Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
På svågerns XC60 -som jag skrev om tidigare i tråden- så gick inte luckan att öppna alls nej..
Eller för att vara hundra procent korekt, det gick att öppna den 10cm sen var det stopp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:På svågerns XC60 -som jag skrev om tidigare i tråden- så gick inte luckan att öppna alls nej..
Eller för att vara hundra procent korekt, det gick att öppna den 10cm sen var det stopp.
På alla bilar med el-taklucka jag ägt har det funnits en resev-lucka man kan öppna och koppla in en medskickad vev och veva upp och ned hela skiten manuellt om elmotorn har dött tex eller batteriet har laddat ur.

Det måste väl finnas samma sak på volvos el-baklucka. Ett uttag för vev måste väl finnas eller har man sparat bort det, heltokigt i så fall ?:-/
Användarvisningsbild
av Appel
Min elbaklucka stannade en gång, men det var bara att ta i lite hårdare än vanligt så gick det både att öppna och stänga utan problem.

Vad gäller hur praktiskt det är med funktionen så brukar jag lägga nyckeln strategiskt i handen innan jag greppar alla kassar i livsmedelsaffären eller var jag nu är så kan jag komma åt öppningsknappen när jag är lagom långt ifrån bilen med tanke på att den inte är så snabb. För mig fungerar det alldeles perfekt, men det bästa hade ju varit om det var samma funktion som min en arbetskamrats gamla Corvette, han kunde programmera bakluckan så den öppnade automatiskt när han kom tillräckligt nära bilen!
av riha
Elbakluckan blir man ju tokig av att vänta på, seg som stryk.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Är jättenöjd med elbakluckan på min XC60. Funkar helt perfekt! Kan inte öppna den fullt i garaget, men det är bara att trycka på "stängningsknappen" på luckan när man vill att den ska stanna. Nästa gång man trycker på den så går luckan ner igen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är en annan konstruktion på elbakluckan på XC60 som gör att den går lite långsammare. Men det betyder bara att man trycker liite tidigare på öppningsknappen när man kommer ut från mataffären t.ex! :wink:
Användarvisningsbild
av Racetwin2
För mig är den bra! Iaf när jag fick den i paket med andra saker. Liksom centrallås för några år sedan var lyx så är det rätt praktiskt att kunna låsa/låsa upp från avstånd. Jag ser luckan lite på samma sätt. Som indviduellt tillval kanske den är mindre prisvärd men jag ser den som en bra sak av flera skäl:
  • I vinterns slask med skitig bil (i synnerhet bagageluckan) slipper man röra luckan = rena händer både för att öppna och stänga då jag lastar in jobbväskan där bak varje dag
  • Man kan öppna inifrån huset om det ösregnar och man snabbt vill komma ut till bilen och komma undan regnet.
  • Man slipper ställa ned pappkassarna i regn och slask när man handlat. Eller öppna när man själv sitter kvar i bilen och min fru som har handlat kommer mot bilen
Det där med att det kan gå sönder vet jag inte riktigt. Hela bilen är ju fullproppad med elektronik och luckan är förmodligen det minst avancerade elsystemet på bilen.

Att den inte går att fjärrstänga tror har med säkerhet att göra. Tror aldrig Volvo skulle tillåta att du kunde fjärrstänga luckan inifrån eller med fjärren. Barn och andra skulle kunna skada och klämma sig. Mina barn har t.ex. en tendens att stå precis under luckan när vi lastar i och ur bilen. Jag får ofta be dem flytta sig innan jag trycker på knappen.
Användarvisningsbild
av Guligan
Men det hade förstås inte gjort något om den varit liiite snabbare...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider[…]

Volvo car UX

Chattade precis med Volvo support, och planen &aum[…]