Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 164E
volvov70svart skrev:
Falk skrev:Nu har jag kört lite efter dämparbytet.

Den nya dämparna fungerar något bättre, men problemet med att de känns stumma efter en del av slaget vid lägre temperaturer finns till viss del även på dessa.
Någon som vet om detta problem er bättre med bilar med nivåregulering? är det samma dempare framme på dessa V70 II med nivåreglering som dessa utan nivåreglering?
Har automatisk nivåreglering bak och problem med framdämparna.
av CalleV70
kör man 500 m på en jämn väg så småjobbar dämparna hela tiden, så oljan blir som i motorn, driftvarm ganska snabbt. jag har aldrig upplevt några komfortbekymmer med bilen i kyla. Dämparna har ju en dubbelriktad funktion, och har olika motstånd om jag trycker ihop eller drar isär. Förhållandet kan vara 10/90 lika som 90/10 dvs vissa är skitsvåra trycka ihop, andra att dra isär. Dessa är olika beroende på bil, chassie och fram eller bak.
Användarvisningsbild
av Falk
CalleV70 skrev:kör man 500 m på en jämn väg så småjobbar dämparna hela tiden, så oljan blir som i motorn, driftvarm ganska snabbt. jag har aldrig upplevt några komfortbekymmer med bilen i kyla. Dämparna har ju en dubbelriktad funktion, och har olika motstånd om jag trycker ihop eller drar isär. Förhållandet kan vara 10/90 lika som 90/10 dvs vissa är skitsvåra trycka ihop, andra att dra isär. Dessa är olika beroende på bil, chassie och fram eller bak.
Det där stämmer nog inte helt och hållet... :D
Kör 500 meter och känn på dämparna... "Oljan" blir normalt inte varm på en vanlig bil som körs under normala förhållanden. Man kanske som mest landar på 70°C vid extrema förhållanden. Och från säg några grader över nollan och upp till arbetstemperatur brukar åtminstone hyfsat bra dämpare vara ganska stabila. Extremare dämpare (racing) kan ha ett ventilssystem som kompenserar för oljans viskositetsändringar inom temperaturområdet. I off-roadapplikationer blir det varmare och då använder man olja som passar till högre temperatur. Samma sak på snöskotrar och andra fordon som används i kyla.

"Dämpare på vanliga bilar" har normalt betydligt hårdare returdämpning än kompressionsdito. Dessutom är dämpningen avhängig hastigheten på slaget. Med handkraft är det svårt att avgöra hur dämparna är uppsatta.

Jag misstänker (och nu gissar jag) att "vårt" problem egentligen inte har med oljan att göra utan har mer mekaniska orsaker. Såvida inte oljan i dämparna är helt utanför specarna och har alldeles för hög viskositet vid låga temperaturer.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Matzz skrev:
volvov70svart skrev:
Falk skrev:Nu har jag kört lite efter dämparbytet.

Den nya dämparna fungerar något bättre, men problemet med att de känns stumma efter en del av slaget vid lägre temperaturer finns till viss del även på dessa.
Någon som vet om detta problem er bättre med bilar med nivåregulering? är det samma dempare framme på dessa V70 II med nivåreglering som dessa utan nivåreglering?
Undrar om någon med r-design eller sportchassie har problem
p.s. R-design och Volvo original sportchassi skall vara exakt samma sak. Skall inte vara någon skillnad alls mig veterligen, d.v.s. samma sänkning framoch bak och det som är skillnad mor original var som jag skrev för några inlägg sedan: dämparna, fjädrarna och krängningshämmarna samt nivåregleringen bak.
av Steff 99
Tveksamt om det är samma eftersom man inte kan beställa nivåreglering till sportchassi , men det sitter både sportchassi och nivåreglering på R-design
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Steff 99 skrev:Tveksamt om det är samma eftersom man inte kan beställa nivåreglering till sportchassi , men det sitter både sportchassi och nivåreglering på R-design
Jodå, jag har en MY10 med sportchassi och nivåreglering. Gick hur bra som helst att beställa :) Det var tom i paketerbjudande, d.v.s. sportchassi gick inte ens att beställa utan nivåreglering. MEN det gick in någongång runt vecka 47 2009 och innan dess fanns det inte i den konfiguration jag valde. Alla specifikationer är desamma så jag är 100% säker på att det är exakt samma som R-design.
av Steff 99
Emiljonsson7 skrev:
Steff 99 skrev:Tveksamt om det är samma eftersom man inte kan beställa nivåreglering till sportchassi , men det sitter både sportchassi och nivåreglering på R-design
Jodå, jag har en MY10 med sportchassi och nivåreglering. Gick hur bra som helst att beställa :) Det var tom i paketerbjudande, d.v.s. sportchassi gick inte ens att beställa utan nivåreglering. MEN det gick in någongång runt vecka 47 2009 och innan dess fanns det inte i den konfiguration jag valde. Alla specifikationer är desamma så jag är 100% säker på att det är exakt samma som R-design.
Det går tydligen till 2,5FT men det var omöjligt att lägga in i beställningssystemet till både 2,4D och D5.
Så jag fick välja det ena eller det andra.
men som du säger så var detta runt vecka 46-47
Användarvisningsbild
av len
Falk skrev:
CalleV70 skrev:kör man 500 m på en jämn väg så småjobbar dämparna hela tiden, så oljan blir som i motorn, driftvarm ganska snabbt. jag har aldrig upplevt några komfortbekymmer med bilen i kyla. Dämparna har ju en dubbelriktad funktion, och har olika motstånd om jag trycker ihop eller drar isär. Förhållandet kan vara 10/90 lika som 90/10 dvs vissa är skitsvåra trycka ihop, andra att dra isär. Dessa är olika beroende på bil, chassie och fram eller bak.
Det där stämmer nog inte helt och hållet... :D
Kör 500 meter och känn på dämparna... "Oljan" blir normalt inte varm på en vanlig bil som körs under normala förhållanden. Man kanske som mest landar på 70°C vid extrema förhållanden. Och från säg några grader över nollan och upp till arbetstemperatur brukar åtminstone hyfsat bra dämpare vara ganska stabila.

Jag misstänker (och nu gissar jag) att "vårt" problem egentligen inte har med oljan att göra utan har mer mekaniska orsaker. Såvida inte oljan i dämparna är helt utanför specarna och har alldeles för hög viskositet vid låga temperaturer.
nja, kör man på jämn väg tror många att dämparna inte jobbar. Håller med Calle att dom jobbar hela tiden. I tråden verkare det som någon tror att dom är helt kalla och "okörda" när man kommer i ett gupp. Så är det inte, dom småjobbar hela tiden. I övrigt håller jag med Falk
Användarvisningsbild
av Falk
Ner mot -10°C inatt. Bilen ute i kylan.
När jag åkte till jobbet i morse i 8 minusgrader kunde jag klart notera att problemet kvarstår även efter stötdämparbytet.
Nå'n som har hört mer i ärendet...?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]