Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Allt kommer att ordna sig - snart blir elen så dyr att du inte vill se SVT på TV så då behöver du inte bekymra dig.
av Volvoold
Allinug skrev:Allt kommer att ordna sig - snart blir elen så dyr att du inte vill se SVT på TV så då behöver du inte bekymra dig.
😁😊 Försöker undvika det redan nu. Men har en fru som inte har lika känsligt blodtryck som jag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Expressen....

https://www.expressen.se/ekonomi/konsum ... en-drojer/

Det kommande högkostnadsskyddet på el väntas innehålla en ekonomisk ”belöning” om du håller elkonsumtionen nere.

En tänkbar modell utgår från ett maxtak som kapar elpristopparna för konsumenterna. Och det blir en retroaktiv del i stödet.

Elkunder i norr ska inte räkna med någon elpriskompensation.

Det finns ett datum när när utformningen av stödet ska vara klart. Men effekterna i plånboken dröjer.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev: tor 20 okt 2022, 15:12

Det kommande högkostnadsskyddet på el väntas innehålla en ekonomisk ”belöning” om du håller elkonsumtionen nere.
Hur funkar det om man redan "dragit i bromsen"??? Vi ligger just ni 70% under förra oktober och i september blev det 65% under. Missar vi det då om det inte börjart gälla än??? Vi lär väl få för kommande månader i alla fall.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: tor 20 okt 2022, 15:40
VolvoB20 skrev: tor 20 okt 2022, 15:12

Hur funkar det om man redan "dragit i bromsen"??? Vi ligger just ni 70% under förra oktober och i september blev det 65% under. Missar vi det då om det inte börjart gälla än??? Vi lär väl få för kommande månader i alla fall.
Får väl inrätta en ny arbetsstyrka av tjänstemän som åker runt och använder husets energideklaration och applicerar det på hushållets storlek och levnadsförhållanden och så får man se om man lyckss ligga under den kalkylerade förbrukningen och så får man bonus efter hur mycket
Användarvisningsbild
av lennarte
Igår var jag i garaget stor del av dagen...21 kW, 5 kW mer direkt. Har legat på 15 - 17 kW/dygn senast tiden, utom förra helgen när vi var bortresta (10 kW/dygn). Ska besiktiga min släpvagn, fått byta en del av flaket som ruttnat sönder. Använt vinkelslip, cirkelsåg Mig-svets kompressor m.m. Ska fortsätta idag.... Först Biltema, 3 mil ToR med min miljövänliga etanol drivna 745-a (skruv, tätmassa, hane till elkopplingen). Plywooden till flaket är en begagnad bit, svindyrt annars. Har aluminium durkplåt över plywood en så lagningen syns inte (ovanifrån)
Användarvisningsbild
av GustavE
Besked om stöd idag.

Inte mycket att hänga i granen om priserna drar iväg. Har jag fattat det rätt så blir det bara 50 öre i stöd för SE3 per kilowattimme. Det är ju väldigt lyxigt om priserna kommer vara 50-100 öre. Men blir priserna 500 öre förslår det ju ingenting.

Edit:
Är det ännu ett stöd för året som varit alltså? Står sep 2021 till sep 2022 överallt? Är det meningen att man med hjälp av dom pengarna ska klara framtida fakturor? Eller är det här stöd för det som varit så kommer det nytt stöd senare. Lite förvirrande med "sep 2021-sep 2022 x din förbrukning".
Användarvisningsbild
av Steffe3
Ersättningen är baserad på medelpriset under den perioden, tycker jag det låter som. Så baserat på tidigare år, men används på kommande räkningar, eller något sådant.
  • 1
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 280

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]