Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebSE
Micce1980 skrev:What, har alltid tvättat bilen som innan man ska vaxa den innan clayen fått nå lacken. Hur gick du till väga?
Ja... Clay ska ju läggas på en skinande ren bil utan minsta anstymmelse till smuts på... Annars kommer man ju förstöra lacken helt :shock:
jimlindeborg skrev:En välbehövlig tvätt.

Bild

Kör du maskintvätt med borstar?
Plockade ut en vit V60 för 3 veckor sedan nu och inte vågat köra den i maskintvätt med borstar än.
Men efter en brostfri tvätt och en högtryckstvätt inser jag att det kan bli nödvändigt för att behålla den
där ICE vita looken :|
jimlindeborg skrev: En välbehövlig tvätt.
Kör du maskintvätt med borstar?
Plockade ut en vit V60 för 3 veckor sedan nu och inte vågat köra den i maskintvätt med borstar än.
Men efter en brostfri tvätt och en högtryckstvätt inser jag att det kan bli nödvändigt för att behålla den
där ICE vita looken :|
Jag har inte kört maskintvätt med borstar på min bil på de 16 månader jag haft den.. Inte på förra heller under 3 år.
Däremot kör jag handtvätt ibland.. Spola av ordentligt först med högtryck...

Jag brukar hålla till inne på Okq8 GPS-hallar om vädret inte tillåter att man är ute.
Mellan handtvättarna ser jag till att rätt ofta spola av bilen i sånnadär utomhustvättar där man gör det själv..
Se bara till att du absolut inte använder borsten i dom tvättarna..folk har dom borstarna precis överallt.. Kan vara massor med grus i dem.
Jag såg en snubbe härrom dan som gick lös på sin genomskitiga svarta, relativt nya, Mazda med en sådan borste som finns på snabb-tvättarna.
Han spolade inte ens av bilen först... :-O)

Wolfyswe: Med avfettning och ett bra lackskydd hoppas jag att du ska slippa köra bilen i en borsttvätt...
Wolfyswe: Usch hemska tanke. Skulle aldrig falla mig in att åka i en automattvätt. Möjligtvis för att få en ordentlig underredsspolning men inte annars. Igår passade jag på att göra en ordentligt tvätt med kall avfettning, alkalisk, Meguiars Wash&Wax och sedan Quik Wax.

I veckorna brukar jag bara spola av den med kall och alkalisk avfettning :)
jimlindeborg skrev:Wolfyswe: Usch hemska tanke. Skulle aldrig falla mig in att åka i en automattvätt. Möjligtvis för att få en ordentlig underredsspolning men inte annars. Igår passade jag på att göra en ordentligt tvätt med kall avfettning, alkalisk, Meguiars Wash&Wax och sedan Quik Wax.

Vad är det för skillnad på kall och varm avfettning? Har min i kallgarage

Skickat från min OnePlus 3
jimlindeborg skrev:Wolfyswe: Usch hemska tanke. Skulle aldrig falla mig in att åka i en automattvätt. Möjligtvis för att få en ordentlig underredsspolning men inte annars. Igår passade jag på att göra en ordentligt tvätt med kall avfettning, alkalisk, Meguiars Wash&Wax och sedan Quik Wax.

Kan tipsa om att leta upp en hall där det finns underspolningsvagnar att koppla på tvätten. Finns där jag håller till, ett utmärkt redskap, så slipper man tvättautomater! :-)-)

De som finns i "min" hall har dock fler än ett munstycke: http://www.roosclean.com/hogtryckstvatt ... svagn.html
Sverige2: Varm avfettning har jag aldrig hört talas om faktiskt, men skillnaden mellan kall och alkalisk är att kall avfettningen tar bort tjära, asfalt etc. Detta lägger jag högst upp till handtagen för att slippa att det ska rinna ner i dörren och lösa upp rostskyddet.

Alkalisk avfettning löser upp vägsalt, trafiklim etc. Den ska blandas ut rätt rejält, jag brukar blanda mellan 5-7%. Denna lägger jag över hela bilen. Funkar perfekt om man bara vill spola av bilen så blir den ren utav det.

fjohan82: Den där såg ju oerhört smidig ut, frågan är ju hur min lokala OK handlare ställer sig till att handla in en sån där :P
  • 1
  • 708
  • 709
  • 710
  • 711
  • 712
  • 1912

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]

Vad säger ni? Ska jag köra någon […]