NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

grillchips skrev::lol:

Lätt-tvättade fälgar är underskattade, jag har konstaterat att jag aldrig igen kommer köpa fälgar med miljarder ekrar. Mina Dotz Roadster tar fan längre tid att tvätta än själva bilen.

Jag förespråkar alltid dubbar men har ingen större erfarenhet av dubbfritt annat än i jobbet och även här i Stockholms innerstad är det långt ifrån alltid guld och gröna skogar. Och vägen från Karlsborg in mot Skövde och vidare mot Göteborg är väl inte helt tipp topp jämt?
Tycker sträckan Skövde->Göteborg är kass rakt igenom jämfört mot Stockholm->Skövde.

Nej den sträckan är ju inte alltid i särskilt bra skick ;)

Jag är/har väl även jag varit en förespråkare för dubb, är ju uppväxt på landet :)
Men tror att utveckligen kan ha kommit ikapp och att min syn på saken kan vara lite föråldrad :)
Ska försöka sätta mig in i de färskaste testerna som är gjorda och försöka bilda mig en uppfattning.
Absolut! Jag har ingen större vetenskap bakom mina belägg, utgick mer från egna erfarenheter och det där är ju så olika. Det finns ett gäng trådar här på forumet om "dubb eller icke dubb", tester av bra/dåliga dubbdäck osv, torde finnas likvärdiga för dubbfria.

Sen beror det väl kanske lite på hur vintern blir också för den delen, förra vintern var inte så mycket att hänga i julgranen och det fick mina dubbar verkligen känna av.
Absolut! Bästa är när man hittar en helt basic modell av "samma bil", som inte är nerlackad osv. Förstår dock inte varför silverrailsen är en centimeter högre än de svarta.
Användarvisningsbild
av P210
Hörde en formgivare på jobbet oja sig om V50:n när den kom och att han tyckte att railsen var för böjda och i en viss vinkel bakifrån påminde honom om ett McDonalds "M" eller ett par handtag på en handväska, och att V70:ns längre och "trefotade" rail var bättre utformade i hans ögon.

Kanske ligger det något i det och att de silverfärgade railsen, de dök väl upp på faceliften?, att man kanske passade på att "räta" upp linjen på dem, för det är väl bara i bakkant de är högre? Försökte hitta två jämförande bilder;
Bild
Det stämmer, pre facelift hade inga silverrails överhuvudtaget, där var det svarta rails oavsett.
Vet ärligt talat inte om silverrailsen kom just iochmed faceliften men det var därefter iallafall. Jag hade förmodligen inte lagt märke till det om inte en kollega anmärkt på att bilen plötsligt såg högre ut när jag rullade in med silverrails en dag.
Tog fram tumstocken ur blåstället och måttade vid framkanten där den planar ut och där snackar vi drygt 1cm differens.
Om det sedan planar ut ut mot mitten av taket låter jag vara osagt för det minns jag inte om jag kollade men de ser spontant ändå högre ut, även om det är marginellt förstås.
Något som antagligen bara vi "nördar" lägger märke till, men ändå lite "kuriosa".
grillchips skrev:Det stämmer, pre facelift hade inga silverrails överhuvudtaget, där var det svarta rails oavsett.
Vet ärligt talat inte om silverrailsen kom just iochmed faceliften men det var därefter iallafall.
Är det inte bara Classic som fick silverrails.?
De bilar med utrustningsnivån Summum hade också silverrails, och sedan fick Classic även det. Tror det är från 2008, dvs vid faceliften som summum fick silverrails. Detta är likadant med de modeller som tillverkas idag, V70 summum och V60 summum har också silverrails.
Nu kommer en liten uppdatering för er som kan tänkas vara intresserade :D

I Fredags var det dags för inlämning av bilen för översyn av dieselvärmaren.

Jag lämnade bilen vid 07:00 och fick träffa en kille som tydligen var min "personliga tekniker". Jag förklarade att funktionen på dieselvärmaren var högst oklar men att de tydligen lyckats få igång den senast den var inne.

Påtalade även att handlaren som jag köpt bilen av skulle kontaktas efter felsökning för att få grönt på ev. åtgärd.
Nycklarna lämnades och jag knallade därifrån.

På eftermiddagen (14:45) ringde teknikern och meddelade att bilen var klar och kunde hämtas. Dieselvärmaren hade tydligen renoverats då delar fanns hemma. Teknikern hade även fått klartecken från handlaren att åtgärda detta, kanon!

Så nu har jag förhoppningsvis en dieselvärmare som ska fungera framöver.

Det som är fixat är:

Bild

Passade även på att fråga om kostnaden för en 120000milaservice, 14 636:-, som hittat :shock:

Ringde en lite mindre verkstad(auktoriserad) på eftermiddagen och fick en prisuppgift på "billiga" 12 900:-

Idag när jag skulle ta en sväng så dök detta upp :D

Bild

Är detta en programmerad "uppmaning" då det snart närmar sig ett år sedan den servades? Känns ju totalt meningslöst att serva den nu vid 11k mil och sedan igen vid 12k mil.
Räknar med att passera 12k Feb-Mars
Skönt att det löste sig så snabbt. En egen tekniker är skönt, jag kontaktar alltid min PST direkt istället för att ränna runt i telefonköer, bli vidarekopplad osv. Han kommer alltid ihåg mig och bilen och vet vad som gjordes sist samt vad som kanske behöver hållas under uppsyn osv.

Nu vet jag inte serviceintervallet på din bil men min är 1000 mil eller 12mån, det som kommer först gäller. Så förprogrammerat är det ju på så sätt.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]