Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har försökt leta igenom tråden, men kan inte se att du mätt spänning vid 2000rpm stabilt varvtal.
Eller när bilen går som en kratta.

För koden BCM-0058, betyder att spänningen varit över 18V. :shock: Det är väldigt mycket och kan absolut vara en orsak till dina problem om spänningen tillåts variera så.
Här hittade jag lite på en CEM kod också, som absolut kan ha att göra med generator laddning.

CEM-1C02 L-signal. För låg signal
Spoiler »
andreas 80 skrev:Har försökt leta igenom tråden, men kan inte se att du mätt spänning vid 2000rpm stabilt varvtal.
Eller när bilen går som en kratta.

För koden BCM-0058, betyder att spänningen varit över 18V. :shock: Det är väldigt mycket och kan absolut vara en orsak till dina problem om spänningen tillåts variera så.
Menar du att generatorn laddar för mycket? Kan det i så fall vara laddningsregulatorn trots allt? Jag ska prova med att mäta spänningen vid 2 000rpm.
Nu har jag mätt spänningen vid 2 000 rpm. Det gav följande:

14,28 volt utan strömförbrukare och 14,23 volt med strömförbrukare.

Då började plötsligt motorn att gå som en påse nötter igen. Tomgångern gick upp och ner och då mätte jag igen. Strömstyrkan pendalde då från strax under 14 volt till strax över 14 volt.

Jag passade också på att läsa av felkoderna med motorn på, när den gick illa. Och det blev en hel del.

List of search result for:CEM6A01
CEM-6A01 Dörr olåst, vänster bak

List of search result for: ECM980F
ECM-980F Tryckgivare inloppsrör
ECM-980F Tryckgivare inloppsrör. Felaktig signal 12

List of search result for: ECM9160
ECM-9160 Gasspjällenhet, internt fel
ECM-9160 Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal
ECM-9160 Gasspjällenhet, pot 2
ECM-9160 Gasspjällenhet, pot 2. Felaktig signal
ECM-9160 Gasspjällenhet, pot 2. För hög signal
ECM-9160 Gasspjällenhet, pot 2. För låg signal
ECM-9160 Gasspjällenhet, potentiometer 2
ECM-9160 Gasspjällenhet, potentiometer 2. Felaktig signal
ECM-9160 Gasspjällenhet, potentiometer 2. För hög signal
ECM-9160 Gasspjällenhet, potentiometer 2. För låg signal

List of search result for: ECM9150
ECM-9150 Gasspjällenhet, internt fel
ECM-9150 Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal
ECM-9150 Gasspjällenhet, pot 1
ECM-9150 Gasspjällenhet, pot 1. Felaktig signal
ECM-9150 Gasspjällenhet, pot 1. För hög signal
ECM-9150 Gasspjällenhet, pot 1. För låg signal
ECM-9150 Gasspjällenhet, potentiometer 1
ECM-9150 Gasspjällenhet, potentiometer 1. Felaktig signal
ECM-9150 Gasspjällenhet, potentiometer 1. För hög signal
ECM-9150 Gasspjällenhet, potentiometer 1. För låg signal
ECM-9150 Reglerventil inlopp. För hög signal
ECM-9150 Reglerventil inlopp. För låg signal

List of search result for: ECM903F
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal. Intermittent fel
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal. Permanent fel
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. För hög signal
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. För låg signal/signal saknas
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. Signal saknas

Alla felkoder handlar om gasspjälet. Då undrar jag: beror felkoderna på att det är gaspjället som krånglar? Eller är det något annat som krånglar och stör gasspjälet, så att felkoderna uppstår pga att motorn gick illa?
Det var klassiska gasspjällsfelkoder. Tror det är spjället som gör att motorn går illa, och sätter koderna.
Saken är den att när dessa koder sätts, så slutar spjället fungera (limphome) och ställer sig 20% öppet och "gasen" sköts direkt av spridarna, genom att slå av och på insprutningen.
Därav den underliga motorgången, och maxhastigheten runt 40.

Antar att det blir den vanliga rutinen när det gäller detta.
1. Ta bort spjället och gör rent grundligt.
2. Uppdatera mjukvaran om detta inte gjorts. (Brukar hjälpa i de flesta fall, åtminstone för ett tag.)
3. Byte eller renovering av spjället.

(Med tanke på att du nu mätt spänningen så känns det som vi kan glömma den gamla överspänningsfelkoden från BCM, och anta att det var en gammal kod som inte har någon betydelse längre.)
andreas 80 skrev:Det var klassiska gasspjällsfelkoder. Tror det är spjället som gör att motorn går illa, och sätter koderna.
Saken är den att när dessa koder sätts, så slutar spjället fungera (limphome) och ställer sig 20% öppet och "gasen" sköts direkt av spridarna, genom att slå av och på insprutningen.

2. Uppdatera mjukvaran om detta inte gjorts. (Brukar hjälpa i de flesta fall, åtminstone för ett tag.)

(Med tanke på att du nu mätt spänningen så känns det som vi kan glömma den gamla överspänningsfelkoden från BCM, och anta att det var en gammal kod som inte har någon betydelse längre.)
Har du något bra förslag till rengöringsmedel för spjälet, är det CRC Bräkleen?

Måste man dra spjälet med momentnyckel, vilket moment ska det i så fall vara?
Arnold skrev:
andreas 80 skrev:Det var klassiska gasspjällsfelkoder. Tror det är spjället som gör att motorn går illa, och sätter koderna.

Jesses! Du kan använda ex lacknafta + en pensel till spjället CRC Bräkleen använder du till LMM (gör det).
Dra spjället med det moment som är naturligt för den nyckel du har ex en m8 pu drar du hårt inte mer om du förstår vad jag menar ( PU-nycklarna:s längd är anpassade så att man med normal kraft uppnår det moment som skruven skall ha)
18V är galet mycket så regulatorn verkar inte frisk
OBS Klicka på Show

andreas 80 skrev:Här hittade jag lite på en CEM kod också, som absolut kan ha att göra med generator laddning.

Spoiler »
oldtimersmc skrev:OBS Klicka på Show

andreas 80 skrev:Här hittade jag lite på en CEM kod också, som absolut kan ha att göra med generator laddning.

Spoiler »
Batteriet har aldrig laddat ur. Det har alltid varit bra kläm i det när man startat. Eller kan batteriet blivit dåligt nu, att det orsakats av något annat som krånglar kanske laddningsregulatorn.
oldtimersmc skrev:
Arnold skrev:

Jesses! Du kan använda ex lacknafta + en pensel till spjället CRC Bräkleen använder du till LMM (gör det).
Dra spjället med det moment som är naturligt för den nyckel du har ex en m8 pu drar du hårt inte mer om du förstår vad jag menar ( PU-nycklarna:s längd är anpassade så att man med normal kraft uppnår det moment som skruven skall ha)
18V är galet mycket så regulatorn verkar inte frisk
Jag mätte spänningen när motorn gick på 2 000 rpm och då laddade den bara strax över 14 volt. Tror du att den kan ladda med högre spänning när man kör?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]