Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

gubbstrutt skrev:Bort och hem växel hette det i mina trakter när de där volvo 66 fanns som värst.
Har inte sett en sån på evigheter :D .
Precis, polarens morsa hade en. Där satt det Dymo-lappar på med "Bort" och "Hem".
V60D5AWDPolestar skrev:Grön DAF 66 föra veckan, började fundera på varför Volvo köpte DAF? Har ett svagt minne att man
enkelt enkelt ville skaffa en serie mindre bilar på ett enkelt och snabbt sätt. Någon som vet hela
historien?
Såg en tjusig grön liten DAF 66 i totalt nyskick idag :-)-) Fick mig att tänka på denna tråden. Vilken tuff liten bil.
Här i samhället där jag bor i Småland var det i går en sorts lokal festdag. Musikkårer och drillflickor, lite marknadsförsäljning och någon idrottstävling. Men tydligen var det lite biluppvisning också för en DKW av trettiotalsmodell puttrade förbi på gatan. Detta är bara ett bildexempel, men färgsättningen stämmer. https://en.wikipedia.org/wiki/DKW_F7
Jag skymtade också någon 60-tals amerikanare. Stor och bred så det fanns tydligen fler bilar som inte jag såg.
Tilläggas kan att i trakterna finns det en Trabant cab. Men jag vet inga detaljer om den. Den syns här ibland.
Såg – och främst hörde – en Saab 96 med V4 igår. Det ljudet var det länge sedan jag hörde även om jag nog sett en och annan parkerad Saab 96 och 95. Det finns ingen annan bil som låter så.

Tvåtaktarna har såklart ett ännu mer originellt ljud (och, hm, doft), men dem känner jag liksom ingen anknytning till – de var inte särskilt vanliga när jag växte upp. Det var däremot modellerna med V4.
På tal om Saar så stod dom här parkerade på min gård på försommaren då en kille som hyr ett garage hos mej hade en miniträff med Saabar och ja han är Saab fantast och helst då tvåtaktare han har en GT den röda som står näst längst till höger sen en värsting med en snöskotermotor i som är på 240 hk både låter och går som ett skållat troll, den var förresten ett reportage om den i Teknikens Värld för några månader sen, tror reportaget hette "Skriet från vildmarken"

Bild
kvillebäck skrev:Det fina med den affären var enligt P-G patenten på variomaticlådan som följde mad affären. Den lådan som gick lika fort bakåt som framåt och aldrig användes igen...
Han fick aldrig patentet. Det hade ägarna av patentet plaserat i ett annat bolag innan, så det ingick inte i affären. Har för mig att det "processades" en del om detta men P-G erkända nog aldrig att han blev lurad. Vad jag vet är det den i oljebad liggande stålkedjan som finns/funnits på bl.a Ford Fiesta och (e.v Ka) och någon Japansk småbil som han var ute efter. Har för mig att det fanns i lastbilar också, dock inte säker på det. Däremot har ju varenda EU-moped, snöskoter och ATV Variomatic transmission med rem idag.

Mvh
Lennart
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]