Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ok67
#1336385
least skrev: mån 09 sep 2019, 10:37 Men, 508 är ingen konkurrent till V90.
Och utsläppen är ingen hemlighet - detta är öppet publicerade fakta.

V90-kunderna söker sig till modellen för att de uppskattar dess komparativa fördelar, och accepterar dess brister.
Exakt alla bilmodeller har sina fördelar och unika brister.
Det beror nog på vem du frågar. 508 är ungefär lika stor som V90 och det gör dem ju på sätt och vis till konkurrenter, även om den senare är klart mer premium.

Oavsett vad så är det uppenbart att V90 inte är vidare bränsleeffektiv. Förbrukning avgörs i första hand av motoreffekt, storlek och vikt.

Det är i allts högsta grad relevant för en tråd som avhandlar just höga skatter på V90, vilket ju är en direkt effekt av ovanstående.
av Ok67
#1336386
Xanthopteryx skrev: mån 09 sep 2019, 10:53
Ok67 skrev:
least skrev: mån 09 sep 2019, 09:40 Problem med sin energiförbrukning, på vilket vis?

Är cv-värdet på 508 identiskt med V90?
Riktar sig V90 till samma kundkategori som 508, och har 508 identiska stödsystem?
Stödsystem och förstärkningar i karossen ökar energiförbrukningen.

Det räcker inte att jämför bilarnas motorer, man måste se till bilen som ett system.
Och då jämför system mot likvärdiga andra system.

Om Volvo kan försörja sin produkt med energi, och kunderna är relativt nöjda, så har man inte energiproblem.
CW-värden har jag inte koll på. Men om V90 är dålig på den punkten så är det ju en del av problemet. Då borde Volvo ha designat karossen annorlunda.

Krocksäkerhetsmässigt så är det ganska dött lopp mellan de två om man ska tro Euro ncap. 508 har bättre passiv säkerhet. Volvo bättre aktiv.

Jo men kunderna är ju inte nöjda? De tycker att bilarna släpper ut så mycket CO2 att skatten blir orimligt hög. Det är ju just det denna tråd handlar om..
Volvo är tyngre.
Volvo är säkrare (passiv säkerhet och definitivt aktiv säkerhet där 508 ligger lång efter)

Förbrukningsmässigt mellan de två verkar det ju vara i princip dött lopp, trots att Volvo är större och tyngre. En del av designen hänger även ihop med krocksäkerhet och skydd för omgivning. Dessutom är Euroncap intesärskilt svårt att få hyfsade eller bra betyg i i dag. Väntar med spänning på Small overlap också IIHS, om det nu kommer. Dessuom vill jag gärna se faktiskt utfall från olyckor (dröjer några år) då det visar än mer hur bilarna beter sig på riktigt. Nu är det en XC90 men sedan 2002 har exakt 0 personer dött i en XC90-olycka i storbritannien.
Och så har vi till syvend och sist det faktum att testerna även visar hur duktig man varit på att hitta kryphål i testprotokollen.
Men åter igen, vad sade vi nu? Det var ju typ samma deklarerad förbrukning alternativt en avvikelse på +-0,01

+-0,01 l/mil och Volvon är garanterat säkrast, med råge, av de två. Och som någon sade, alla dessa system kräver energi (tro inte att det är gratis att slå på en så enkel sak som rumpvärmen! Det kostar!)
Vilken som är säkrast är nog bäst att låta vara osagt. 508 har högre betyg på flera delar i Euro ncap. Dessutom är det en 5 år nyare konstruktion.

Sedan så är bilbranschen otroligt underleverantörsdriven. Peugeot och Volvo har i princip tillgång till samma produkter för att förbättra säkerheten.

Min poäng var i alla fall att Volvo skulle behöva ett snålalternativ så som Peugeot har. 1,5 BlueHDi har klart lägre skatt och förbrukning än både D3 och 2,0 HDi
av Lövet
#1336387
Vad är det för teknik som V90 skulle ha, som 508 saknar, som skulle förklara högre förbrukning? Nya 508 har semiautonom körning, fötgängarigenkänning, autobroms mm och dessutom night vision med augmented reality. Programkod väger för övrigt inte heller ;-) Men jag tror ändå inte heller att förbrukningen i V90 skulle sjunka av man flyttade motorn från 508an. V90 är större och tyngre, sen kan man diskutera den exakta nyttan av det.
av Xanthopteryx
#1336388
TIttar du på testerna så ligger 508 långt efter på aktiv säkerhet.
TIttar du på passiv säkerhet så, tja, låt oss säga som så: Volvo var den ENDA tillverkaren som hade en bil som klarade small overlap när det testet kom, och det med en bil som var äldre än testet. Fortfarande har andra tillverkare svårt för detta, och det har dessutom visat sig att man snålat in och bara anpassat förarsidan för att få bra på testet emedan passagerarsidan inte har samma skydd.
Jämför testerna så ser du också att på vuxna är det dött lopp.
På barnsidan så, observera att det inte är samma testförfaranden!
S90 har testats med bälteskudde och 508 med bältesstol (ändå var det inte jättestor skillnad emellan!).
Volvo är bättre på pedestrian och klart bättre på aktiv säkerhet.

Så, ja, Volvo låg före 508 redan då...
av Lövet
#1336389
Skärmavbild 2019-09-09 kl. 12.12.12.png
Skärmavbild 2019-09-09 kl. 12.12.12.png (21.12 KiB) Visad 400 gånger
Skärmavbild 2019-09-09 kl. 12.11.51.png
Skärmavbild 2019-09-09 kl. 12.11.51.png (21.2 KiB) Visad 400 gånger
Volvon är en 2017 och bedöms snällare vad gäller assistanssystem, Peugeoten är en 2018. @Xanthopteryx,
av Xanthopteryx
#1336390
Lövet skrev:Vad är det för teknik som V90 skulle ha, som 508 saknar, som skulle förklara högre förbrukning? Nya 508 har semiautonom körning, fötgängarigenkänning, autobroms mm och dessutom night vision med augmented reality. Programkod väger för övrigt inte heller ;-) Men jag tror ändå inte heller att förbrukningen i V90 skulle sjunka av man flyttade motorn från 508an. V90 är större och tyngre, sen kan man diskutera den exakta nyttan av det.
Prestandan i elektroniken kan vara en sak. Prestanda kostar energi, och jämför man utfallet i aktiv säkerhet så leder Volvo stort framför 508 och prestandan kan vara en bit i detta (självklart också programvaran).
Det är självklart inte hela sanningen men varje sak kostar på. Vikt är exempelvis katastrofal så fort du skall accelerera (vilket man ju tyvärr måste ibland).
av Lövet
#1336391
Xanthopteryx skrev:
Lövet skrev:Vad är det för teknik som V90 skulle ha, som 508 saknar, som skulle förklara högre förbrukning? Nya 508 har semiautonom körning, fötgängarigenkänning, autobroms mm och dessutom night vision med augmented reality. Programkod väger för övrigt inte heller ;-) Men jag tror ändå inte heller att förbrukningen i V90 skulle sjunka av man flyttade motorn från 508an. V90 är större och tyngre, sen kan man diskutera den exakta nyttan av det.
Prestandan i elektroniken kan vara en sak. Prestanda kostar energi, och jämför man utfallet i aktiv säkerhet så leder Volvo stort framför 508 och prestandan kan vara en bit i detta (självklart också programvaran).
Det är självklart inte hela sanningen men varje sak kostar på. Vikt är exempelvis katastrofal så fort du skall accelerera (vilket man ju tyvärr måste ibland).
I vilka tester "leder den stort?" NCAP testen ovan visar snarare att Volvo ligger efter eftersom 2018 års tester (som Peugeoten är) är hårdare än 2017 som Volvons årsmodell är.

Att Volvon drar mer för att den är tyngre är vi nog överens om men exakt vad den vikten leder till är nog tvisten. Det kan ju vara så enkelt att 508 är en nyare konstruktion och byggd av lättare material. Det är ju inte så att Volvo på nåt sätt är unika vad gäller trafiksäkerhet längre.
av Xanthopteryx
#1336392
Lövet: SOm jag sade innan - vad gäller krocktest och hur bilen hanterar detta så betyder inte euro ncap lika mycket i dag. Detta visades mycket tydligt när small overlap kom in via IIHS. Man måste faktiskt våga snäva till testerna ännu mer. Att bilar i dag så lätt kommer ut med full stjärnpott blir liksom inte rättvisande - det måste finnas en skillnad som är tydlig, vilket det även finns som, åter igen - small overlap visar. Hoppas verkligen att 508 testas där också. På båda sidorna.
Som du ser är det även lite bättre skydd for fotgängare och där hänger designen framtill ihop med detta, vilket kan påverka luftmotståndskoefficient negativt. Sedan har vi som jag också nämnde en sak som rör just energiförbrukning hos säkerhetssystemen. Volvo har antingen bättre algoritmer eller kraftigare hårdvara (mest troligt kombinerat) för att kunna vara så pass mycket bättre på den punkten. Och hårdvara drar ström...
Lägg ihop allt och det kan förklara varför det skiljer en pytteliten del (vad sade vi? Typ +-0,01 typ) mellan förbrukarna.
Men vi pratar ju ändå så småll skillnader i förbrukning så det inte är lönt att försöka jämföra, så som testerna ser ut i dag. För många saker som påverkar redan på testbandet.
av Ok67
#1336393
Xanthopteryx skrev: mån 09 sep 2019, 12:08 TIttar du på testerna så ligger 508 långt efter på aktiv säkerhet.
TIttar du på passiv säkerhet så, tja, låt oss säga som så: Volvo var den ENDA tillverkaren som hade en bil som klarade small overlap när det testet kom, och det med en bil som var äldre än testet. Fortfarande har andra tillverkare svårt för detta, och det har dessutom visat sig att man snålat in och bara anpassat förarsidan för att få bra på testet emedan passagerarsidan inte har samma skydd.
Jämför testerna så ser du också att på vuxna är det dött lopp.
På barnsidan så, observera att det inte är samma testförfaranden!
S90 har testats med bälteskudde och 508 med bältesstol (ändå var det inte jättestor skillnad emellan!).
Volvo är bättre på pedestrian och klart bättre på aktiv säkerhet.

Så, ja, Volvo låg före 508 redan då...
508 har samma typer av stödsystem som V90. Hur bra de fungerar i respektive bil går knappast att uttala sig om, eftersom de inte är testade enligt samma normer p.g.a. skillnad i ålder.

Volvo har varit pionjärer när det gäller säkerhet, absolut!

Men idag har konkurrenterna kommit ifatt.
av Xanthopteryx
#1336396
Lövet skrev:
Xanthopteryx skrev:
Lövet skrev:Vad är det för teknik som V90 skulle ha, som 508 saknar, som skulle förklara högre förbrukning? Nya 508 har semiautonom körning, fötgängarigenkänning, autobroms mm och dessutom night vision med augmented reality. Programkod väger för övrigt inte heller ;-) Men jag tror ändå inte heller att förbrukningen i V90 skulle sjunka av man flyttade motorn från 508an. V90 är större och tyngre, sen kan man diskutera den exakta nyttan av det.
Prestandan i elektroniken kan vara en sak. Prestanda kostar energi, och jämför man utfallet i aktiv säkerhet så leder Volvo stort framför 508 och prestandan kan vara en bit i detta (självklart också programvaran).
Det är självklart inte hela sanningen men varje sak kostar på. Vikt är exempelvis katastrofal så fort du skall accelerera (vilket man ju tyvärr måste ibland).
I vilka tester "leder den stort?" NCAP testen ovan visar snarare att Volvo ligger efter eftersom 2018 års tester (som Peugeoten är) är hårdare än 2017 som Volvons årsmodell är.

Att Volvon drar mer för att den är tyngre är vi nog överens om men exakt vad den vikten leder till är nog tvisten. Det kan ju vara så enkelt att 508 är en nyare konstruktion och byggd av lättare material. Det är ju inte så att Volvo på nåt sätt är unika vad gäller trafiksäkerhet längre.
På vad sätt är testerna hårdare?
Barntesterna testas numera med korrekt stol till skillnad från innan med bälteskudde. Aktiv säkerhet - inget snack om att Volvo leder. Även IIHS testar sådant.

Exempel: 508 kör på korsande gubbe när hastigheten överstiger 40. Volvo klarar 60 (man testade inte högre än så).
508 klarar barn bakom bil i 30, Volvo klarar 40 (man testade inte högre än så)
Volvo har även large animal detection med auto brake, autobrake vid mötande.
Styrhjälp vid kollisionsrisk.
Har du BLIS-paketet så även styrhjälp om du byter fil och någon är där.
Bakre påkördningsvarning samt förspänning av bälten e.t.c. vid risk för påkörning bakifrån.
Med mera.
Jag sitter hellre i en Volvo om en olycka skulle vara framme, eller även om en olycka skulle vara på väg att ske och bilen kan hjälpa mig att undvika den.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]