Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Appel
Absolut inte tabu att diskutera bränsletyper och förbrukning, men genom åren som jag varit med i detta forum har jag sett åtskilliga trådar som har börjat med ett ämne och sedan totalt spårat ut i en bränsledebatt.

Det är "trådkapningen" som jag hakar upp mig på, något liten urspårning är ok, men inte dom totala urspårningarna som jag sett genom åren där debatten i en tråd om någon teknikalitet har spårat ur i en hätsk bränsledebatt och ursprungsfrågan totalt har försvunnit.

Bränsledebatten ser jag lite som Aftonbladet/Expressen, Volvo/Saab, PC/Mac osv, det man tror på och inte viker sig ifrån är ingen mening att debattera, man kan tala om sin ståndpunkt, men att tjata in den i inlägg efter inlägg tröttnar man på.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Håller med dig Appel.

Det var därför jag ville ha till en Miljödel i forumet.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är ok att skriva om förbrukning när det är en ny motor. Men varför ska ALLA trådar handla om det?! Jag skulle kunna tänka mig att starta ett nytt Volvoforum för folk som är intresserad av bilar och bikörning, men som skiter i att en bil drar 0,02 cl mer än den andra och då är "helt ute"....

Jag kör V8 för att jag vill det, om den drar 1,6 eller 2 liter milen spelar ingen roll alls. För den är värd varenda droppe! 8)
Användarvisningsbild
av SvenB
Variosboy skrev: Det var därför jag ville ha till en Miljödel i forumet.
Jag håller med att miljöduskussioner i allmänhet skall inte föras i en sån här tråd. Jag har startat någon som hamnat under Allmän Bildiskussion, men om man diskuterar en ny motor i en bilmodell så går det nog inte att undvika att förbrukning kommer med. Hur skulle annars den aspekten belysas?
av Amli
XC90_Executive skrev:Det är ok att skriva om förbrukning när det är en ny motor. Men varför ska ALLA trådar handla om det?! Jag skulle kunna tänka mig att starta ett nytt Volvoforum för folk som är intresserad av bilar och bikörning, men som skiter i att en bil drar 0,02 cl mer än den andra och då är "helt ute"....

Jag kör V8 för att jag vill det, om den drar 1,6 eller 2 liter milen spelar ingen roll alls. För den är värd varenda droppe! 8)
Säg till när du gjort det då droppar jag detta forum som gårdagens nyheter och hakar på dig direkt! :-)-)
Användarvisningsbild
av StringerBell
XC90_Executive skrev: Jag kör V8 för att jag vill det, om den drar 1,6 eller 2 liter milen spelar ingen roll alls. För den är värd varenda droppe! 8)
Nej, det klart. Den befinner ju sig i fritt fall i fråga om värdeminskning liksom alla andra bilar i den klassen.
av MattiasD
XC90_Executive skrev:Det är ok att skriva om förbrukning när det är en ny motor. Men varför ska ALLA trådar handla om det?! Jag skulle kunna tänka mig att starta ett nytt Volvoforum för folk som är intresserad av bilar och bikörning, men som skiter i att en bil drar 0,02 cl mer än den andra och då är "helt ute"....

Handlar alla trådar om förbrukning? Kanske de gör men som någon skrev tidigare agerar folk efter plånboken, räknar sina kronor vid pumpen, och då blir det väl så.

Jag kan konstatera att det finns två typer av människor som invänder sig mot bränsledebatten på det här forumet. Dels Dieselfolket som räknar kronor och struntar i miljön, och du som är mer av en livsnjutare. Jag köper faktiskt din åsikt, livet ska vara kul att leva, mer än de som räknar sina kronor vid pumpen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu säger jag inte att jag är sån, MEN det kan väl mycket väl vara så att folk som räknar kronor vid pumpen gör det för att kunna njuta av något annat i livet som kostar pengar!
Är dom mindre värda i dina ögon än V8-förare i så fall!?
:wink:
av MattiasD
Variosboy skrev:Nu säger jag inte att jag är sån, MEN det kan väl mycket väl vara så att folk som räknar kronor vid pumpen gör det för att kunna njuta av något annat i livet som kostar pengar!
Är dom mindre värda i dina ögon än V8-förare i så fall!?
:wink:
Om nu Diesel, idag, är billigare än förnyelsebara bränslen, så kan det inte vara många kronor i så fall. Du kan köpa en pizza för pengarna? Borde inte spela någon roll om man har råd med ny bil för 300kkr. Köp billigare bil? Troligtvis blir det dyrare snart baserat på de argument jag tidigare skrivit. Pga miljö och hälsoeffekterna är skrämmande om stora massan hoppar på Dieseltåget med så svagt argument. Vad gäller V8 är det faktiskt inte så många som har den läggningen och påverkan blir försumbar. Och det är väl tur det ;) Dessutom ur hälsoperspektiv är troligtvis V8:an bättre än vilken dieselmotor som helst.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av Amli
Jag köpte D5 av den enda anledningen att det var den motor jag ansåg passade bäst till bilen(3,2 var aldrig något alternativ). Och T6 fanns (tyvärr) inte när jag la min beställning. Svårare än så var det inte. Det hade ingenting med vare sig ekonomi eller miljö att göra.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Virvelspjäll

Du behöver nollställa/göra adaption[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du kl[…]

Ökad komfort med 17”

Tänk på att 245/55 skiljer ca 7% fr&ari[…]