Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag testade för 4-5 år sedan att hålla hastigheten hela vägen från Stockholm till Linköping med den 2,5T jag hade då. 70 på Essingeleden, 110. Ensam i bilen, AC avstängd. Kombinerat snål- och karaktärstest. Det var inte enkelt! Men det gick. 0,93 drog den (färddatorn stämde exakt på den, f ö har det inte hänt på någon annan bil jag har haft). Fruktansvärt segt. Det är bara att gratulera er som klarar av att köra 110 eller 120 jämt. Billigare bil, lägre bränsleförbrukning, färre böter och lägre däckkonto.../PH
Användarvisningsbild
av Krollspell
perhall skrev:Jag testade för 4-5 år sedan att hålla hastigheten hela vägen från Stockholm till Linköping med den 2,5T jag hade då. 70 på Essingeleden, 110. Ensam i bilen, AC avstängd. Kombinerat snål- och karaktärstest. Det var inte enkelt! Men det gick. 0,93 drog den (färddatorn stämde exakt på den, f ö har det inte hänt på någon annan bil jag har haft). Fruktansvärt segt. Det är bara att gratulera er som klarar av att köra 110 eller 120 jämt. Billigare bil, lägre bränsleförbrukning, färre böter och lägre däckkonto.../PH
Ja man kan ju verkligen fundera vad det är för "supermänniskor" som klarar av påfrestningen att snigla fram mil efter mil... Imponerande är det iaf!
av swemax
Kör ca 3500 mil om året och på senare år har jag lugnat mig lite och på motorväg lägger jag oftast cruisen så att jag på navigatorn loggar 6-7km över gällande begränsning

Detta innebär att jag kör om ca 70% och blir omkörd av 30%

Eftersom jag betalar soppan själv och bara får skattefria ersättningen av firman har jag lagt mig på denna fart, annars börjar det kosta pengar att köra tjänstemil

Sheriffen har heller aldrig brytt sig om mig när jag hållit denna hastighet

Har väl egentligen aldrig uppskattat att köra fort på motorväg

Däremot är det nice att i rätt bil, dvs inte en "familjebil" köra lite aktivt på lite kurviga landsvägar eller alpvägar

Även ganska skön känsla att hålla 50 stumt genom en rondell, återigen, i rätt bil
av perhall
50 stumt i en rondell med V70 - nej tack, med eller utan R-Design:)

Kör man 130 på mätaren blir man inte stoppad. Helt enkelt. Jag har kört några gånger genom kontroller med 132-133 på mätaren, många gånger med 128-130 utan att bli stoppad. Mätaren visar väl 4-5 för mycket, de drar av ca 5 till i sitt system och stoppar väl ingen under 122 netto... oavsett vad de säger. Man kan ju också konstatera att de gånger som en bil blir stoppad av en civilpolis, t ex utanför Gränna, så är det oftast någon som kört förbi i 150-170, inte någon som segat förbi i 135...

Det där om att tjänstemilen kostar är ju sant, om man kör fort, men det glömmer man lätt när man har en fin motorväg mellan Uppsala och Gävle framför sig en kväll...

PH
av llesrof
Klarar man inte av att hålla hastighetsgränsen utan att må dåligt och bli stressad så tycker jag att man skall försöka få hjälp med det problemet. Detta oavsett om man kör en D2, T6 eller kompenserar hastighetsmätarens tillkortakommanden.
av boston00
llesrof skrev:Klarar man inte av att hålla hastighetsgränsen utan att må dåligt och bli stressad så tycker jag att man skall försöka få hjälp med det problemet. Detta oavsett om man kör en D2, T6 eller kompenserar hastighetsmätarens tillkortakommanden.
Skit kommentar! Jag hatar 30 och hoppas att dom inför 40 på fler och fler ställen. Jag mår dåligt i 30, svårt att hålla och ständig ångest över att man inte lyckas hålla det och åka fast. 40 ger en jämn och bra hastighet som dessutom är lätt att hålla.

Jag respekterar alla ( inte essingeleden ) hastigheter under 90.
Användarvisningsbild
av apersson850
llesrof skrev:Klarar man inte av att hålla hastighetsgränsen utan att må dåligt och bli stressad så tycker jag att man skall försöka få hjälp med det problemet. Detta oavsett om man kör en D2, T6 eller kompenserar hastighetsmätarens tillkortakommanden.
Ja, verkligen. Visst är det roligt med sportbilar, men inte ska man köra så jämt. Framförallt inte på vägar där det finns andra, som inte förväntar sig sånt.
av Mwi
apersson850 skrev:
Ja, verkligen. Visst är det roligt med sportbilar, men inte ska man köra så jämt. Framförallt inte på vägar där det finns andra, som inte förväntar sig sånt.
Ja det är en tanke, men är det fredag och man har 100 mil hem. Vid en snitthastighet på 90 km/h så tar hemresan ca.11 h, snittar man 110 km/h istället så får man 2 h mer fritid.
av perhall
Det är ju i sak riktigt att man ska följa lagen, men jobbigt med medmänniskor som tycker man ska söka hjälp när man inte följer lagar och regler... rätt många människor, bl a jag, brukar "runda hörn", såväl professionellt som privat och i trafiken.. blev f ö omkörd när jag körde 70 på 70-väg av en BMW 320d som körde ca 170-180 nyss... inte blev jag arg för det.../PH
av Mwi
perhall skrev:Kör man 130 på mätaren blir man inte stoppad. Helt enkelt. Jag har kört några gånger genom kontroller med 132-133 på mätaren, många gånger med 128-130 utan att bli stoppad. Mätaren visar väl 4-5 för mycket, de drar av ca 5 till i sitt system och stoppar väl ingen under 122 netto... oavsett vad de säger. PH
Med laser drar de av 3 km/h och med fartkameror 1km/h. Efter egen erfarenhet med 118 på mätaren, 114 på GPS:en och enligt polisen 111 km/h efter standard avdraget på 3km/h vid laser enligt dem. De gånger man inte har blivit stoppad i kontroller beror säkert på att det är fullt på stoppplatsen. Att de i mitt fall står på en mötesfri 100 väg och mäter, inte på den dåliga 90 vägen före eller på den ännu sämre 70 vägen efter, är säkert av statistikskäl inte av trafiksäkerhetsskäl, mycket böter = bra jobb. Självklart nekade jag, kommer låta det gå till rättegång inte för jag kommer få rätt men jag får mer valuta för mina pengar och om alla nekar kommer systemet kollapsa.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker