Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Nu har min börjat också. 2.5T S60 2004 tror jag att det är. (Blir inte klok på hur man vet vilken årsmodell man har) I detta fall verkar det bara låta a) efter att man kört en liten stund b) när man kör under 40km/h ungefär. Min gamla S60 2002 (tror jag) hade också klonk i framvagnen. Det fixades med byte av krängninghämningsdämpare. Det ljudet var mer åt klonk/klapper hållet när man vred på ratten under färd.

Lyfte upp vänster sida (verkar som det kommer därifrån) i går men kunde inte se något onormalt. Hat någon nån bild på hur "isolatorerna" ser ut och exakt hur dom sitter? När jag kollde på nedre fjäderbensskålen så kunde jag inte urskilja att det satt något mellan fjäder och skål.

/Håkan

Edit. Efter en tur på morgonen så tycker jag det mer knarrar än klonkar. Eller kanske klonkar och knarrar om vart annat.

/Håkan
av III
Klonkande har diskuterats tidigare, kolla om du hittar tråden. HAr haft sådant ljud jag med, har då varit gummit mellan främre nedre fjädersätet och fjädern somn varit slitet. Löste detta med trädgårdsslang. Fungerat kanon under ett års tid nu. Till ingen kostnad och väldigt liten arbetsinsats.
av qwerty
Har haft en del huvudbry med klonkande framvagn på min v70 -01 med 23000mil på mätaren, ljudet har dock funnits med redan från ca 13000mil.

Har under våren bytt stötdämpare, bussningar i länkarmarna, styrlager, övre fjädersäten, staget till krängningshämmaren. Lika fullt hade jag klonkande framvagn, problemet är att ljudet alltid varit intermittent.

Idag hittade jag dock källan till oljudet, bussningarna som håller tvärstaget till övre motorfästet. Provade att rucka på staget för hand och kunde utan problem få det att slå igenom, ljudet var exakt det som jag hör inne i bilen och jag trott kom från fjädring/hjulupphängning. Dock så ser bussningarna hela och fina ut men är helslut.

Skruvat.se har polyuretanbussningar, men det verkar som man ska trä dom på befintliga bussningarna, det gillar jag inte. Kommer under de närmaste dagarna att svarva till egna bussningar och pressa ur de gamla helt och montera nya i polyuretan med en metallstång i mitten och en bricka över och under vid bult och mutter.
Användarvisningsbild
av hakank
Den hade jag inte sett tidigare! Skall kolla när jag kommer hem.

/Håkan
av qwerty
Om någon har dylika bussningar liggandes i dåligt skick men med bra metall/gods som håller bussningen så vill jag köpa dom, lyckades spräcka mitt ena idag då jag monterade den nya polyuretanbussningen, antagligen gjort den nån 1/10mm för tjock och efter som det är gjutet alu så är det känsligt.

Så till den som ska göra egna bussningar, var väldigt noga med måtten.
av qwerty
Nu är bussningarna klara och bilen provkörd, knäpptyst! :-DD

Känns lite styvare i karossen i kurvorna nu oxå då staget numer är stumt mellan tornen.
Användarvisningsbild
av hakank
Var ute och rotade under huven. Är dock osäker på exakt vad som menas med "bussningarna som håller tvärstaget till övre motorfästet." Tvärstaget är nog inga problem att lokalisea, det som går tvärs över motorrummet. Sedan kan man väl kalla det en gaffel som går till övre motorfästet. Var det alltså bussningarna som sitter i gaffeln?

Ruckade på hela härligheten. Tvärstaget verkar vara väldigt enkelt att vrida fram och tillbaka. Om man kollar gummibussningen som sitter i motorn så kan man se igenom den. Skall man kunna det eller har den spruckit?

Att dra tvärstaget fram och tillbaka i längsrikningen verkar dock inte att gå att göra. Ganska stumt.

/Håkan
av JörgenB
Är det bara jag som blir mörkrädd för alla dessa klonkanden, skrapanden, gnissel, elfel och glappande instrument. Många inträffar innan 10k mil och andra innan 15.
Jag trodde i min enfald att det fanns någon kvalité och premium kvar i detta bilmärke. Nu ha ju jag kört VW, Seat och Citroen från nya till en 15-20k mil ett par år nu, ingen av mina bilar har jag haft klonk, dunk och skrap.
av qwerty
hakank skrev:Var ute och rotade under huven. Är dock osäker på exakt vad som menas med "bussningarna som håller tvärstaget till övre motorfästet." Tvärstaget är nog inga problem att lokalisea, det som går tvärs över motorrummet. Sedan kan man väl kalla det en gaffel som går till övre motorfästet. Var det alltså bussningarna som sitter i gaffeln?

Ruckade på hela härligheten. Tvärstaget verkar vara väldigt enkelt att vrida fram och tillbaka. Om man kollar gummibussningen som sitter i motorn så kan man se igenom den. Skall man kunna det eller har den spruckit?

Att dra tvärstaget fram och tillbaka i längsrikningen verkar dock inte att gå att göra. Ganska stumt.

/Håkan
Sitter en bussning i varje ände på det staget, den silvriga del som fäster mot karossen.
Bild

Mitt stag kunde jag vika bakåt - framåt utan ansträngning så det slog stopp mot kanterna av bussningen.
Så vid gaspådrag eller att motorn skakar till så slog bussning stopp med ett klonkljud som följd.

Man ska kunna se igenom bussningen på motorn, den sitter bara i 2 punkter mellan yttre och inre del, de ska dock vara sprickfria.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13
Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]

Byta bältet mitten bak??

Hej nej det är inte så enkelt tyvä[…]