Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anders E
Jag hade problem med min V70 GLT-99.
ETS-lampan lyste och dock gick den som en potta skit.
Stängde du av bilen och startade den igen funkade den igen.
Oavsett om ETS-lampan lös eller inte så var bilen lite trögstartad.

Lämnade in bilen på Bilia Göteborg och enl felkoden så var det gasspjället.
Dom rengjorde spjället och bytte programvara och nu funkar den perfekt.
Startar som de ska oxå.
Kostade inte en spänn.

Enl mekanikern har jag garanti upp till 16000 mil.
Bilen har idag gått 15200 mil.
Börjar ETS-lampan lysa igen så kommer dom att byta spjället.
Och min bil har inte servats hela tiden på märkesverkstad.

Verkar som om Volvo är totalt oeniga om vad som gäller ang garanti
på gasspjällen.
Användarvisningsbild
av falcon
Jag var och fick diagnosen trasigt spjällhus på helmia i dag, dock så var det osäkert om dom skulle ta det på "goodwill" denna gång eftersom det är bytt för ca 2 år sedan på just goodwill, det luriga är om jag hade betalat byetet för 2år sedan så hade dom bytt det gratis?
Användarvisningsbild
av greeeken
falcon skrev:Jag var och fick diagnosen trasigt spjällhus på helmia i dag, dock så var det osäkert om dom skulle ta det på "goodwill" denna gång eftersom det är bytt för ca 2 år sedan på just goodwill, det luriga är om jag hade betalat byetet för 2år sedan så hade dom bytt det gratis?
Därav ska dett bytas gratis igen.
Hur tomma i huvudet är dom.Den bytes för 2 år sen. Ska saker o ting BARA hålla i 2 år?
Lite skärpning får de va
av Frigge
greeeken skrev:
falcon skrev:Jag var och fick diagnosen trasigt spjällhus på helmia i dag, dock så var det osäkert om dom skulle ta det på "goodwill" denna gång eftersom det är bytt för ca 2 år sedan på just goodwill, det luriga är om jag hade betalat byetet för 2år sedan så hade dom bytt det gratis?
Därav ska dett bytas gratis igen.
Hur tomma i huvudet är dom.Den bytes för 2 år sen. Ska saker o ting BARA hålla i 2 år?
Lite skärpning får de va

Ja, så kan man tycka MEN det är inte Garanti på en Garanti :roll:
Har man inte själv betalat delen har man ingen Juridisk Garanti på delen.
Men visst är det ett dilemma om du fått det "gamla" monterat tidigare och just det börjar strula nu.
Användarvisningsbild
av falcon
Det frågade jag meken som gjorde avläsningen.
Jag förstår mig inte på biltillverkare hur dom tänker alla gånger.

Bilen gick att köra dit utan problem bara det lyste orange triangel, meken konstaterade att det skulle kunna funka med ny firmware ,så han laddade in ny men sedan höll stackarn inte på att få igång bilen igen, när han stod och "bråkade" med bilen så ringde en polare då råkade jag säga "bilen gick iaf när jag körde in den" efter jag hade åkt så kom jag att tänka på undras om meken hörde detta jag fick en släng av dåligt samvete. :roll:
Användarvisningsbild
av Lomomba
Om jag nu förstår rätt av vad som står här, så är garantin (om det nu finns nån sån) begränsad till max 20 000 mil?!? Har fått nämda problem på min -99a, har även haft in den på "stora" felkollen. Då hittade dom inget fel (hade då gått 20300 mil), men då den nån vecka senare lämnades in av firman som fixat ny bakdörr (behövdes tydligen ny mjukvara), då hittade dom helt plötsligt felet. Blir en aning f-bannad då de inte verkar veta vad dom pysslar med alla gånger.....
av tompaaaan
Tjena!
Jag tänkte lyfta den här tråden på nytt, kan hända att någon skrivit det jag undrar men orkar inte läsa igenom alla inlägg :P

Jag har nyligen fått problem med bilen en s60 t5 -01 och de på volvo tror att det är spjällhuset. har dock bara pratat med dem över telefon och har alltså ej felsökt bilen.

Men om det nu är spjällhuset, kan detta tas på någon "dold" garanti eller blir man tvungen att punga ut pengarna ur egen ficka? Tänkte vad man ska säga till gubbarna på verkstaden.
Bilen har gått knappt 12000 mil så är ju inte överdrivet långt.

ber om ursäkt om jag upprepar tidigare inlägg :P

Mvh Tom
av Kena
tompaaaan skrev:Tjena!
Jag tänkte lyfta den här tråden på nytt, kan hända att någon skrivit det jag undrar men orkar inte läsa igenom alla inlägg :P

Jag har nyligen fått problem med bilen en s60 t5 -01 och de på volvo tror att det är spjällhuset. har dock bara pratat med dem över telefon och har alltså ej felsökt bilen.

Men om det nu är spjällhuset, kan detta tas på någon "dold" garanti eller blir man tvungen att punga ut pengarna ur egen ficka? Tänkte vad man ska säga till gubbarna på verkstaden.
Bilen har gått knappt 12000 mil så är ju inte överdrivet långt.

ber om ursäkt om jag upprepar tidigare inlägg :P

Mvh Tom
Kan räcka med en rengörning och ev. ny mjukvara, det får du nog betala själv(fick jag göra ivf.) vid ca 11-12000 mil. Min V 70 har nu gått 17500 mil och inte haft mer problem med det. Har dock rengjort spjället själv ett par ggr. sedan. Har ingen turbo så det är mkt enklare att rengöra på min, men är du normalhändig rengör du det själv och ser om det rättar till sej. Garantierna verkar variera lite hit och dit men på en 10 år gammal bil börjar väl de gått ut.
av tompaaaan
okej på det viset, lämnade in bilen idag för felsökning, dock visste dem inte när de skulle få tid för det. Är inte så pass van under huven att jag vågade börja pilla själv :P Men 868 saftiga kronor tar dem för en felsökning, helt sanslöst!
Ne sant som du säger, finns nog ingen garanti kvar på den bilen :P
Användarvisningsbild
av MartinS
Min v70 2.4T-01 har nu efter 21.000mil börjat få problem med spjället. Jag har inte ens mage att fråga efter någon goodwill på en så gammal bil trots perfekt servicehistorik.
Jag skall skicka in mitt spjäll till atech2 på måndag för renovering, hoppas det löser problemen:)

/MArtin
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling