Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
fjohan82 skrev:
UnleashFusion skrev: tor 24 dec 2020, 22:10
Leafs skrev: tor 24 dec 2020, 21:48 Jag "riskerar" att hamna i Volvoträsket igen. ;-) Eftersom jag vill ha AWD så kommer det i så fall att bli en 5 cyl diesel. Vad säger forumets expertis om dessa femmor som sitter i XC70/XC60/V70 är de lika skottsäkra som det sägs rent allmänt?

Man har ju fortfarande i minnet drivremsproblematiken som kan slakta en motor på mindre än en sekund. Eller de som skenar sig till döds p.g.a. fel oljenivå. (Ägarrelaterat kanske förvisso?) Är en D4/D5 2016 ett stabilt köp?
Hade tagit 5-cyl motorerna över VEA-motorerna(4-cyl) alla dagar i veckan om jag skulle köpa en awd&diesel.
4-cyl VEA med AWD och diesel finns inte i dessa bilar, så valet är enkelt.
Jo så är det, ska man åka Volvo så är valet enkelt och en VEA blir det inte. Jag hade en V70 D4 VEA MY2016 som var inne på verkstad två ggr för EGR-problem innan den såldes, första gången vid drygt 3000 mil och andra gången vid cirka 5000 vill jag minnas.

Volvos enda vettiga alternativ är de femcylindriga dieslarna, och även om de är mil bättre än VEA-spisarna så har man ju läst om problem med Volvos femmor överlag.

Det finns ju konkurrenter till XC60, några av dem imponerar vid provkörning (CX-5, CR-V, X3, i viss mån Tiguan) men de är ju inte Volvos.... ;-)
av mange240
Leafs skrev: tor 24 dec 2020, 21:48 Jag "riskerar" att hamna i Volvoträsket igen. ;-) Eftersom jag vill ha AWD så kommer det i så fall att bli en 5 cyl diesel. Vad säger forumets expertis om dessa femmor som sitter i XC70/XC60/V70 är de lika skottsäkra som det sägs rent allmänt?

Man har ju fortfarande i minnet drivremsproblematiken som kan slakta en motor på mindre än en sekund. Eller de som skenar sig till döds p.g.a. fel oljenivå. (Ägarrelaterat kanske förvisso?) Är en D4/D5 2016 ett stabilt köp?
2.0d som rusar :-o
Användarvisningsbild
av apersson850
Min egen erfarenhet av Volvos femcylindriga motorer inskränker sig till sammanlagt 95000 mil, fördelat på tre motorer. En av dem har rasat, efter 50000 mil. Det var den enda bensinaren, men också den enda som nått toppfart flera gånger (246 km/h).
av Leafs
apersson850 skrev: lör 26 dec 2020, 13:00 Min egen erfarenhet av Volvos femcylindriga motorer inskränker sig till sammanlagt 95000 mil, fördelat på tre motorer. En av dem har rasat, efter 50000 mil. Det var den enda bensinaren, men också den enda som nått toppfart flera gånger (246 km/h).
Jag har förstått att D4/D5 fem cyl är det säkraste man kan köpa om man ska ha en Volvo. Men jag antar att de inte är perfekta. Med gediget underhåll kommer man långt. Jag är dessutom en av alla dem som gör egna oljebyten mellan servicearna.

Är problemet med drivremmar som havererar och snärjer in sig i kamremmar enbart ett potentiellt problem på bensinfemmorna?

Jag lutar åt Volvo, jag har några månader på mig att fundera, men jag kommer förmodligen att ligga sömnlös i valet mellan XC70 eller XC60... Förresten; vilken av dem har högre markfrigång? Ögonen säger XC60, men ögonen kanske luras?
Användarvisningsbild
av apersson850
Markfrigången är densamma, men en XC60 kommer inte under lika lågt hängande grenar.
På sämre vägar (normala svenska) åker man mer komfortabelt i XC70. Jag har provat båda längs samma sträcka.
av Malmstroem
Utrymmesmässigt är det ingen jätteskillnad mellan XC60 och XC70 av samma årsmodell.

I slutändan handlar det om du vill ha en höjd kombi eller någonting SUV-aktigt. Jag föredrar XC70 framför XC60, men det handlar om personliga preferenser, inte att XC70 är en bättre bil.

Gamla XC60 lyckades bli mest sålda SUV i sin klass i Europa. Den sålde bättre än både BMW X3, Audi Q5 samt Mercedes GLK. Det ser inte ut som om nya XC60 kommer att lyckas med det.
av mange240
Leafs skrev: lör 26 dec 2020, 14:37
apersson850 skrev: lör 26 dec 2020, 13:00 Min egen erfarenhet av Volvos femcylindriga motorer inskränker sig till sammanlagt 95000 mil, fördelat på tre motorer. En av dem har rasat, efter 50000 mil. Det var den enda bensinaren, men också den enda som nått toppfart flera gånger (246 km/h).
Jag har förstått att D4/D5 fem cyl är det säkraste man kan köpa om man ska ha en Volvo. Men jag antar att de inte är perfekta. Med gediget underhåll kommer man långt. Jag är dessutom en av alla dem som gör egna oljebyten mellan servicearna.

Är problemet med drivremmar som havererar och snärjer in sig i kamremmar enbart ett potentiellt problem på bensinfemmorna?

Jag lutar åt Volvo, jag har några månader på mig att fundera, men jag kommer förmodligen att ligga sömnlös i valet mellan XC70 eller XC60... Förresten; vilken av dem har högre markfrigång? Ögonen säger XC60, men ögonen kanske luras?
Vanligast med överraskad rem på diesel5or :-D
Användarvisningsbild
av apersson850
Malmstroem skrev:Utrymmesmässigt är det ingen jätteskillnad mellan XC60 och XC70 av samma årsmodell.
Har du tittat i bagageutrymmet? Men det är också där som skillnaden finns. Just den skillnaden var anledningen till att jag valde XC70 senast jag köpte bil.

När det gäller remmarna så frestar det dem hårdare på dieslar. Dessutom såldes det många dieslar just när problemet var som störst för Volvo.
av mange240
apersson850 skrev: sön 27 dec 2020, 12:11
Malmstroem skrev:Utrymmesmässigt är det ingen jätteskillnad mellan XC60 och XC70 av samma årsmodell.
Har du tittat i bagageutrymmet? Men det är också där som skillnaden finns. Just den skillnaden var anledningen till att jag valde XC70 senast jag köpte bil.

När det gäller remmarna så frestar det dem hårdare på dieslar. Dessutom såldes det många dieslar just när problemet var som störst för Volvo.
De gäller å ha koll på frihjulet :x
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]