Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Men det gör ändå ca 10% på förbrukningen om man kör en relativt snål diesel.
På min förra bil.. V70 D3 -13 var det tydligt och förbrukningen sjönk märkbart om man stängde av ACn.

Menar inte att man ska åka i "för varm" bil, men det finns lägen då det är vettigt att ha den avstängd för att inte dra onödigt mkt soppa.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
av Mwi
joel80 skrev:Men det gör ändå ca 10% på förbrukningen om man kör en relatict snål diesel.
På min förra bil.. V70 D3 -13 var det tydligt och förbrukningen sjönk märkbart om man stängde av ACn.

Menar inte att man ska åka i "för varm" bil, men det finns lägen då det är vettigt att ha den avstängd för att inte dra onödigt mkt soppa.
10% på förbrukningen motsvarar ca 70 öre/mil :shock: Jag litar på att tekniken sköter allt optimalt, ställer in den temperatur jag vill ha och lägger i driven, sen är det bara att åka utan att hålla på pilla på allt :D
Användarvisningsbild
av joel80
Visst, det är inte speciellt mycket, men tillsammans med snålare körning, mindre inbromsningar (bättre framförhållning) och något sänkt hastighet. (Tidigare alltid 10-15km/h över, nu ofta enligt skylt) har jag nog kunnat minska det ytterligare 20%. Rent ekonomiskt är det inte avgörande, men det är lite kul att tävla med sig själv om hur snålt man kan köra... per år skulle jag nog säga att det sparat in 4-5000kr i soppa genom att köra med lite tanke och göra småsaker som t.ex stänga av ACn ibland.

Vill man spara rejält så är det enda man kan göra att köra saktare.. Att inte ligga i 120-130 på motorväg utan iställe fisa fram i 100km/h gör enormt mycket.. men riktigt så lågt har jag inte orkat med mer än vid nått enstaka tillfälle för att testa. :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Speciellt med en XC70, som har ett klart märkbart luftmotstånd. Runt 80-90 km/h är den förbluffande snål, i alla fall jämfört med min gamla 854 Turbo. Men börjar man dra på så ökar förbrukningen radikalt.
Framförhållning rekommenderar jag. Motorbromsa in till stopp, när du kommer ikapp en långsammare bil, före rondeller osv., istället för att bränna på hela vägen fram och sen bromsa. Det sparar åtskilligt utan att man tappar mer än någon enstaka sekund här och där. Eller behöver sitta och svettas.
av Mwi
Har kört många olika V70/XC70 de sista 5 åren mellan södra och norra Sverige på E4:an samma körstil varje gång, farthållaren ställd på 15 km/h över utom på 80 sträckor eller de med lägre hastighet så jag vet ganska bra när och var jag behöver tanka. Med 2,4D 175hp 2010, D4 awd oavsett V70 eller XC70 kommer jag ungefär 85 mil, D3 163hp D4 femcylindrig 2,0/D4 VEA kommer jag ungefär 115 mil oavsett V70 eller XC70 så det är inte karossen som påverkar bränsleförbrukningen utan fyrhjulsdriften. När det gäller 6 stegs eller 8 stegs automat skiljer det inget på förbrukningen vid landsvägskörning, det har inte hänt så mycket med förbrukningen de sista åren men VEA motorn är riktigt trevlig.
Skillnaden mellan sommardäck eller vinterdäck är faktiskt marginell, men är det mycket vatten på vägbanan eller snö så ökar förbrukningen ganska mycket.
Den här sträckan är mestadels 100, 110 eller 120, kör jag inlandet istället där det är lägre hastighetsgränser ökar räckvidden lätt till 140 mil så joel80,s rekommendation om sänkt hastighet för att sänka förbrukning stämmer bra om nu någon tvivlade. Men eftersom jag reser i arbetet och inte betalar bränslet själv så blir det aldrig någon eko-drivning, skall jag köra hem 95 mil från Umeå en fredag så prioriterar att snabbt komma hem till familjen inte spara bränsle.
Användarvisningsbild
av snepo
Mwi skrev:Har kört många olika V70/XC70 de sista 5 åren mellan södra och norra Sverige på E4:an samma körstil varje gång, farthållaren ställd på 15 km/h över utom på 80 sträckor eller de med lägre hastighet så jag vet ganska bra när och var jag behöver tanka. Med 2,4D 175hp 2010, D4 awd oavsett V70 eller XC70 kommer jag ungefär 85 mil, D3 163hp D4 femcylindrig 2,0/D4 VEA kommer jag ungefär 115 mil oavsett V70 eller XC70 så det är inte karossen som påverkar bränsleförbrukningen utan fyrhjulsdriften. När det gäller 6 stegs eller 8 stegs automat skiljer det inget på förbrukningen vid landsvägskörning, det har inte hänt så mycket med förbrukningen de sista åren men VEA motorn är riktigt trevlig.
Skillnaden mellan sommardäck eller vinterdäck är faktiskt marginell, men är det mycket vatten på vägbanan eller snö så ökar förbrukningen ganska mycket.
Den här sträckan är mestadels 100, 110 eller 120, kör jag inlandet istället där det är lägre hastighetsgränser ökar räckvidden lätt till 140 mil så joel80,s rekommendation om sänkt hastighet för att sänka förbrukning stämmer bra om nu någon tvivlade. Men eftersom jag reser i arbetet och inte betalar bränslet själv så blir det aldrig någon eko-drivning, skall jag köra hem 95 mil från Umeå en fredag så prioriterar att snabbt komma hem till familjen inte spara bränsle.
Köra i mellan 30-50 km/h ökar förbrukningen rejält. Åkte 4 mil smal kurvig grusväg. Enligt färddatorn från 5,2 till 6,0.
Användarvisningsbild
av ER
50km/h låter iaf mig att manuellt lägga i 6:an och behålla den om jag vill utan att den själv växlar ner.
Användarvisningsbild
av joel80
På kurvig väg i rätt låg hastighet blir det också ofta rätt mkt hastighetsändringar.. Man bromsar in och accelerar mycket.

Runt 80km/h var nog omkring den optimala hastigheten med min V70 D3 6vxl man. Då låg man utan problem i högsta växeln och motorn kändes inte ansträngd.. Men så orkar man ju bara köra om det just är landsväg och det inte känns bra/säkert att köra fortare.

Min vanliga sträcka mellan Stockholm-Gävle på 165km innehåller ca 60km 120-sträcka. Skillnaden på att hålla 135km/h där eller 120km/h blir rätt liten. I 120km/h tar 60km 30min, i 135km/h tar det 26min och 40 sekunder.. Jag skulle alltså spara 3:40min på att ligga 15km/h över där.. Men förbrukningen ökar markant..
Om jag inte har väldigt bråttom till något möte eller för att hinna hem till nått speciellt tycker jag inte dominuterna är värt det.. På 110-sträckan följer jag ofta trafiken med adaptiva färdhållaren så där brukar det gå mellan 105-115...
Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:På kurvig väg i rätt låg hastighet blir det också ofta rätt mkt hastighetsändringar.. Man bromsar in och accelerar mycket.

Runt 80km/h var nog omkring den optimala hastigheten med min V70 D3 6vxl man. Då låg man utan problem i högsta växeln och motorn kändes inte ansträngd.. Men så orkar man ju bara köra om det just är landsväg och det inte känns bra/säkert att köra fortare.

Min vanliga sträcka mellan Stockholm-Gävle på 165km innehåller ca 60km 120-sträcka. Skillnaden på att hålla 135km/h där eller 120km/h blir rätt liten. I 120km/h tar 60km 30min, i 135km/h tar det 26min och 40 sekunder.. Jag skulle alltså spara 3:40min på att ligga 15km/h över där.. Men förbrukningen ökar markant..
Om jag inte har väldigt bråttom till något möte eller för att hinna hem till nått speciellt tycker jag inte dominuterna är värt det.. På 110-sträckan följer jag ofta trafiken med adaptiva färdhållaren så där brukar det gå mellan 105-115...
Min lägger i 6:an i 80km/h aut. Som du säger,var mycket bromsa och gasa. Kurvor så man nästan mötte sig själv. Tankade idag efter 75 mil semestertripp. Fick i 40 liter. Då är det mestadels landsväg,lite stad och 4 mil krokig grusväg. Helt okey tycker jag
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]