Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Gustav40 skrev: Bensin eller disel? vilket skulle ni valt? har läst mycke dåligt om igensotade dieslar,partikelfilter osv.
Jag har nästan exakt lika körmönster och har inte haft några som helst problem under de nästan exakt två år jag ägt min D2:a.
SvenB skrev:Jag har nästan exakt lika körmönster och har inte haft några som helst problem under de nästan exakt två år jag ägt min D2:a.
Utan att vara varken dieselfantast eller mer än "vanligt" kunnig om diesel. D2-an måste väl vara det bästa alternativet i detta sammanhang, om man nu vill köra diesel. D2, D3, D4, D5 är ju samma motor, det som skiljer är effektuttaget. Om det nu är så att en effektivare förbränning, högre temperatur gör att det bildar mer NOX och partiklar så måste ju D2-an (120 hk) med sitt "måttliga" effektuttag vara betydligt renare och snällare mot natur och miljö än dom andra (D5 har 225 hk) Det måste ju då också bli betydligt mindre stoft och partiklar för partikelfiltret att "ta hand om" vilket betyder att det blir mindre problem med just partikelfilter.
Bara funderingar, det är inget jag vet eller läst om. ?:-/

Mvh
Lennart
TommyP86 skrev:
jwiss skrev:
TommyP86 skrev:Jag har 25 mil till jobbet och åker bensin...livet är för kort för dieselfyror.
Min diesel-5a går tillräckligt fort för att bli av med körkortet flera ggr om :)
Det är ingen effektgrej. Eller köra fort-grej.
Med bensinare måste man väll tanka 20% oftare? Så med diesel sparar man in 1 tankning av 5 ;)
lennarte skrev:
SvenB skrev:Jag har nästan exakt lika körmönster och har inte haft några som helst problem under de nästan exakt två år jag ägt min D2:a.
Utan att vara varken dieselfantast eller mer än "vanligt" kunnig om diesel. D2-an måste väl vara det bästa alternativet i detta sammanhang, om man nu vill köra diesel. D2, D3, D4, D5 är ju samma motor, det som skiljer är effektuttaget. Om det nu är så att en effektivare förbränning, högre temperatur gör att det bildar mer NOX och partiklar så måste ju D2-an (120 hk) med sitt "måttliga" effektuttag vara betydligt renare och snällare mot natur och miljö än dom andra (D5 har 225 hk) Det måste ju då också bli betydligt mindre stoft och partiklar för partikelfiltret att "ta hand om" vilket betyder att det blir mindre problem med just partikelfilter.
Bara funderingar, det är inget jag vet eller läst om. ?:-/

Mvh
Lennart
Idealet borde ju vara en stor motor med låg kompression och ingen turbo, den producerar nog med kraft utan att behöva ansträngas till höga tryck och temperaturer.

Tyvärr blir den tung vilket ger högre förbrukningen istället.
VolvoB20 skrev:Idealet borde ju vara en stor motor med låg kompression och ingen turbo, den producerar nog med kraft utan att behöva ansträngas till höga tryck och temperaturer. Tyvärr blir den tung vilket ger högre förbrukningen istället.
Då har ju "jänkarna" varit på rätt väg hela tiden, och det är kanske "vi" som har haft fel.... :lol: ?:-/ :-O)

Mvh
Lennart
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]