Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
kave skrev:Det är ju precis möhligheten att välja sportläge själva som saknas. Som det är nu ligger det ju i hela tiden. Jag har provat v8 och t6 och de är har betydligt mer lämpade automatlådor.
En disele skall enligt mig låsa på d5 på 1500 varv där cridey börjar komma. I automatläge slirar de upp till 1800 rpm. Tror fn de drar bränsle.
Hur blir det om man slår över till manuell växling av automaten och lägger i sexan?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tillbaka efter 1125 km med släp efter (Hästboogie lastad till ca 2050 kg) , det landade på 1.03 l/mil km över två tankar, gymt bra tycker jag då ekipaget ju väger över 4 ton har 4wd och 8 hjul i marken och rätt mycket luftmostånd

I princip bara 6:an, drygt 1500 rpm och 85-90 km/h trots rätt kuperad terräng.

På automataren försökte jag gå över till manuella läget och mata i 6:an tyvärr hjälper det inte mycket för lockupen släpper ju i alla fall titt som tätt även om lådan låst på 6:an, det blir bara en himmla slirande i converten och tokvarvande, bättre då att låta den växla ned 1 eller 2 steg även om det drar duktigt mera bränsle.
av Lacke
VolvoB20 skrev:På automataren försökte jag gå över till manuella läget och mata i 6:an tyvärr hjälper det inte mycket för lockupen släpper ju i alla fall titt som tätt även om lådan låst på 6:an, det blir bara en himmla slirande i converten och tokvarvande, bättre då att låta den växla ned 1 eller 2 steg även om det drar duktigt mera bränsle.
Hmm, det där förstår jag inte...
Lägger jag min (V70II 2,4D Aut FWD My10) i "manuell" så låser den så länge den orkar gå på växeln, sen växlar den ju ner själv då orken eller varvtalet blir för lågt.
Fast jag har iofs inte tungdragit nått släp än med min, kan kanske bli annat då!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lacke skrev:
VolvoB20 skrev:På automataren försökte jag gå över till manuella läget och mata i 6:an tyvärr hjälper det inte mycket för lockupen släpper ju i alla fall titt som tätt även om lådan låst på 6:an, det blir bara en himmla slirande i converten och tokvarvande, bättre då att låta den växla ned 1 eller 2 steg även om det drar duktigt mera bränsle.
Hmm, det där förstår jag inte...
Lägger jag min (V70II 2,4D Aut FWD My10) i "manuell" så låser den så länge den orkar gå på växeln, sen växlar den ju ner själv då orken eller varvtalet blir för lågt.
Fast jag har iofs inte tungdragit nått släp än med min, kan kanske bli annat då!
Kanske du har senare mjukvara i din bil än den bilen jag körde.

För att slippa att lockup skulle släppa kunde man ju köra lite fortare så höll den i, men det känns inte alltid ok med högre fart med 2 ton hästar bakom bilen.

Sen ökade ju förbrukningen rätt bra om man drog upp farten ytterligare med ett stort och tungt släp efter.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Lacke skrev:...
Jag tror inte det gör någon skillnad mellan att lägga en högre växel i manuellt jämfört med auto-läget. Prova att köra i en halv-brant backe. Med auto-läge tror jag du kommer se hur den väljer den högsta växeln den orkar och sedan växla ned när det blir för tungt.

Det manuella läget är bara användbart för att välja en lägre växel, antingen nedför backe med motorbroms, eller uppför en brant backe för att undvika att den växlar hela tiden och istället ligger kvar på samma växel med högre varvtal.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Är det någon som vet om Volvos automatlådor är adaptiva? Med det menar jag att de efter ett tag lär sig förarens körstil och anpassar växlingarna därefter.

Volvos geartronic skall vara adaptiv har jag för mig och då skall det ta ganska lång tid innan den lär sig förarens beteende. Kanske kan det vara detta som gör att vissa upplever automatlådorna på nybilar som oharmoniska?

Mercedes hgävrar att det tar "a couple of thousand miles" för deras adaptiva lådor att ställa in sig.
av Tartryffel
Emiljonsson7 skrev:Är det någon som vet om Volvos automatlådor är adaptiva? Med det menar jag att de efter ett tag lär sig förarens körstil och anpassar växlingarna därefter.

Volvos geartronic skall vara adaptiv har jag för mig och då skall det ta ganska lång tid innan den lär sig förarens beteende. Kanske kan det vara detta som gör att vissa upplever automatlådorna på nybilar som oharmoniska?

Mercedes hgävrar att det tar "a couple of thousand miles" för deras adaptiva lådor att ställa in sig.
De är adaptiva ja. Känns rätt rejäl skillnad men det tar inga "thousand miles" för den att sätta sig. En långresa med farthållarkörning och snäll hastighet räcker för att man ska märka skillnaden.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Tartryffel skrev: De är adaptiva ja. Känns rätt rejäl skillnad men det tar inga "thousand miles" för den att sätta sig. En långresa med farthållarkörning och snäll hastighet räcker för att man ska märka skillnaden.
På vilket sätt märker du det?
av Pekå
Såklart att du ska du ska ha en automat det är ju 2010 :D
av Tartryffel
StringerBell skrev:
Tartryffel skrev: De är adaptiva ja. Känns rätt rejäl skillnad men det tar inga "thousand miles" för den att sätta sig. En långresa med farthållarkörning och snäll hastighet räcker för att man ska märka skillnaden.
På vilket sätt märker du det?
Den är "segare" efter långkörning. Kickdownen dröjer längre och nerväxlingarna kommer inte lika fort.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]