Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade jag suttit med en nyinköpt XC70 för halvmiljonen och fått reda på att man med årsmodell 13 gjort fyrhjulsdriften betydligt tekniskt enklare och sämre skulle jag vara helt knäckt. Jag hade kunnat köpa en lättare begagnad 12:an och fått något mycket bättre. Det är ingen liten sak detta... vi snackar om stora ekonomiska värden.
StringerBell skrev:vi snackar om stora ekonomiska värden.
Det här vi gör olika bedömning. Jag tror inte det kommer bli någon försämring andrahandsvärde alls på My13> och efterfrågan på gen4 kommer inte att vara märkbart större. Det är en så oerhört liten grupp som 1) vet om skillnaden 2) bryr sig
Jag tror som Andreas, det finns massor exempel på bilmodeller som får nya motorer som är mycket mer benägna att gå sönder, har sämre rostskydd än tidigare årsmodeller etc. Väldigt svårt att se tydliga mönster för hur det märks i andrahandsvärdet./PH
Prisskillnaden mellan GDI och 1.8 och 2.0 är väl ett par tusenlappar högst.

Den som lever får se men detta isolerade problem för en liten grupp av personer tror jag kommer få liten betydelse. Exempelvis är skillnaden mellan V70XC med visco och XC70 med haldex gen1 inte särskilt stor och där kan vi snacka olika kvalitet på fyrhjulsdriften!
perhall skrev:Jag tror som Andreas, det finns massor exempel på bilmodeller som får nya motorer som är mycket mer benägna att gå sönder, har sämre rostskydd än tidigare årsmodeller etc. Väldigt svårt att se tydliga mönster för hur det märks i andrahandsvärdet./PH
En sönderrostad Merca är ju mer regel än undantag idag, och dom är BILLIGA.

/Martin
Rost är ju ganska enkelt att se och därmed anpassa sin betalningsvilja efter. En mer rättvis jämförelse kanske ska vara hur stor prisskillnad det är på en Mercedes med 5-växlad automat och en med 7-växlad på en lika gammal bil? Där har du en teknisk skillnad som finns för de som vet men inte syns utanpå eller för den ointresserade massan.
perhall skrev:Jag tror som Andreas, det finns massor exempel på bilmodeller som får nya motorer som är mycket mer benägna att gå sönder, har sämre rostskydd än tidigare årsmodeller etc. Väldigt svårt att se tydliga mönster för hur det märks i andrahandsvärdet./PH
Mycket möjligt. Jag tänkte mera subjektivt: hur skulle jag känna glädje över ett nybilsköp med informationen om Gen 5 i efterhand? Varje gång jag ser kärran kommer jag ju påminnas av vilket dåligt köp jag gjort - relativt sett mot MY12. Valet står då mellan att göra ta ett fett tapp på att sälja en nästan ny bil eller köra omkring i detta "stolpskott" (subjektivt sett) i ett par år och sälja med vanligt tapp.
Känner man så är det ju jättetråkigt och det är inte roligt för dem. Men som sagt, jag tror inte så många personer kommer beröras så. Bilen tuggar ju sig fram på parkeringen ändå, den forcerar snövallar utan problem, den kan dra upp båten osv. Få kommer direkt till gen5 från gen4. Vanligare kommer de nog från 2wd eller andra märken.
  • 1
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 130
Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]

Har liknande problem som i denna tråd, men p[…]

Du har ju en -13 så då lär ju en […]

Carplay trådlöst?