Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Det skiljer väl nära 10% på D5:ans förbrukning mellan MY10 och MY11 det är därför din MY11 upplevs mer jämnställd med andra snåla märken
Wow, vad beror det på när det är exakt samma motor, låda och slutväxel i MY10 och MY11 på min manuella XC70.

Är det bara annan mjukvara i motorn alltså som kapar 10%, om jag köper Polestar får jag den nya mjukvarn och sparar 10% bränsle då ?:-/

Btw. Kolla min färddator i morse när jag tankade, visade 7.4 % fel :(
Tja, har du bromskraftåtervinning i din MY10 t.ex.? Är du verkligen säker på att det är exakt samma motor? Tror du verkligen inte det sker utveckling hela tiden?

Jag upprepar att jag fortfarande är nöjd och att Volvo D5 My11 med automat inte står någon motsvarande konkurrent efter, utan istället ligger i topp.
av Enzo
Mr T skrev:
VolvoB20 skrev: Wow, vad beror det på när det är exakt samma motor, låda och slutväxel i MY10 och MY11 på min manuella XC70.

Är det bara annan mjukvara i motorn alltså som kapar 10%, om jag köper Polestar får jag den nya mjukvarn och sparar 10% bränsle då ?:-/
Diffar det 10% även för den manuella versionen?

Framförallt är det väl programmeringen av automatlådan som skiljer sig. Nu kör jag iofs D3 aut men den lådan beter sig väldigt annorlunda jämfört med tidigare MY.

Den växlar tidigare, slänger på lockupen tidigare, segdrar betydligt mer (i vissa fall låter den varvet sjunka till 1200 varv/min innan den växlar ned). Trots(?) allt detta så känns lådan betydligt mer komfortabel än tidigare versioner.

Sen skiljer det säkert något på motorpogrammeringen men knappast 10%.

//Mr T
Volvo själva strävar efter en 5% sänkning per år, och det ligger väl nånstans där det kommer att hamna under några år framöver. Jag kan tycka att 235 däck är rätt onödigt, det gör en del, stora backspeglar gör en del också. Skulle itne förvåna mig om man får se en del gjort där framöver.

Det är ändå rätt nice att man med en MY11 automat åker i princip lika snålt som en MY10. Känns skönt att ha "ofrivilligt" väntat in MY11. Synd för alla stackare med MY10 bara. ;)
av Enzo
Moody skrev:En lite gammal tråd men iaf.

Har noterat att ganska många är besvikna på färddatorns felvisning så bestämde mig för att kolla hur exaktheten på min egen under en landsvägstripp. Nollställde vid första tankningen och vid andra tankningen visade färddatorn 0,60 l/mil. Räknade ut den verkliga förbrukningen och fick fram...0,60...förstår inte vad ni gnäller om... 8)
Jag håller med, min kan diffa med en tiondel eller så det kan lika gärna beror på att medelförbrukningen är på väg åt endera hållet.

Jag förstår ärligt talat inte hur folk kommer över 0,8 med sina D5, kör de enbart gokartkörning då med endera full gas eller full broms. Eller ligger bromsarna på? Eller har de fel ringtryck?

Tror många skulle tjäna en hel del på att lära sig köra bil istället. ;)
av Arese
Enzo skrev:
..men eftersom jag ännu inte befunnit mig i en situation där jag behövt trycka gasen i botten så har jag inte upplevt det.
Tror att du har en delmängd av svaret till varför din bil drar lite i ovan citat. Kör man försiktigt så är de flesta bilar snåla. Vår gamla manuella V70II 2,5FT låg lätt kring 0,75 l/mil bensin om man körde försiktigt.... Med vår 2011 XC60 D5 aut har vi aldrig varit under 0,7 mätt över en tank men att nå dryga 0,6 är nog möjligt om man håller sig till hastighetsbegränsingar på landsväg och aldrig kör om. Fast kör man på det sättet köper man sannolikt DRIVe istället för D5..... :D

Mvh
Arese
av Enzo
Arese skrev:
Enzo skrev:
..men eftersom jag ännu inte befunnit mig i en situation där jag behövt trycka gasen i botten så har jag inte upplevt det.
Tror att du har en delmängd av svaret till varför din bil drar lite i ovan citat. Kör man försiktigt så är de flesta bilar snåla. Vår gamla manuella V70II 2,5FT låg lätt kring 0,75 l/mil bensin om man körde försiktigt.... Med vår 2011 XC60 D5 aut har vi aldrig varit under 0,7 mätt över en tank men att nå dryga 0,6 är nog möjligt om man håller sig till hastighetsbegränsingar på landsväg och aldrig kör om. Fast kör man på det sättet köper man sannolikt DRIVe istället för D5..... :D

Mvh
Arese
Fast jag kör inte försiktigt, däremot kör jag förutseende och i ärlighetens namn sällan över körkortsgränsen på motorväg. Men om man ständigt trampar gasen i botten vid rödljus så sticker säkert förbrukningen iväg. Men man kan vara först iväg med en D5 ändå utan att gasa fullt.

Jag kommer om bilar utan att trycka gasen i botten, det räcker bra ändå.
av Arese
Jag trycker aldrig gasen i botten vid rödljus, däremot nästan alltid vid omkörning. Man vill ju att omkörningen ska ta så kort tid som möjligt och åtminstonde i en XC60 D5 krävs det då det knappast är en jättepigg bil särskilt inte i höga hastigheter.

Men återigen speglar det att det är svårt att jämföra olika forummedelemmars förbrukningssiffror med varandra....

Vår XC60 ligger på en förbrukning kring 0,75-0,8 vid den typ av körning vi ägnar oss åt, 99% lands- och motorväg 110-140 km/h. Det är ok men knappas marknadsledande. Min BMW 335i drar ca 0,9 l 98 oktan vid samma typ av körning....

Mvh
Arese
av Enzo
Arese skrev:Jag trycker aldrig gasen i botten vid rödljus, däremot nästan alltid vid omkörning. Man vill ju att omkörningen ska ta så kort tid som möjligt och åtminstonde i en XC60 D5 krävs det då det knappast är en jättepigg bil särskilt inte i höga hastigheter.

Men återigen speglar det att det är svårt att jämföra olika forummedelemmars förbrukningssiffror med varandra....

Vår XC60 ligger på en förbrukning kring 0,75-0,8 vid den typ av körning vi ägnar oss åt, 99% lands- och motorväg 110-140 km/h. Det är ok men knappas marknadsledande. Min BMW 335i drar ca 0,9 l 98 oktan vid samma typ av körning....

Mvh
Arese
Ja jag vet inte vad konkurrerande modeller ligger på, men om du har breda 20-tums hjul (är det det på R-design) och det högre luftmotstånd som XC60 har, så tja, då är väl en dryg dl mer än XC70 på smalare hjul inte så orimligt.

Min svåger ligger med sin Subaru Outback diesel en dl lägre än mig, det med en betydligt klenare bil och manuell låda. Min kollega som kör en 525xd automat ligger nästan en dl högre. Visst påverkar körsätt, men det spelar ingen roll. Man kan inte längre kritisera Volvo för att vara dåliga i detta hänseende.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Arese skrev: Vår XC60 ligger på en förbrukning kring 0,75-0,8 vid den typ av körning vi ägnar oss åt, 99% lands- och motorväg 110-140 km/h. Det är ok men knappas marknadsledande. Min BMW 335i drar ca 0,9 l 98 oktan vid samma typ av körning....
Vad tror du luftmotståndet gör för förbrukningen på en XC60 i momsad motorvägsfart jämfört med en 335 i.............
av Arese
Enzo skrev:
Arese skrev:Jag trycker aldrig gasen i botten vid rödljus, däremot nästan alltid vid omkörning. Man vill ju att omkörningen ska ta så kort tid som möjligt och åtminstonde i en XC60 D5 krävs det då det knappast är en jättepigg bil särskilt inte i höga hastigheter.

Mvh
Arese
Ja jag vet inte vad konkurrerande modeller ligger på, men om du har breda 20-tums hjul (är det det på R-design) och det högre luftmotstånd som XC60 har, så tja, då är väl en dryg dl mer än XC70 på smalare hjul inte så orimligt.

Min svåger ligger med sin Subaru Outback diesel en dl lägre än mig, det med en betydligt klenare bil och manuell låda. Min kollega som kör en 525xd automat ligger nästan en dl högre. Visst påverkar körsätt, men det spelar ingen roll. Man kan inte längre kritisera Volvo för att vara dåliga i detta hänseende.
Nix, rullar på 18". R-Design är tillräckligt stötig ändå...

Tycker inte heller att Volvo är anmärkningsvärt törstiga. Autlådan i 2011 D5 är ju tex otroligt snåloptimerad med de för och nackdelar det för med sig...

Mvh
Arese
av Arese
StringerBell skrev:
Arese skrev: Vår XC60 ligger på en förbrukning kring 0,75-0,8 vid den typ av körning vi ägnar oss åt, 99% lands- och motorväg 110-140 km/h. Det är ok men knappas marknadsledande. Min BMW 335i drar ca 0,9 l 98 oktan vid samma typ av körning....
Vad tror du luftmotståndet gör för förbrukningen på en XC60 i momsad motorvägsfart jämfört med en 335 i.............
Högbyggda bilar drar mer än lågbyggda, ceteris paribus.

Mvh
Arese
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Kopplingspedal knarrar

Det är urtrampningslagret som är slut. K[…]

OBS Laddningsförfarandet kan upplevas olika b[…]