Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Du har nog fått fel vajer, ska vara en plasthylsa om de inte bytt material. 666950 är förmodligen rätt vajer (till min V70 ivf) på Bt.
Ett tips, ta en rundfil eller en rund stålborste och rengör hålet där vajerhylsan ska tryckas fast. När du monterar så smörj hålet och vajerhylsan med Yes diskmedel eller såpa. Sedan håller du hylsan spikrakt mot hålet där den ska sitta. Detta moment är lite trixigt och det kan vara bra att ha en medhjälpare som håller vajern/hylsan rätt. På plasthylsan så ser du en fasad kant (ser du när du har rätt vajer ;)) där ska du ta en fastnyckel som passar tajtast (14mm?) och en tyngre hammare och slår in den på plats till den bottnar.
Och jo, du börjar vid hjulet men trä in vajern i bilen färdigt genom golvet och upp till spaken men häkta inte fast den i spaken.
Efter att ha läst hela denna tråd kan jag inte låta bli att dra mig till minnes mitt bytande av parkeringsbromsvarjrar på min 854 Turbo.
Jag lånade min kusins tvåpelarlyft för jobbet. Han kom ut och tittade när jag höll på. "Oj", sa han, "när du sa du skulle byta handbromsvajer tänkte jag att det är ju gjort i ett nafs. Men på den här bilen är det ju ett jädra projekt!"
av Kena
apersson850 skrev:Efter att ha läst hela denna tråd kan jag inte låta bli att dra mig till minnes mitt bytande av parkeringsbromsvarjrar på min 854 Turbo.
Jag lånade min kusins tvåpelarlyft för jobbet. Han kom ut och tittade när jag höll på. "Oj", sa han, "när du sa du skulle byta handbromsvajer tänkte jag att det är ju gjort i ett nafs. Men på den här bilen är det ju ett jädra projekt!"
Ser ju onekligen ut som om man slaktat bilen när man plockat ut mittkonsolen, plockat ut baksätet, lossat mattan och bakhjulen :D
Kena skrev:
apersson850 skrev:Efter att ha läst hela denna tråd kan jag inte låta bli att dra mig till minnes mitt bytande av parkeringsbromsvarjrar på min 854 Turbo.
Ser ju onekligen ut som om man slaktat bilen när man plockat ut mittkonsolen, plockat ut baksätet, lossat mattan och bakhjulen :D
Haha ja det gör ju verkligen det! Men annars är det inte så bökigt =) Tyckte inte jag iaf!
Näe, det är ju inga svåra delar att ta bort (säte, mittkonsol osv), men det är rätt otympligt att arbeta med själv, och det ser lite "naket" ut utan dom delarna :P
Har själv inte bytt wire, men min såg likadan ut(+ lite till, exl. bakhjul) när jag drog kablar till slutsteget :P Kändes som man hade halva bilen liggandes brevid :roll:
av Naikon
Tjena alla! Tack för svaren.

Ja, det var ett helsikes jobb det här! Mer än vad jag väntade mig. Känns som att jag har plockat isär hela bilen.

Tror ni verkligen att det är fel wire? Det är inte så att Biltema valt att köra på en ny konstruktion? Annars ser ju kabeln ut som den förra.
Verkar ju logiskt att munstycket med o-ringen ska in i hålet bakom hjulet. Bara att dom har skippat den svarta plasthylsan?
Fast samtidigt känns hålet lite för litet, och jag vill ju inte slipa upp det FÖR mycket heller.

Alternativet är ju att försöka packa ihop kabeln och åka iväg till Biltema och hoppas på att de tar tillbaks den. Sen beställa från typ skruvat.se. Allt detta tar ju några dagar trots allt...
av roh66
Hej!
Åk till Biltema!
Försök inte greja dit fel vajer det blir aldrig bra. Det är nog svårt med
rätt vajer.
Den vajern du har köpt är till tidiga 850. Vad jag kan se på nätet så har
biltema även det senare utf. i sortimentet oxå.

Mvh.R.
roh66 skrev:Hej!
Åk till Biltema!
Försök inte greja dit fel vajer det blir aldrig bra. Det är nog svårt med
rätt vajer.
Den vajern du har köpt är till tidiga 850. Vad jag kan se på nätet så har
biltema även det senare utf. i sortimentet oxå.

Mvh.R.
Hej roh66! Tack för din hjälp, det uppskattas.
Antar att det är dumt att chansa. Lika bra att lämna tillbaka den.

Biltema måste ha tabbat sig, på wiren jag köpte http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... LVO-66672/ så står det ju fram till 1996/10.

Försöker fixa fram allt material nu då. Var på Bilia och köpt en skruv och nit för 70 spänn (!) som kommer imorgon. Försöker byta in wiren på Biltema och beställer från Skruvat.se istället då. Den ser ju ut som originalet i alla fall.

Kommer antagligen (men förhoppningsvis inte!) höra av mig om några dagar igen när jag kört fast :) Förstår att ni måste vara trötta på mig vid det här laget...
av Naikon
Tjena! Då var det dags för mig igen. Hoppas ni har haft en bra påsk.

Har fixat rätt kabel nu, och saker ser ljust ut.
Dock så tampas jag fortfarande med den lilla skruven som gått sönder. Nu gick ytterligare en bit av då jag försökte få av den med svetstången. Nu är det bara en liten stump kvar som verkligen inte vill lossna.
Har försökt med svetstång, försökt borra med borrmaskin, hugga in en skåra med skruvmejsel, men ingenting fungerar.
Vad ska jag göra då? Har ingen svets.

Här är bilder, ursäkta att de är upp-och-ner!
http://imgur.com/a/419Ud
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005