- tis 11 nov 2008, 09:21
Verkar i övrigt att vi delar ganska mycket av intrycken Volvo vs Audi. Just det med bagaget utrymmet var det som gjorde att Audi A6 föll bort vid valet av bil. En annan sak, småbarns förälder som man är, är de skålade stolarna i Audi bilarna. Jättesköna tycker jag att sitta i men värdelösa när det ska in barnstolar. Volvon var klart mycket mer komfortabel oxå. Framför allt på de sämre vägarna här uppe i norr.
Jag gillar Audis design! Gillar att den är just lite stram, sober och stilren. Visst kan det tyckas vara tråkigt men det håller i längden! Kolla bara Audi A8 kontra BMW 7-serie...
Thho skrev:Fel av migAmli skrev:Det är omöjligt att jämföra XC60 med Q5 på allvar med tanke på att förmodligen ingen på detta forum har provkört Q5 eller ens sett den på riktigt.Jodå AUDI Q5 som jag kommenterade i ett tidgare inlägg har jag kört en del.
Visserligen en bensinare på 200+ turbohästar där jag väl saknar lite av vridet i D5:an. Passar liksom inte att behöva varva en miniSUV. Ska testa Q5 dieseln så fort jag hinner så kan jag återkomma med kommentarer. Sitter väldigt skönt i Q5 men sportstolarna skulle jag välja bort för komfortstolarna. Utrymmet i kupén är bra men bagaget i Q5 är inte mycket att hurra för när man har två stora hundar och barnvagn. Det är bara att glömma.
I en Audi Allroad som jag körde tidigare (nya modellen) gick inte ens barnvagnen in i bagaget på längden då det satt en extra förvaringslåda bakom ryggstödet i baksätet. På bredden gick den precis in men lämnade bara 1 dm packningsutrymme nere vid bakdörren. Ingen familjebil direkt.
V70 är ju lite större i bagaget men i praktiken har det ingen betydelse då man ändå inte får in 2 hundar OCH en barnvagn. Det klarade bara min gamla LandCruiser.
Eftersom jag inte kört XC60 är det svårt att göra några direkta jämförelser. XC60 har ju en lite fräckare design än vi är vana vid hos Volvo men jag tycker ändå inte att Volvo riktigt får ihop det med sin design. Gillar personligen Audi's design bättre men det är ju fråga om tycke och smak. Frugan ser helst inte någon Audi på vår garageuppfart - hon tycker Audi är en urtråkig bil och visst, kan till viss del hålla med. Lite som om min revisor fått bestämma allt, RÄTT men TRIST inte för att V70 skulle vara så mycket roligare heller.
Har inte specen på Q5 framför mig men jag tvivlar på att XC60 har så många egenskaper/funktioner/tillbehör osv som Q5 saknar.
I jämförelse med min V70 förmedlar dock Q5 (och Audi generellt) en känsla av kvalitet som Volvo inte når upp till. Priset (en bra bit över 400 000) och användningsområdet på den Q5 jag kör och min V70 är i stort sett identiskt så teoretiskt skulle valet kunna stå mellan dessa. Får jag bara välja den ena skulle jag ha tagit Q5

Verkar i övrigt att vi delar ganska mycket av intrycken Volvo vs Audi. Just det med bagaget utrymmet var det som gjorde att Audi A6 föll bort vid valet av bil. En annan sak, småbarns förälder som man är, är de skålade stolarna i Audi bilarna. Jättesköna tycker jag att sitta i men värdelösa när det ska in barnstolar. Volvon var klart mycket mer komfortabel oxå. Framför allt på de sämre vägarna här uppe i norr.
Jag gillar Audis design! Gillar att den är just lite stram, sober och stilren. Visst kan det tyckas vara tråkigt men det håller i längden! Kolla bara Audi A8 kontra BMW 7-serie...