Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Vad är det för problem Tyskland har? Är det frekvensproblem när produktionen snabbt förändras dom brottas med eller är det långa perioder med låg förbrukning? Det första kan lösas med inte allt för stora batterier...
Det är i första hand att produktionen av den förnyelsebara energin kan ändras kraftigt både upp och ner snabbare än vad reglerkraften klarar av att kompensera för. Tyskarna gör dock stora satsningar för att åtgärda detta. Man satsade under förra året ca 8 miljarder SEK på att bygga bort flaskhalsar i griden. Man har börjat installera stora batteristationer med växelriktare som mycket snabbt kan kompensera för svängningar på 10-tals MW per station. Tyskarna har trots stort inslag av förnyelsebar elproduktion ett av världens stabilaste elnät i praktiken om man betraktar totala tillgänglighetstiden. Men man har problem med relativt många (mycket) korta avbrott som viss industri är känslig för och som det från vissa håll hävdas kosta produktionsbortfall vid omstarter. Vanliga konsumenter verkar dock inte störas lika mycket av dessa (korta) avbrott. En konsekvens av situationen på Tysklands grid är att man tvingas köra reglerkraft med viss överkapacitet (som exporteras) så att man snabbt har mer kraft tillgänglig utan att behöva rampa upp. Då mycket av denna kraft är fossil i Tyskland så resulterar det i CO2-utsläpp trots att man har förnyelsebar el till stor del under vissa perioder. Problemet kan kortfattat beskrivas som att ändringen av solkraft och vindkraft kan vara mycket snabbare än reglerkraften kan rampa upp eller ner. Växelriktare i batteristationer är mycket snabba och kan ändra effekt upp eller ned på millisekundnivå. Någon kalkyl på klimatbelastningen för batteristationer har jag inte sett. Vet inte om den är positiv eller negativ utifrån rådande förutsättningar.
av andersuw
Som jag redan tidigare upplyst dig om Joel har tyskarna också jättelika problem med distributionen från vindkraften i norr till konsumtionen i söder. Man har därför beslutat halvera utbyggnaden av redan planerad vindkraft.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1187544

Däremot har man inte givit upp ambitionerna att stänga av kärnkraften. Vad konsekvensen blir inser du kanske.
av andersuw
joel80 skrev:Vattenkraften kan ökas utan att bygga fler kraftverk. En slags magnetlösning som testats ökade effekten med drygt 15%. Det blir många TWh om man kan göra liknande på många ställen.
https://www.nyteknik.se/energi/vattenkr ... ft-6798981
Vad får du 15 procents effektökning ifrån? I artikeln sägs att man hoppas på en ökning av verkningsgraden med en knapp procent (från 98 till 98,8 procent i just den delen av processen). Där sägs också att man hoppas få ut ytterligare 75 kW ur aggregatet som har en total effekt på ca 10 MW. 0,075 / 10 = 0,0075, d.v.s. en knapp procents effektökning även räknat på dessa siffror. Huvudpoängen med lagret verkar vara höjd tillförlitlighet snarare än bättre verkningsgrad.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Nej, det funkar inte att köra på sol och vind på sommaren och spara vattendammarna till vintern.
Jag tror inte heller att vattenkraften kan stå för hela lagringsbehovet eller att det är rimligt att bygga ut/om den så att den klarar den uppgiften. Vi måste tänka oss lagring i kemisk form, t.ex. genom att göra vätgas eller diesel av den överflödsel som vi kan skapa sommartid genom en kraftig utbyggnad av sol- och vindkraft. Men när vi väl klarat den skivan minskar förstås incitamenten för just batteribilar kraftigt. När vi väl har konverterat den överskottsel vi periodvis kan få till kemisk energi är det minst lika bra att använda den i fordon som kan utnyttja den direkt, utan att gå omvägen tillbaka till el via kraftverk, eldistribution och batterier. Bilar som kan tankas med kemisk energi, som ICE-bilar och bränslecellsbilar, har ju fördelen att de varken behöver släpa omkring på en massa tunga och dyra batterier med besvärande miljöproblem vid tillverkningen eller drabbas av några räckviddsproblem. Dessutom blir verkningsgraden bättre, i alla fall för bränslecellsbilen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EjS
Kom ihåg också att priset för att köra elbil blir större när det blir mer förnybar el i mixet. I Sverige är el väldigt billigt pga. vattenkraft och detta är inte fallet i andra länder.
Kolla min elräkning härunder. Jag betalar 3,14 SEK pr kWh (omräknat från DKK, plus abonnemang) pga vi har så mycket vindkraftverk.
För ett 100 kWh Tesla batteri ger det >300 SEK för 300 km - ungefär samma som jag betalar för en tank diesel i min Toyota som ger runt 400 km och den drar 0,8. En moderna diesel är ju bara halva förbrukningen.
Inte att det är en showstopper fast politiker måste vara medvetna och ge stora skatterabbatter för att elbilen kommer att fungera!
Förnybar el är INTE gratis...

Bild

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Mwi
Den här artikeln hos SVT ger många år till för dieselbilen.
Ingemar Denbratt, professor i förbränningsmotorteknik på Chalmers tekniska högskola, tror att det är alldeles för tidigt att avskriva dieselbilarna. Han menar att de kommer finnas kvar i många år till och att de till och med kan vara ett bättre alternativ än elbilar för befolkningen i Norrland.
Och den här idéen är ganska vettig, ställ krav på utsläppen inte vilken teknik som skall gälla eller att subventionera vissa alternativ, utan låt politikerna sätta målen och marknaden får bestämma tekniken utan bidrag.
Jag tror det är dumt att säga att alla förbränningsmotorer ska vara borta innan 2040, säg istället att så här lite koldioxid får släppas ut 2040, då får vi se vilken lösning som blir vettigast, säger Ingemar Denbratt professor i förbränningsmotorteknik på Chalmers tekniska högskola.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... va-dieseln
Användarvisningsbild
av joel80
I Norrland funkar det utmärkt med elbil, och speciellt nu när kommande elbilar (vissa som redan släppts) har 30+ mil I räckvidd.
Många bor i hus i Norrland och har alltså huvuddelen av sin laddning redan fixad.
På fåtalet ställen har man svårt att smidigt ta sig ut på långresa i norra Norrland, men på många ställen finns det utbyggd laddinfrastruktur redan idag och det är mycket som är på gång.

Jag förstår inte alls varför det inte skulle funka I Norrland, kollar man statistik på hur långt folk kör per år är inte norrlänningar värre än stadsbor.

Att vi kommer ha kvar ICE-motorer många år tror jag också, men att det snart inte kommer säljas speciellt många nya p.g.a att elbilarna är överlägsna både i ekonomi och körglädje, samt att de kommer tappa lite mer i andrahandsvärde än idag.
av stoota
Norrland kanske funkar, men inte norrbotten..
varannan människa har släpvagn med snöskoter (ibland två), arkar m.m, 10-15 mil enkel väg till stugan, -15 till -30 i januari-februari.
Snödrev och avstängda vägar, här ska det hända MYCKET om elbilen ska slå.
av Mwi
joel80 skrev:Att vi kommer ha kvar ICE-motorer många år tror jag också, men att det snart inte kommer säljas speciellt många nya p.g.a att elbilarna är överlägsna både i ekonomi och körglädje, samt att de kommer tappa lite mer i andrahandsvärde än idag.
Det där med ekonomin på elbil stämmer väl inte riktigt, det är ju bara om du kör den som tjänstebil och får subventionerat förmånsvärde det blir bra ekonomi.
Om jag kommer ihåg EjS rätt så dog ju elbilsmarknaden när subventionerna togs bort i Danmark. Om staten subventionerar produktion eller produkter så blir det oftast att sämre produkter överlever, om marknaden får bestämma så rensas dåliga produkter bort och det som är bra överlever precis som evolutionsteorin fungerar i naturen.
Användarvisningsbild
av EjS
Stämmer MWI. Fortfarende stor skatterabatt på avgift till vägverket men bilavgiften är nästan lika stor som på vanliga bilar dock liten rabatt.
Hursom är detta tillräckligt för att elbilsmarknaden dog över natten.

Iövrigt så akta er för tunnelsyn! Allt i Sverige handlar tydligen om elbilar för tiden (i alla fall i detta forum). Följande artikel från CNN Money skriver att 95% av elbilsförsäljningen tar plats i bara 10 länder (Sverige inkl.). Det är ju som att pissa i havet!

http://money.cnn.com/2017/07/26/autos/c ... index.html

En till artikel om Volvos beslut om elbilar:

http://money.cnn.com/2017/07/05/technol ... index.html

Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 164

Kan du klippa loss en provbit på något[…]