- ons 08 jul 2015, 18:12
Jag vet att jag stångar mig blodig. Det är ett problem jag har och får leva med. Jag försöker alltid argumentera med folk som helt enkelt inte vill förstå bättre. Bilbranschen är konservativ och många bilägare är om möjligt ännu mer konservativa. Nu spekulerar jag bara men kan det vara som så att vissa delar måste ta stryk för att andra delar skall klara sig? Det är ju bättre att byta några stag och bussningar efter 8000 mil än att hela bottenplattan spricker. Typ.
crumpets skrev:Men alltså nu sitter ni ju och argumenterar mot logik mot gnällighet/bonnighet/teknikfientlighet/konservativitet. Ni stångar era huvuden i en digital vägg lövet och ilesrof...llesrof om jag får be. Alltså LLESROF. Det är mitt efternamn baklänges. http://www.forsell.se var upptaget så jag fick ta http://www.llesrof.se. Som bonus ser det även elegant och möjligen lite utrikiskt ut :mrgreen:
Jag kan dock flika in att chassiprylar sällan är dimensionerade för 30 000 mil. Mycket snurrar runt amerikanska standardmått så det mesta är dimensionerat för 16, 24 och 32 000 mil. Drivlinan ska alltid hålla 32k om man inte har otur, det är det prylarna är dimensionerade för att -minst- klara. Men chassidetaljer får man vara glad om de klarar över 16. Det varierar såklart mellan OEM:er men det är tumregler som stämmer såpass bra att man kan utgå ifrån dem och träffa hyfsat rätt för det mesta.
Lägger till en ytterligare edit, självklart var grejerna absolut inte dimensionerade att hålla mer förr. Men pga sämre beräkningsmöjligheter tog man helt enkelt i åt skogen för mycket så en massa detaljer blev gravt överdimensionerade "back in the day" men långt in på 90talet.
Jag vet att jag stångar mig blodig. Det är ett problem jag har och får leva med. Jag försöker alltid argumentera med folk som helt enkelt inte vill förstå bättre. Bilbranschen är konservativ och många bilägare är om möjligt ännu mer konservativa. Nu spekulerar jag bara men kan det vara som så att vissa delar måste ta stryk för att andra delar skall klara sig? Det är ju bättre att byta några stag och bussningar efter 8000 mil än att hela bottenplattan spricker. Typ.
"I didn't hear the question but the answer is aliens"