Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
JAg har mäst erfarenhet från volvo, men ehnhel del från Ford o renault också (Inet från Opel) men jag har aldrig varit med om att man måste slipa på nya broms wirar för att doms ka passa i exentern, jag har aldrig varit med om att man behöver bygga om handbroms backar för att radian är för liten på dom m.m.

Som jag ser det så är det stor skilnad på orginal o pirat, att *pettson* inte upplever detta är nog för at han är van att delarna ska passa dåligt, o tycker det är normalt att dom inte passar.

för den som står hemma på gården o själv försöker byta bromsbackar så ska man alltså välja orginal, så man inte behöver svetsa på en bit på ena mothållet för att få ut backarna, eller slipa av broms wiern en bit m.m. (såna saker har ialla fall jag inte tilgång till när jag är hemma.
& när jag är på jobbet så är det ohållbart att modifiera saker istället för att montera dit orginal med bra pas form ! Det finns 2 tydliga orsaker till detta.

1. tiden det tar göra att det blir dyrt för kunden
2. allt jag gör är förknippat med garanti, en garanti som företaget måste lämna på jobbet & en garanti som tilverkaren av delan måste lämna. Gör jag åverkan på delan så måste företaget stå för båda garantierna ! Gör jag ett felaktigt val av modifiering så kan det försämra produkten senare eller i en sitruation jag inte tänkt på (i ett sån fall så får verkstan så för bergning & byte av delan m.m. allt enligt konsumentköplagen, nått man inte kan skriva sig fri från)

varför skulle mitt företag gå med på att göra bilen sämre till en dyrare kostnad för kunden & desutom reskara dyra kostnader själv i framtiden?

det finns olika sätt att vara seriös på, men att hålla på som man gjorde går bara om kunden inte känner till sina rättigheter...
Användarvisningsbild
av CarMan
Bror min har en toyota, i somras så lämna han bilen på den lokala Toyota återförsäljaren, för broms kloss & skiv byte, eftersom det inte var så stor pris skillnad mot att bara köpa delanra, var 1500:- eller nått.

det sluta med att dom bytte mer o mer hela tiden. dom hade inte mage o ta betalt fr allt, så han löste ut bilen för 10 000:- o då återstod att byta handbromswirar som gått sönder.

när jag tog her de ny bytta handbroms backarna (dom har en egen storry vi tar snart) så hade dom itne smort anläggnings ytan för backarna, dom hade inte ens skrapat bort rosten på anläggningsyten mot broms skölden.
(alla som skruvet lite vet hur rostig en broms sköld brukar vara där o hur viktigt det är att få backen att glida lätt mot denna yta.
jag bytte handbroms wirar åt honom :cry:

Sen så var dom väldig fula när dom ringde om back bytet...
igentilgen var dom ju fula från börja. nrä jag ger pris på broms skivs byta, så tar jag med handbromsbackar o talar om att det är inklusive handbromsbackar, då detta ofta går åt eftersom dom lätt går sönder. (sen kan det bara bli billigare)
I detta fall så gjorde man inte deta, man väljer istället att ringa o säga att det tillkomer 250:- för att backarna gått sönder.
250:- är ju int så farligt så då sääger ju brorsan at det är bara at byta, då säger soma tt det går åt 4:a backar. ja ha 1000:- Visskillnad !!! man OK byt endå då, bilen är ju ändå där oallt är nedplockat. Då komer det fram att det kostar 500:- i arbetskostnad också... Ruggit fult sätt at arbeta på...
Det är som kund ointresant att vata vad en liten sketen back kostar, det är ju totalkostnaden man vill ha, altså skulle man sagt 1500:- från början. gentligen skule man informerat om att denna kostnad eventuelt kunde komit redan när man lämna pris.
Användarvisningsbild
av CarMan
metalHJ skrev:Enligt min åsikt, verkar de spåra ur lite! Såsom pratet är just nu, är det ju inte intressant att läsa... Det som gett mig någon inspiration, är just handbromsbackar pirat vs. original! Då det är FLERA som antytt en tydlig skillnad på pirat vs. original.

Om var och en antyder deras egen erfarenhet, och skippar de djupa diskussionerna om var dels tillverkningsprocess, försäljningsmetod och vinstmetoder blir det 10 ggr lättare för oss andra att tydligt referera skillnaden mellan pirat och original!

ja det var så det ar ment från början. det här andra tjafset har vi ju i alla andra tfådar, o det är så tråkigt.
Även jag vill höra mer om vad andra råkat ut för.

jag har haft flera kunder som har skrikande bromsar efter att bilen varit ine på kloss byta på en "billigare" verksta. jag fatar inte varför man aksepterar att bilen skriker som en gammal 240 ?
bar att reklamera!
Användarvisningsbild
av Tomas88
CarMan skrev:
jag har haft flera kunder som har skrikande bromsar efter att bilen varit ine på kloss byta på en "billigare" verksta. jag fatar inte varför man aksepterar att bilen skriker som en gammal 240 ?
bar att reklamera!
När jag hade 240 så hade jag inga skrikande bromsar. (Bromsbelägg köpta på Meca.)
Min far har en 245 med ej orginal bromsbelägg som heller inte "skriker".
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:
CarMan skrev:
bar att reklamera!
När jag hade 240 så hade jag inga skrikande bromsar. (Bromsbelägg köpta på Meca.)
Min far har en 245 med ej orginal bromsbelägg som heller inte "skriker".
får skriva gammal scania buss då.
jag bara ville referera till et ljud man inte vill ha på sin hyfsat nya V70N
av anp
Varför skulle anledningen till att handla piratdelar, vara att spara någon krona? ( något hårddraget ur diskussionen )
Jag köper mycket delar pirat, och en del originaldelar också. Den stora skillnaden för mig är tillgänglighet, pirat kan jag ofta handla även kvällstid. Originaldelar är svårt att köpa annat än under normal arbetstid, tid då jag arbetar och har svårt att komma från för att handla original reservdelar.
av *pettson*
CarMan skrev:JAg har mäst erfarenhet från volvo, men ehnhel del från Ford o renault också (Inet från Opel) men jag har aldrig varit med om att man måste slipa på nya broms wirar för att doms ka passa i exentern, jag har aldrig varit med om att man behöver bygga om handbroms backar för att radian är för liten på dom m.m.

Som jag ser det så är det stor skilnad på orginal o pirat, att *pettson* inte upplever detta är nog för at han är van att delarna ska passa dåligt, o tycker det är normalt att dom inte passar.

för den som står hemma på gården o själv försöker byta bromsbackar så ska man alltså välja orginal, så man inte behöver svetsa på en bit på ena mothållet för att få ut backarna, eller slipa av broms wiern en bit m.m. (såna saker har ialla fall jag inte tilgång till när jag är hemma.
& när jag är på jobbet så är det ohållbart att modifiera saker istället för att montera dit orginal med bra pas form ! Det finns 2 tydliga orsaker till detta.

1. tiden det tar göra att det blir dyrt för kunden
2. allt jag gör är förknippat med garanti, en garanti som företaget måste lämna på jobbet & en garanti som tilverkaren av delan måste lämna. Gör jag åverkan på delan så måste företaget stå för båda garantierna ! Gör jag ett felaktigt val av modifiering så kan det försämra produkten senare eller i en sitruation jag inte tänkt på (i ett sån fall så får verkstan så för bergning & byte av delan m.m. allt enligt konsumentköplagen, nått man inte kan skriva sig fri från)

varför skulle mitt företag gå med på att göra bilen sämre till en dyrare kostnad för kunden & desutom reskara dyra kostnader själv i framtiden?

det finns olika sätt att vara seriös på, men att hålla på som man gjorde går bara om kunden inte känner till sina rättigheter...
Vilken verkstad är INTE förknippad med att lämna garanti på både arbete och delar?
Att justera delar är inte att göra åverkan. Att tro att t.ex slitna handbromstrummor är klara för att du monterat orginalbackar i dom är bara ett utslag av antingen okunnighet eller ren dumhet. Även ett par orginalbackar måste justeras in EFTER inslitning. Sen är frågan.. sliter ni in dom direkt så kunden slipper betala två ggr, det svaret kan jag faktiskt. Naturligtvis får kunden betala TVÅ ggr.
Med andra ord INGET som har med produkten som monteras att göra, nånting som förmodligen förklarades för dej som fordonselev i årskurs 1..
Att svetsa på eller slipa av är inget jag känner igen överhuvudtaget och är aldrig nånting som iallafall jag har rekommenderat.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av flink
Mycket bra och sakliga inlägg av dig *pettson*!

Jag hoppas och TROR att även CarMan är riktigt duktig på sitt jobb fast han kanske gått en annan skola... en skola som inte innehöll så mycket svenska och gramatik, men förhoppningsvis mer fordonsteknik.

Båda två har rätt även om CarMan är lite rabiat och inte verkar vilja ta till sig att piratdelar inte alltid = dåligt. Men det kanske inte var vad tråden egentligen handlade om heller.

Kan för övrigt bidra med mina erfarenheter av piratdelar. Har nästan enbart handlat pirat i de fall jag ansett att det kan vara värt eller att jag är ganska säker på att det håller minst lika hög kvallitet.
Enda gången jag verkligen märkt skillnad var när jag bytt membran i förgasaren på en 240, då pirat var mycket tunnare och hade extremt kort hållbarhet jämfört med Volvoorginal, som visserligen var dubbelt så dyr som pirat.

Exempel två är hastighetsmätarwire till bil X som orginal kostade ca 1000,- (orginal) men pirat endast ca 100,-. Fungerade prick lika bra. Hade den bara hållt ett år så hade jag gärna bytt 10ggr för det löjligt låga priset :)
CarMan skrev:Bror min har en toyota, i somras så lämna han bilen på den lokala Toyota återförsäljaren, för broms kloss & skiv byte, eftersom det inte var så stor pris skillnad mot att bara köpa delanra, var 1500:- eller nått.

det sluta med att dom bytte mer o mer hela tiden. dom hade inte mage o ta betalt fr allt, så han löste ut bilen för 10 000:- o då återstod att byta handbromswirar som gått sönder.

när jag tog her de ny bytta handbroms backarna (dom har en egen storry vi tar snart) så hade dom itne smort anläggnings ytan för backarna, dom hade inte ens skrapat bort rosten på anläggningsyten mot broms skölden.
(alla som skruvet lite vet hur rostig en broms sköld brukar vara där o hur viktigt det är att få backen att glida lätt mot denna yta.
jag bytte handbroms wirar åt honom :cry:

Sen så var dom väldig fula när dom ringde om back bytet...
igentilgen var dom ju fula från börja. nrä jag ger pris på broms skivs byta, så tar jag med handbromsbackar o talar om att det är inklusive handbromsbackar, då detta ofta går åt eftersom dom lätt går sönder. (sen kan det bara bli billigare)
I detta fall så gjorde man inte deta, man väljer istället att ringa o säga att det tillkomer 250:- för att backarna gått sönder.
250:- är ju int så farligt så då sääger ju brorsan at det är bara at byta, då säger soma tt det går åt 4:a backar. ja ha 1000:- Visskillnad !!! man OK byt endå då, bilen är ju ändå där oallt är nedplockat. Då komer det fram att det kostar 500:- i arbetskostnad också... Ruggit fult sätt at arbeta på...
Det är som kund ointresant att vata vad en liten sketen back kostar, det är ju totalkostnaden man vill ha, altså skulle man sagt 1500:- från början. gentligen skule man informerat om att denna kostnad eventuelt kunde komit redan när man lämna pris.
Vad är det du säger? Att en aktoriserad Toyota Verkstad använder piratdelar som inte är insmorda och det därför blir mycket dyrare med piratdelar som har lägre kvalite?
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:Varför skulle anledningen till att handla piratdelar, vara att spara någon krona? ( något hårddraget ur diskussionen )
Jag köper mycket delar pirat, och en del originaldelar också. Den stora skillnaden för mig är tillgänglighet, pirat kan jag ofta handla även kvällstid. Originaldelar är svårt att köpa annat än under normal arbetstid, tid då jag arbetar och har svårt att komma från för att handla original reservdelar.
Jätte bra argument !!!
jag hr länge försökt få våtan butik att vara öppe sama tider som bilförsäljningen, men inte fått igenom detta.
Vi kan ju till omed få elar flera ggr/ dag & kan ta hen ovanliga delar o sen skicka tilbaka som (i obruten förpackning) mot en liten kostnad. Detta skulle man kuna trycka på o få ut på et bätre sätt.
vid vissa reprationer kan det vara skönt att ha mer delar hemma än vad som går åt (är det vanliga delar man har på hyllan är det sällan problem att skicka tillbaka, men när man beställer hem saker så är det inormala fall problem, men vi kan mot en liten kostnad retunera detta)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 21

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]

Jag är skeptisk till att verksamheten är[…]

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

AWD-bekymmer

Hejsa Har samma problem har du løst dit? Mv[…]