Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eterpeter
Jag köpte en ny V70 1,6D DRIVe 2011 Oystergrå (Business Active = momentum) för en vecka sedan och har kört 38 mil än så länge.
Blandad körning och blandad last, både med hela familjen och jag ensam. Snittar just nu på 0,49 liter/mil.
Det är fantastiskt bra med tanke på att bilen inte är inkörd ännu.
Den låter lite mer och ska tydligen dra ca decilitern mer innan den är helt inkörd.
Läste ett test där de påstod att den "lossnar" efter ca 200 mil, dvs att accelerationen förbättras avsevärt....får se :D

Jag är mycket nöjd så här långt och jag prioriterar låg förbrukning framför fartresurser.
Jag hade en V70 03' 140 hk bensin tidigare, och jag tycker inte att den kändes starkare.

1,6 D saknar visst drag under 1700 varv (och det tror jag förbättras efter inkörningen).
Man får växla lite mer, köra mer aktivt, men det är inget jag ser som negativt.

jag har som sagt kört 38 mil och har tre kvarts tank kvar :-)
av Peanuts
Jag har nu kört ca 800 mil min och har väl inte märkt av någon drastisk skillnad ännu i vare sig förbrukning eller ljud. Senaste långkörningen på ca 70 mil skedde med tungt lastad bil(2 vuxna, 1 barn, 1st Schäfer på 45kg med tillhörande hundbur) samt fullpackad takbox. Förbrukningen landade på runt 0,47 vilket jag tycker är helt ok.
av Peanuts
Det blev inget BSR idag.Verkstaden som skulle montera extraljusen och installera BSR hann inte klart idag p.g.a. att de inte hann till Volvo för att uppdatera mjukvaran. Imorgon ska däremot allt vara klart så då blir det åka av. :)
Användarvisningsbild
av Kirre123
Peanuts skrev:Det blev inget BSR idag.Verkstaden som skulle montera extraljusen och installera BSR hann inte klart idag p.g.a. att de inte hann till Volvo för att uppdatera mjukvaran. Imorgon ska däremot allt vara klart så då blir det åka av. :)
Hur har det gått, jag är så nyfiken :D
av Peanuts
Nu har jag hämtat bilen, nytrimmad och med 3 st nya extraljus. Jag har inte kört så långt ännu, bara ca två mil från verkstaden och hem.Intrycket hittills är bra, bilen känns rappare och svarar mer på gasen. Kraften på låga varv upplever jag som bättre men ännu har jag kört för kort för att kunna uttala mig.

Ska iväg nu strax och åka lite längre, bland annat lite motorväg. Återkommer med utförligare rapport antingen senare ikväll eller imorgon.

/P
av Xavante
Drar liv i en gammal tråd...

Har beställt en V70 DRIVe för ett par veckor sen. Prioriterar låg förbrukning och säkerhet, därför var valet ganska lätt när det kom till model och motoralternativ...

Har idag en C30 1.8F. Någon som har erfarenhet av hur dessa motorer är jämförelsevis? När jag var ute och provkörde DRIVe tyckte jag att den var betydligt rappare än 1.8F, även om V70 är en mycket större och tyngre bil.
Visst, man behövde slira lite på kopplingen men särskillt på 2-3 växeln kände jag skillnad.

Svårt att jämföra men får rora sig lite medan man går och väntar på den nya bilen... :lol:
av Peanuts
Jag har kört V50 1.8f en del samt V70 2.0f. Jag måste säga att DRIVe känns mycket piggare än båda de bilarna, särskilt med tanke på den stora vikten kontra den relativt låga effekten i den lilla oljebrännaren. Jag har ju även BSR i min DRIVe vilket ger runt 140hk, och det är fullt tillräckligt för mina behov.

Som har nämnts tidigare angående 1.6D (och även D3) är att den kan vara trött på låga varv men det är en vanesak.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
V90 läggs ner.

Ja 220d är ju knappast en raket, däremo[…]

Oljud motorrummet

Startmotorn? Den ger ett metalliskt skrap/gnissell[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]