En S80 med en B5244 170hk skulle jag ha konverterat med en sats från en firma som heter Flextek (vilket jag beksrivit tidigare i tråden). Denna sats monteras mellan kontakterna till spridarna och spridarna. Det denna gör är att förlänga den spridarpuls som kommer från bilens styrbox med ca 25-35%. Det finns två lägen för denna Flextek, ett G läge, för bensin med upp till 50% inblandning av etanol och ett A läge för 50% inblandning eller mer (ja naturligtvis även enbart E85 eller E96 om man bor i Brasilien). Detta ingrepp sker på egen risk ja, då det som tidigare nämnts finns tvivelaktigheter i lagtexten rörande detta. Det finns vad jag vet inga garantier från tillverkaren av denna sats. Det är maskinskadegarantin som "upphör att gälla" om man gör ingrepp i bilens avgasreningssystem. Sen är frågan om bilen är såpass ny att maskingarantin fortfarande gäller! :shock:
CarMan skrev:fins inte ett enda inlägg där det står att denna + denna sak sak du köpa & den köps hoss x. dom tar över bilens garanti om nått händer m.m. du kör latså inte på egen risk.
Kan bero på att det är svårt att beskriva en dylik sak som dessutom om du orkade läsa länken behandlade precis hur man ska gå till väga, hur denna ser ut mm. Har dessutom för mej att jag klistrade in bruksanvisningen i nått tidigare inlägg. Följande är saxat från
http://www.etanolkonvertering.se som kan tillhandahålla den typ av konvertering av S80in som jag beskrev ovan:
"Friskrivning
Att konvertera bilar till etanoldrift är olagligt på grund av att man gör ingrepp i bilens bränslesystem och drives av ett för bilen inte godkänt bränsle. Fram till dess att detta blir lagligt så uppmanar inte företaget Etanolbil Sverige® att detta utföres på personbilar. Företaget Etanolbil Sverige® tar inget som helst ansvar om detta ändå göres.
Garanti
· Etanolbil Sverige® lämnar två års garanti på alla produkter. Kvittot gäller som garantibevis.
· Under garantitiden som räknas från ursprungligt inköpsdatum, gäller följande:
Garantin gäller om någon vara trots normal användning/montering skulle gå sönder. Vid material eller tillverkningsfel, reparerar eller byter vi varan.
Garantin omfattar inte:
– Kostnader för montering/demontering av felaktig vara.
– Kostnader för reparation vid annan verkstad.
– Resekostnader.
– Eventuella följdskador orsakade av den felaktiga varan
· Passar inte produkten köparens bil har köparen full returrätt, dock betalar köparen fraktkostnaderna."
Så all info du vill veta finns i de länkar som ligger i de tidigare inläggen.
Hur mycket har man ändrat motorn sedan den satt i 850:in? För 850 funkar utmärkt på etanol. Sen kan jag vara fel ute, men sitter det inte härdade säten i motorer med alu-topp??
Visst kan man köra en BiFuel på E85/gas. Frågan är väl hur det ser ut under huven på en sådan!! Har själv aldrig synat någon gasbil i sömmarna! Finns det ett "helt vanligt insprutsystem" och ett gassystem? Om det gör det torde det gå att konvertera en gasbil på ovanstående sätt!
//David
BMW 530xdA Touring M-Sport -09 Min!!

Volvo XC70 D5 -07 Sambons!!