Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikhed
Efter alla dessa timmar i garaget var det då det dags och vrida på nyckeln...

Inte ett livstecken! Gammalt skitbatteri som dragit ur sig helt.
Rullade bak bilen och tog fram startkablarna. Hon hosta igång :)

Tidsoptimist javisst, men sista dan för ombesiktning är ju på torsdag så idag blev det en lugn kväll hemma.
Nytt batteri och byta däcken så får vi se om handbromsen går igenom.
För er som inte läst hela tråden så är jag en kille med tummen mitt i handen och köpte denna bil (min första) på chans för att lära mig.

Har nu lyckats utan att förstöra nåt vad jag vet gjort följande:
Byta tändstift
Byta oljefilter
Byta luftfilter
Byta oljan
Byta drivrem
Byta vattenpumpen
Och såklart den stora pucken kamremsbytet!

Stort tack för alla tips och stödet här ifrån forumet.
Återkommer på torsdag när bilen förhoppningsvis går igenom.

Trevlig kväll!
av mikhed
Fick skotta igår så besiktningen fick vänta till sista dagen just idag.
Joda den gick igenom :)

Nu vill man ju bara fortsätta pilla på bilen.
Den tjuvdrar lite ström för mig. Mäter 0.26A när allt är avslaget.
Ryckte säkringar och hitta att innerbelysning, ciggtändare och instrument verkar vara boven. (Mäter 0,13A) Normalt?
Någon som har nåt tips på var felet kan ligga? Inga lampor lyser i bilen, handsfack eller bagageluckan.
Spolarnivå lampan lyser fast det är väl påfyllt.
Lampa för dörr öppen lyser.

Indikering trasig lampa lyser när man startar men försvinner såfort man trampat på bromsen, det kanske ska va så...

Imorgon är det fredag tjihoo!
Användarvisningsbild
av vetten
Grattis till en lyckad besiktning efter alla dina vedermödor med bilen men samtidigt så har du säkert lärt dej en hel del nyttiga saker och det där med att du har "Tummen mitt i handen" det tror jag inte på efter det du hittills lyckats med utan det är nog mest så att du inte skruvat så mycket tidigare eftersom det ju är din första bil.

Indikeringslampan ska lysa tills du har trampat på bromsen en gång och det är bara för att kolla om dina bromsljus fungerar.

Att lampan för spolarnivån lyser brukar bero på att kontakten som styr den har bränt ihop jag har haft samma fel på en av mina tidigare och där drog jag bara bort kontaktstycket från givaren så slapp jag se den lampan lysande, annars så har du en liten instruktion hur man lagar här:

Bild

Lampan för öppen dörr beror troligen på att en av dörrkontakterna eller huv/baklucka har lämnat in, du får väl kolla dom. Vet inte om 0,13A är normalt när allt är avslaget men klockan och ev. larm lär ju ta lite ström.
av V60D5AWDPolestar
[quote="vetten"]Kul att du vill ge din tid till en av Volvos mest baktalade bilar :-(O) Ja 400-serien.

Det var ju där deras framhjulsdrivna bilar började och då "lånar" man ju gärna av andra som har erfarenhet av det och det var just det som Volvo gjorde, lånade teknik och från Renault som ju hade lång erfarenhet av detta.

Först en 480es med sprut från Fenix, block från Renault och även växellådan och som sedan hängde med till S/V40 tills turbon kom in."

Varför blev 400-serien så baktalad? Var det för att första 480 drogs med barnsjukdomar? För mej så var det 400-serien som fick mej att
upptäcka Volvo. Trots att jag gjorde min uppkörning på 18-årsdagen i en blå 244 i snöstorm......

400an hade bra väghålning, sköna stolar och såg bra ut. Så varför all kritik?
Användarvisningsbild
av vetten
Ja Du???

Kolla Blocket idag, inte många där ?:-/

Detta beror antagligen på att dom börjar ta "slut" det finns snart bara ett fåtal tidiga rosthögar kvar :-O)

Är det inte dags snart att erkänna denna första framhjulsdrivna Volvo som den ikon den är :-)-)

Eller är jag helt fel ute ?:-/ ??:-/ :-O)

Älskar att få komentarer på detta :mrgreen:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]