bort" som leverantör vilken dag som helst, beror på vad de hittar på.. :-/
Även utöver det ser långtidsprognosen lätt dyster ut, demografisk kris och utsatthet för klimatförändring t.ex.
#1595440
Derank skrev:att inbilla sig att Sverige skulle kunna konkurera med Kina är utopi, för över 25år sedan var jag på en föreläsning om Kineserna och deras sätt att driva företag och slå sig fram och krossa konkurenterna, och redan då ansåg man att Kina kommer ta över mer och mer och bli världen största ekonomi, minns inte inom vilken tidsram, men det var decennier framåt, och vi är på god väg.
Fast det är inget bra argument för att lägga sig ner och dö och inte försöka = bara satsa på gårdagens företagssamhet som järnmalm, ICE-bilar eller skog.
Kina har massor med begränsningar också i sitt system. Man belönar inte egna initiativ, endast chefen får ha åsikter, man säger inte till om något är fel. Detta gör att det krävs väldigt många personer för att göra relativt lite. Vi svenskar har massor med bra sätt att arbeta som inte finns där.

Låst artikel tyvärr men för er som har SVD så kan ni ju läsa om vad som skulle hända om Kina gör verklighet av sina planer att sluta sälja batterier löst utan bara sälja hela elbilar. Då dör europeisk bilindustri sannolikt: https://www.svd.se/a/63VXv3/northvolt-k ... iindustrin
#1595507
Lövet skrev:Vi svenskar har massor med bra sätt att arbeta som inte finns där.
Bra för arbeterna, mindre bra för den faktiska produktionen - speciellt när arbetarna inte har något val och knappt får betalt. Vad som är rätt och vad som är fel beror väl på hur man ser det... Som "enkel arbetare" föredrar man givetvis 'vårt' system alla dagar i veckan! Men det är ju svårt att argumentera mot resultatet av det andra...

Nåja, vi har ju iaf äntligen blivit av med den där idiotiska plastpåseskatten bl.a. för att folk *shocker* valde att importera påsar istället :P
#1595531
Fast man skapar inte framgångsrik batteriproduktion genom att tvinga arbetare att jobba under dåliga förhållanden. Det är långt ifrån nån jordbruksproduktion vi pratar om. Jag tror tyvärr vi inom EU inte alls förstått på många håll hur långt framför Kina är på batteriområdet.
#1595556
Lövet skrev: tor 21 nov 2024, 20:18 Jag tror tyvärr vi inom EU inte alls förstått på många håll hur långt framför Kina är på batteriområdet.
Det gäller många områden. Vi tror fortfarande att Kina är ett U-land som bara gör billiga kopior av överlägsna Väst-produkter.

Men med miljoner nya ingenjörer varje år så kan de nu ta fram egna batterier, bilar, datorer, operativsystem, mobilnät, listan kan göras lång och samtidigt har de tagit kontroll över råvarorna som behövs för produktionen .

Vi är blåögda både inför utvecklingen och för hur mycket som skulle krävas för att kunna matcha dem.
  • 1
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 95
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]