Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

295:- = 5:- billigare än med gamla monopolet. så det är inte hela sanningen att det blivit dyrare. Men å andra sidan måste man åka till carspekt vilket är ca 1 mil längre bort än besikta, som i sin tur är 75 kr dyrare än när den drevs av bilprovningen...

Jag vill inte kalla mig högerpolitisk, men man kan undra om vad som hänt om polisen avreglerats till privata aktörer. Jag vågar påstå att den kommersiella drivning legat på de anställda att klara upp fler brott och ökat effektiviteten.
Polisens anslag har ökats genom åren vilket resulterat i nyare dyrare polisbilar, samtidigt som mängdbrotten ökar och antalen uppklarade brott minskar. Hade polisen varit ett vinstdrivande företag hade de gått i konkurs för länge sedan, citat från Leif G.W Persson.
Jag säger som en moderat sade en gång, om någon tror att de kan göra ett bättre jobb för samma peng eller lägre, så låt dem försöka!
Ett av dom stora problemen med masshysterin i att avreglera är att det gått så fort att kontrollapparater som ser till att de verkligen gör ett bra jobb inte hunnit med. Det lockar många lycksökare till sverige för att driva in lättförtjänta skatteslantar. Sverige är extremt vad gäller frisläppta privata aktörer med skattefinansierad verksamhet. Dom hat betydligt bättre/större kontroll på sånna företag i t.ex USA, Tyskland eller England.
Vet inte något som avreglerats i detta land som inte spårat ur helt för eller senare.Blickar man tillbaka t ex på avregleringen av taxiverksamheten, SJ, apoteken, strömleverantören mm så har det ju mest blivit bananas av alltihop.Men nu vill ju den nya regeringen uppenbart stoppa friskolor samt privatägd vård och visst väcks ju en blek eftertanke om hur vissa av dessa företag uppenbart kan tjäna miljarder på sin verksamhet som kommunerna runtom i landet av någon obegriplig anledning inte kunde få att gå runt.Inkompetens på allra högsta nivå måste ju vara fallet av dessa kommunanställda när privat näring luktar vinst i det nu kommunerna ser som en belastning ... arma skattebetalare i landet.
Jag kan hitta ett exempel där det åt minstone blivit bra mkt billigare.. Det är telefoni.. Men det har väl också att göra med en teknisk revolution som förändrat hur vi använder telefon sen Telia avstatligades.
av *pettson*
Telefoni har blivit billigare och BETYDLIGT sämre.. Då talar jag inte om täckningen för den har man ljugit om i alla tider. Nej jag talar om samtalskvalitet och det berömda utrycket UPP TILL..
Ja upp till X Mbit får man ju. Uppnår man inte det har man fel telefon. TILL SIST är man i fel täckningsområde eftersom man bor utanför 08. Avregleringen skedde ju för ett bra tag sedan. Telia sålde då en telefonväxel till ett lokalt litet bolag i min trakt. 18 månader efter köpet så hade inte Telia *hunnit* dela ut nycklarna till köparen. Däremot hade Telia hunnit dammsuga trakten på villiga inför mobiltelefoni i trakten istället. Nu skulle inte företaget som köpte växeln ha den till detta. Dom köpte den för att ha den som basstation till sitt trådlösa internet man haft i många år. Telia bråkade sen i 8 månader om att man förstörde marknaden för internet genom att dom fick tillgång till koppartrådarna för att föra ut sina samtal. Så visst är det avreglerat och visst är det så att Telia bland annat kör så många käppar i hjulet man kan för andra. Då blir det onödigt dyrt och man måste snåla in på annat..

Vad gäller samtalskvalitet så brukar jag hjälpa en vän på en skrot ibland. Jag har insett att när du får 50 samtal per dag själv. Och inte i ett enda egentligen kan skilja mellan F, S. B, P t.ex trots att du har en av dom senaste telefonerna med fast lina dessutom och headset? Då är det inget fel på min hörsel heller. För det var min första tanke. Men när 14 till har samma problem så är det teleoperatörernas förbannade snålhet att få in så många som möjligt som gör att kvaliten blir så dålig att det snart är säkrare att allt sker via text på en skärm.
Förbannat sorgligt är det. Det har faktiskt gått så långt att man i mångt och mycket får göra slagningar på personnummer för att få namn rättstavat. För samtidigt som våra vänner telebolagen förstör samtalskvaliten så gör posten med flera en motsvarande sak. Är det inte rättstavat så kan man alltid skicka tillbaka paketen för att du ska få betala ny frakt. Den som ska ha ut paketet på PF får t.ex inte ut det om stavningen är fel... Så ursäkta utrycket.. rövknulla avgifter ur folk för ingenting är på blått vis en rättighet..

Provningen.. tja. Carspect imponerade verkligen inte.. Besikta imponerar precis lika lite. Större anläggning och precis lika okunniga människor som provar din bil där. Som jag sagt förut.. Jag betalar hellre MER för att få bilen provad av ett proffs. En som VET vad han gör, vet vad som gäller för bilen och som också utför en PROVNING.
Utförde jag kontroll inför service lika illa som besiktningen kollar min bil, då skulle dom flesta företag få lägga ner.
Ja just det.. hur var det nu i kalla fakta.. väldigt många skulle inte ha verkstad, så var det ju.. Samma med provningen.. Många provningar då och nu skulle aldrig få funnits.
Räcker med en korrekt bedömning och en kopp kaffe. Om man sen medvetet försöker fula igenom tveksamheter/brister så är det bilägarens problem oavsett om det kostar 320 eller 590kr och inget bilprovningen kan beskyllas för.
Har det inte blivit fler, mindre stationer? Jag vet inte om det är en kulturkrock efter flytt från en storstad till en mindre men Bilprovningen i Halmstad är stor som en däckverkstad med två liftar och typ en kille som tar en bil i taget. Jag är ju van vid en stor asfaltsplan där man står i sex köer och så kommer reg-numret upp på en stor display. Jag cirkulerade länge utanför Bilprovningen i Flygstaden innan jag fattade att man bara skulle parkera utanför på planen och låta bes-mannen köra in. :lol:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]