Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jackalp
nu ska vi se.det står att man måste ladda ETM-reload,sen står det att man (inte) behöver,om man har stabil tomgång?????. Har kollat med VOLVO i stockholm ,dom har 40 st rest på nya spjällhus,, dom tar 850-900 för reload , 2000 för mont och reload,det blir spjällhus 3500 +frakt +volvo 2000,ca 5600-5700kr. och ett nytt för 7400kr vad gör man !!!!!!
av sopwith
Har själv en S60-01:a men som tur är inga konstiga symptom alls, bilen känns väldigt väl ihopskruvad.
Det skulle vara väldigt intressant om någon hade bilder på den omtalade delen,dels var den sitter, hur den ser ut på utsidan och om möjligt även bilder på själva kolfilmen med dess släppinne.
I mina öron låter det som en potentiometer (varierbar resistans),ni som hade radioapparater på den gamla godatiden vet att volymratten kunde "knastra" när dess kolbanor blev slitna, detta låter exakt som samma problem, det skulle vara väldigt intressant att se om man kunde byta endast kolbanan eller och man på annat sätt skulle kunna ersätta den utslitna delen med något annat, men som sagt, med lite undersökning kanske vi kan lösa gåtan, 7300:- för byte av en potentiometer låter väl saftigt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Om jag kommerihåg, ska jag leta lite i garanti lådan. borde gå at hita både det ena andra där, sen kan jag ta lite kort på delarna.

hita lite info om vad som är ändrat i mjukvaran:
man jar ändrat tiden på nån avkänare för spjäll läget vid start, från 0,6 sek till 4 sek & undet körning har tiden ändrats från 0,3 till 0,9 (om jag nu mins rätt tider)
sen gissar jag att några mer ändringar gjorts, men det stog det inget om.
av Fred
sopwith skrev:Har själv en S60-01:a men som tur är inga konstiga symptom alls, bilen känns väldigt väl ihopskruvad.
Det skulle vara väldigt intressant om någon hade bilder på den omtalade delen,dels var den sitter, hur den ser ut på utsidan och om möjligt även bilder på själva kolfilmen med dess släppinne.
I mina öron låter det som en potentiometer (varierbar resistans),ni som hade radioapparater på den gamla godatiden vet att volymratten kunde "knastra" när dess kolbanor blev slitna, detta låter exakt som samma problem, det skulle vara väldigt intressant att se om man kunde byta endast kolbanan eller och man på annat sätt skulle kunna ersätta den utslitna delen med något annat, men som sagt, med lite undersökning kanske vi kan lösa gåtan, 7300:- för byte av en potentiometer låter väl saftigt.
Gör en sökning på forumet så kommer du få en massa träffar, spjällhuset är nog det avgjort mest diskuterade ämnet när det gäller våra bilar! Dock kan jag bjuda på en länk som visar kopparbanorna och deras förslitning: http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html

Mvh
/Fred
av sopwith
Ok!, tack för länken, det är mkt riktigt en gammal hederlig potentiometerkonstruktion man har använt sig av, då händer precis det som skall (eller oundvikligen kommer) hända efter en tid, banorna slits ut, det är den lilla bruna filmbiten (resistance film) på bilden som skall bytas och det sitter tydligen två, när detta händer så vet inte insprutningen vilket läge trotteln har och bilen börjar rycka.
Hade man på ett enkelt sätt kunnat byta bara filmen så hade problemet varit lättlöst men jag förstår att hela gasspjället kostar mycket pengar det ser rätt avancerat ut.
Användarvisningsbild
av CarMan
Hej. plocka sönder ett spjäll på jobbt idag. kan säga att jag inte yckades få isär det helt (har tagit med mig 2 till hem, ska se om det går bättre med dessa)
jag kunde inte se några skador på den jag fick isär, ska se om jag kan se med förstoringsglas.

-------------------
sen kan jag meddela att dom har varit restade. men vi bytte et idag, så det går tydligen att få tag på nu.
carman skrev:sen kan jag meddela att dom har varit restade. men vi bytte et idag, så det går tydligen att få tag på nu.
jackalp skrev:fick tag på ett i dag (Polare),men fick veta att 4000 är rest i sverige.

Lite märkligt att det fortfarande hävdas att det inte är några större problem att få tag på spjällen.......
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag ser inte vem som skrivit att det inte är några problem att fåtag på ETM?

är det eller var det 4000 i rest.
4000 i sverige (om det nu stämmer) är ialla fall en högre siffra än 300 i världen som vi prata om förut
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag skulle ha et nydralenhet idag till en V50. den var restad. menar ni att detta så är ett vanligt fel på en V50 ???

jag som vet kan säga att jag aldrig hat detta fel på en V50 förut. det kan vara rest av olika anledningar
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 21

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Camber är ställbart på 240 så[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]