Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av poan
#21798
Nu börjar vi bli lite konstruktiva,
Glöm det där med garantierna. Dom kommer i ett mycket senare skede av konstruktionsarbetet. I den mån dom har något värde.
P-O
Användarvisningsbild
av CarMan
#21799
poan skrev:Nu börjar vi bli lite konstruktiva,
Glöm det där med garantierna. Dom kommer i ett mycket senare skede av konstruktionsarbetet. I den mån dom har något värde.
P-O
det är väll ganska högt värde på en elvrantör av konverteringsgrejor som törs stå för en garanti, istälet för att köra på egen risk
Användarvisningsbild
av åsaboe
#21809
snillet skrev:Ett något O.T men bara nästan om mina definitioner och förutsättningar.

Pendlar 8mil t.o.r varje dag, en biogasbil med räckvidd 20mil hade nog fått rulla 20mil gas och 3-5mil bensin mellan varje gastankning, vad för co2 tillskott får man av de 3-5 milen på varje gastank ?
Något mindre än vad du nu släpper ut från bensinen i E85 för samma sträcka som biogasmilen plus de där 3-5 bensinmilen, kan man tänka.

Men varför skulle du plötsligt börja köra på bensin om du har en gasbil, du säger ju att det går utmärkt med E85 i alla utom den där GDI då... :wink:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#22459
En S80 med en B5244 170hk skulle jag ha konverterat med en sats från en firma som heter Flextek (vilket jag beksrivit tidigare i tråden). Denna sats monteras mellan kontakterna till spridarna och spridarna. Det denna gör är att förlänga den spridarpuls som kommer från bilens styrbox med ca 25-35%. Det finns två lägen för denna Flextek, ett G läge, för bensin med upp till 50% inblandning av etanol och ett A läge för 50% inblandning eller mer (ja naturligtvis även enbart E85 eller E96 om man bor i Brasilien). Detta ingrepp sker på egen risk ja, då det som tidigare nämnts finns tvivelaktigheter i lagtexten rörande detta. Det finns vad jag vet inga garantier från tillverkaren av denna sats. Det är maskinskadegarantin som "upphör att gälla" om man gör ingrepp i bilens avgasreningssystem. Sen är frågan om bilen är såpass ny att maskingarantin fortfarande gäller! :shock:
CarMan skrev:fins inte ett enda inlägg där det står att denna + denna sak sak du köpa & den köps hoss x. dom tar över bilens garanti om nått händer m.m. du kör latså inte på egen risk.
Kan bero på att det är svårt att beskriva en dylik sak som dessutom om du orkade läsa länken behandlade precis hur man ska gå till väga, hur denna ser ut mm. Har dessutom för mej att jag klistrade in bruksanvisningen i nått tidigare inlägg. Följande är saxat från http://www.etanolkonvertering.se som kan tillhandahålla den typ av konvertering av S80in som jag beskrev ovan:

"Friskrivning
Att konvertera bilar till etanoldrift är olagligt på grund av att man gör ingrepp i bilens bränslesystem och drives av ett för bilen inte godkänt bränsle. Fram till dess att detta blir lagligt så uppmanar inte företaget Etanolbil Sverige® att detta utföres på personbilar. Företaget Etanolbil Sverige® tar inget som helst ansvar om detta ändå göres.

Garanti

· Etanolbil Sverige® lämnar två års garanti på alla produkter. Kvittot gäller som garantibevis.

· Under garantitiden som räknas från ursprungligt inköpsdatum, gäller följande:
Garantin gäller om någon vara trots normal användning/montering skulle gå sönder. Vid material eller tillverkningsfel, reparerar eller byter vi varan.
Garantin omfattar inte:
– Kostnader för montering/demontering av felaktig vara.
– Kostnader för reparation vid annan verkstad.
– Resekostnader.
– Eventuella följdskador orsakade av den felaktiga varan

· Passar inte produkten köparens bil har köparen full returrätt, dock betalar köparen fraktkostnaderna."

Så all info du vill veta finns i de länkar som ligger i de tidigare inläggen.


Hur mycket har man ändrat motorn sedan den satt i 850:in? För 850 funkar utmärkt på etanol. Sen kan jag vara fel ute, men sitter det inte härdade säten i motorer med alu-topp??

Visst kan man köra en BiFuel på E85/gas. Frågan är väl hur det ser ut under huven på en sådan!! Har själv aldrig synat någon gasbil i sömmarna! Finns det ett "helt vanligt insprutsystem" och ett gassystem? Om det gör det torde det gå att konvertera en gasbil på ovanstående sätt!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
#22476
ett korekt tips innehåller varans articken nummer eller dyrligt, som visar exakt vilken produkt vi pratar om & minst ett ställe där produkten finns at köpa.
Användarvisningsbild
av etanolist
#22478
CarMan skrev:ett korekt tips innehåller varans articken nummer eller dyrligt, som visar exakt vilken produkt vi pratar om & minst ett ställe där produkten finns at köpa.
:roll:
Användarvisningsbild
av Mysko
#22479
CarMan skrev:ett korekt tips innehåller varans articken nummer eller dyrligt, som visar exakt vilken produkt vi pratar om & minst ett ställe där produkten finns at köpa.
Men du vännen, vi har nu fattat att du är anställd av Volvo å ska få oss att tro att det enda som gäller är det Volvo säger.

Du har inte dyslexi, utan du spelar den bara riktigt bra (eller så är det därför du fått jobbet).

Men inse att vi går inte på dina (volvos) bluffar, vi tänker själva å testar själva.

Jag jobbade förut åt Telia jag försvarade dom in till döden (nästan) men jag var även ödmjuk ibland å sa att Telia hade fel. Har du någonsin sagt nått ont om Volvo??


I vilket fall som helst så är det få som tar dig på allvar har vad det gäller dessa diskutioner.
Användarvisningsbild
av CarMan
#22490
med dagens skilnad på bränsle priser & om man räknar in att det går åt ca 30% mer e85, så tar det ca 2 år att tjäna in vad konverterings sasen kostar.

Om du konverterar för att tjäna pengar så tjänar du inget fören om 2 år alltså.
(förutsatt ett men åker ca 1500 mil/år)
Användarvisningsbild
av CarMan
#22491
Mysko skrev:
CarMan skrev:ett korekt tips innehåller varans articken nummer eller dyrligt, som visar exakt vilken produkt vi pratar om & minst ett ställe där produkten finns at köpa.
Men du vännen, vi har nu fattat att du är anställd av Volvo å ska få oss att tro att det enda som gäller är det Volvo säger.

Du har inte dyslexi, utan du spelar den bara riktigt bra (eller så är det därför du fått jobbet).

Men inse att vi går inte på dina (volvos) bluffar, vi tänker själva å testar själva.

Jag jobbade förut åt Telia jag försvarade dom in till döden (nästan) men jag var även ödmjuk ibland å sa att Telia hade fel. Har du någonsin sagt nått ont om Volvo??


I vilket fall som helst så är det få som tar dig på allvar har vad det gäller dessa diskutioner.
varför krongla till det?
jag bad ju bara om ett försäljnings ställe !

hitils har jag bara sett massa länkar till andra forum.
så vit jag vet så bad inte tråsdskaparen om att få länker till andra forum
Användarvisningsbild
av Mysko
#22493
CarMan skrev:med dagens skilnad på bränsle priser & om man räknar in att det går åt ca 30% mer e85, så tar det ca 2 år att tjäna in vad konverterings sasen kostar.

Om du konverterar för att tjäna pengar så tjänar du inget fören om 2 år alltså.
(förutsatt ett men åker ca 1500 mil/år)
Jag åker förvisso mera, men din jämförelse stämmer inte ändå. Man kan konvertera för mindre än 1000:-. Å på min 50/50 Blandning så är det bara mums i plånboken.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har häm[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]