Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Som vanligt blir BMW minst 100.000 dyrare om man specar exakt samma utrustning i båda

S60 T6 aut AWD Summum mot 335i xDrive Aut
-High perfomance
-Läder
-Exenon
-Klima
och lite till ......

Och vi har i princip exkat samma rabatt i ramavtalen från BMW och Volvo

Ska jämförelsen var rättvis får du gå på 325i xDrive för där får jag samma prislapp som S60 T6 AWD Aut Summum
av Steff 99
VolvoB20 skrev:Som vanligt blir BMW minst 100.000 dyrare om man specar exakt samma utrustning i båda

-High perfomance
-Läder
-Exenon
-Klima
och lite till ......

Ska jämförelsen var rättvis får du gå på 325i xDrive för där får jag samma prislapp som S60 T6 AWD Aut Summum
Det stämmer ganska bra att det skiljer 100.000 mellan en S60 T6 och en 335 iX .
Men vad som är intressant är, vad blir kostnaden efter 3 år, fri service på BMW 8000 mil eller 3 år värt ca.15.000 kr ett andrahandsvärde som kanske nära nog täcker upp merkostnaden.
Det kanske kostar BMW ägaren 15-20.000 kr mer än T6 ägaren totalt på tre år...det är upp till var och en att avgöra om det är värt detta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:Som vanligt blir BMW minst 100.000 dyrare om man specar exakt samma utrustning i båda

-High perfomance
-Läder
-Exenon
-Klima
och lite till ......

Det stämmer ganska bra att det skiljer 100.000 mellan en S60 T6 och en 335 iX .
Men vad som är intressant är, vad blir kostnaden efter 3 år, fri service på BMW 8000 mil eller 3 år värt ca.15.000 kr ett andrahandsvärde som kanske nära nog täcker upp merkostnaden.
Det kanske kostar BMW ägaren 15-20.000 kr mer än T6 ägaren totalt på tre år...det är upp till var och en att avgöra om det är värt detta.
70% av nybilförsäljningen går till företag/tjänstebilar i sverige.

Då är det helfel med att baka in fri service i grundpriset för då får du betala förmånsskatt för detta.

Köper du bilen själv får du ligga ute med 100.000 till som du "kanske" kan få tillbaka en del av när du säljer.

325 är fortfarande mer likvärdigt att jämföra med tycker jag.
av Steff 99
Självklart är allt inbakat i grundpriset, om service ingår finns det som en del i grundpriset det också.
Visst kan man utgå från att allt som säljs är förmånsbilar, men då får nog diskussionen här på forumet ändra inriktning och börja tala om hur långa avtal det gäller samt restvärden och månadskostnader.
av viktore
Amli skrev:
viktore skrev:Att jämföra S60 T6 och 335 är fullt rimligt.
Ja, allt går ju så klart att jämföra. Det är ju precis samma sak att det är fullt rimligt att jämföra S60 T6 med 325xi. Skillnaden är densamma.
Vi var väl överrens om att man inte ska stirra sig blind på 0-100 tider, och i synnerhet inte fabriksangivna?
Kom nu med lite prestandatider på 325xi så vi kan få lite perspektiv. Min erfarenhet är att 325orna inte går speciellt bra för sin effekt. Rolig och spetsig effektkurva men priset för det är ett tunnt mellanregister. 250/270nm är inte så mycket i en tyngre bil, speciellt inte när man lägger till xDrive och automat.

En prismässig jämförelse mellan 325x/T6 blir väl däremot mer relevant.
av Steff 99
En stackars ryss som blivit tokblåst på en 10 år gammal sönderkörd AMG Merca. :mrgreen:

Jag har testat T6:an riktigt ordentligt, men den är inte riktigt så pigg som jag hade förväntat mej, det saknas lite power för att man skall få "aha" upplevelsen.
av viktore
XC90_Executive skrev:Vi får väl hoppas att Polestar kan hjälpa till den sista biten då! :wink:
Du sa tidigare att T6 varit snabbare än fabrikstid i de 'tester' du läst. Vilka är tiderna du sett?
Jag har hittils bara läst 0-100 tider hos Bilsport(5.97s) och 0-96km/h i nån amerikansk blaska (5.4s).
av Arese
Steff 99 skrev:
Jag har testat T6:an riktigt ordentligt, men den är inte riktigt så pigg som jag hade förväntat mej, det saknas lite power för att man skall få "aha" upplevelsen.
Automatlåda maskerar ofta intrycket av "power". Obegripligt att man inte kan få manuell låda till T6! Det hade blivit en skojigare bil (om man lyckats få till en shysst känsla i lådan såklart..).

Läste nya TV idag där de körde V60 D3 mot A4 Avant och Avensis. Audin vann knappt före Volvon (som förövrigt rå gjorde 0-100 på 10,5 sek). D3:an gav enligt TV:s (normalt lökiga) effektmätning 440Nm/2000 (125 hästar :shock: ) varv och 152 hk/ 2800 varv, snacka om lågvarvig maskin. Lite synd att inte TV mäter elasticitetsvärden längre. Även om ingen vettig människa kör om utan att växla ner så ger det ofta en bra komplement till maxacceleration på hur motor och utväxling upplevs i praktiken.

Några skumma delresultat i mina ögon var bla att Audin slog Volvon i komfortronden trots S-line på Audin samt att Audin och Toyotan ansågs lika rymliga. Jag upplever Avensis som avgjort rymligare än A4.

Mvh
Arese
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15
Fel efter byte VVT

XC90 2,5T 2003 Får snart be om ursäkt […]

Precis :-) En hjälte är du Erik Å[…]