Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Knatch skrev:Biltemas blad funkar bra faktiskt. Jag har kört dom på alla mina volvos och dom gör sitt jobb, inga konstigheter. Jag byter blad var 4-5 månad så det är skitsamma vilket märke man kör, dom slits ändå pga grus och annat skit som lägger sig på rutan. Beroende på hur långt man kör under dessa månader självfallet
Byter själv blad typ var 2 eller vart 3år och kört endast Bosch twinblade utan problem så Biltema är dyrare och sämre för mig, har provat deras skräp flatblade. Behöver man byta efter 4-5 månader använder man fel torkarblad och kan inte hävda att dom är bra om man inte jämfört med kvalitetsprodukter. Bor i norrland så mkt is och snö får bladen kännas vid varje vinter.
Senast redigerad av 3 dannesk, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Mycket beror nog på hur ofta de används. Framförallt vinter, vår och höst när det kommer frost och is. Att alltid fälla upp torkararmarna så att de inte fryser fast.

Det finns många olika variabler på livslängd därmed.
av Knatch
dannesk skrev: lör 06 jul 2019, 23:44
Knatch skrev:Biltemas blad funkar bra faktiskt. Jag har kört dom på alla mina volvos och dom gör sitt jobb, inga konstigheter. Jag byter blad var 4-5 månad så det är skitsamma vilket märke man kör, dom slits ändå pga grus och annat skit som lägger sig på rutan. Beroende på hur långt man kör under dessa månader självfallet
Byter själv blad typ var 2 eller vart 3år och kört endast Bosch twinblade utan problem så Biltema är dyrare och sämre för mig, har provat deras skräp flatblade. Behöver man byta efter 4-5 månader använder man fel torkarblad och kan inte hävda att dom är bra om man inte jämfört med kvalitetsprodukter. Bor i norrland så mkt is och snö får bladen kännas vid varje vinter.
Vem har sagt att jag använder flatblades?
Flatblades är dåliga så jag kör på dom fula billiga som är stabilare. Flatblades missar uppe på kanterna och i 100-120+ så darrar dom.
Kör du också mellan 4-5000 mil per år?
av III
Knatch skrev: sön 07 jul 2019, 14:44
dannesk skrev: lör 06 jul 2019, 23:44
Vem har sagt att jag använder flatblades?
Flatblades är dåliga så jag kör på dom fula billiga som är stabilare. Flatblades missar uppe på kanterna och i 100-120+ så darrar dom.
Kör du också mellan 4-5000 mil per år?
Intressant. Min erfarenhet av Biltema torkarblad är att standardbladen med byglar och med grafit i från Biltema var riktigt bra, använt i många år, bytte varje höst. glad i hågen köpte jag efter bilbyte deras flatblade och monterade. Torkade så uselt att de gamla var bättre. Flatblade finns inte med grafit. Köpte original och reklamerade Biltemas. Originalen torkar utmärkt och var sig fladdrar eller darrar utan att missa i hörnen. Men irriterande dyra.
av daekol
Testade biltemas blad på Volvon för ca 4 månader sen. Ja till en början var ju allt frid och fröjd men den lyckan varade i 3 månader. Slängde dit ett par Bosch nu istället och det är väl inte det bästa jag har haft heller men det funkar. Föredrar nog Volvo original faktiskt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Två saker som dödar torkarblad är avfettning och starkt solljus.

Har man bilen parkerad i skuggan och aktar sig för att få på avfettning på bladen räcker de 3 -4 år utan minsta problem.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]