Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev:
Camel skrev: tor 10 mar 2022, 21:21
Lockis skrev: tor 10 mar 2022, 09:57

Japp, kollade precis på oljepriset. Som högst var det den 8:e men vi kände effekterna igår. Så förhoppningsvis kan det stabilisera sig något och börja sjunka dem närmsta dagarna också.
Råoljepriset höll sig idag. Det stängde på nivå något under gårdagens. Nu borde därmed hela sänkningen av drivmedelspriserna ske till nivån som rådde i slutet av förra veckan eftersom råoljepriset i kr/L t.o.m. ligger något lägre än nivån i slutet av förra veckan.
Vi kan alltid hoppas. Men jag tror inte det kommer ske.
Vi hoppades korrekt. Priserna sjönk idag ungefär som de borde ha sjunkit. Skönt att prisjusteringarna fungerar nedåt också. Man kan ju tänka sig annars att oljebolagen vill skaffa sig lite extra marginaler nu när statsmakten pratar om att införa stöd.
Användarvisningsbild
av Camel
poseidon skrev:/.../
Likaså har det blivit vid våra myndigheter och statligt styrda bolag. Kolla Naturvårdsverket och Vattenfall som exempel på politiskt tillsatta ledningar och höga tjänstemän.

Jag kan självklart räkna upp otaliga exempel men just Vattenfall är det mest synligt extrema. Ett bolag som innan 2014 va för en utbyggnad av kärnkraft men med utbytt ledning svängde helt.

https://www.expressen.se/ledare/anna-da ... elbristen/
Till en början protesterar Vattenfall öppet mot de nya diktaten om att straffa ut kärnkraften. Bolaget har inga planer på att stänga några reaktorer under mandatperioden, låter man meddela, och menar att kärnkraften redan bär sina samhällsekonomiska kostnader.

Men ledningen får snart veta sin plats. Miljöpartiet gör klart att Vattenfalls uppgift är ”att verkställa det som regeringen beslutar” och att det inte finns plats för någon kritik.
Håller med dig Poseidon. Jag anser att det är ynkligt, men även farligt för vår demokrati, som våra politiker (i alla fall vissa) håller på. Att t.ex. i princip avveckla kärnkraft genom direkt, och indirekt maktutövning, och sedan säga till folket att marknaden ansåg att den inte var lönsam, så den lade ner sig själv. Alla är inte så lättlurade även om många tror på det. Tyvärr bara ett exempel bland många, precis som du skriver Poseidon. Officiellt har vi inte ministerstyre i Sverige, men i praktiken förekommer detta. Helt klart. Aktivistiska tjänstemän, förlåt tjänstehen, med personlig agenda att tillfredställa egen övertygelse likaså. Jag vet en hel del exempel på detta.
av VolvoJull3
Någon försökte slanga min bil idag, med dagsljus och ett fungerande larm på bilen resulterade det i att förövaren inte fick en droppe.
Användarvisningsbild
av poseidon
VolvoJull3 skrev: lör 12 mar 2022, 14:15 Någon försökte slanga min bil idag, med dagsljus och ett fungerande larm på bilen resulterade det i att förövaren inte fick en droppe.
Kommer någon över 3-4 liter bara så är det ju typ 100 spänn numera. Galet.
Användarvisningsbild
av Derank
Ja, det är ju inte svårt att räkna ut att stölderna ökar, och då pratar jag inte slangning ur fordon, Blev erbjuden att köpa B7 diesel idag för 16kr litern, minimum 208L ett fat alltså, lev 3gg i veckan.

Har väl iofs funnits förr ochså. att man kunde köpa diesel alltså.
av Kadochnikoff
Derank skrev: lör 12 mar 2022, 19:31 Ja, det är ju inte svårt att räkna ut att stölderna ökar, och då pratar jag inte slangning ur fordon, Blev erbjuden att köpa B7 diesel idag för 16kr litern, minimum 208L ett fat alltså, lev 3gg i veckan.

Har väl iofs funnits förr ochså. att man kunde köpa diesel alltså.
Prenumererat på diesel av och till sedan tidigt 90'tal
Man ställde ut tomfatet vid brevlådan och lämnade en påse med pengar i lådan så stod där ett fullt fat någon dag senare .

Och folk säger att man har dålig service i glesbygden...

Idag har "ryssarna" tagit över branschen
Användarvisningsbild
av Steffe3
StefanN skrev:Tillfälligt sänkt skatt på drivmedel presenteras idag kl 13.
Spännande
SmartSelect_20220314-111449_Chrome.jpg
SmartSelect_20220314-111449_Chrome.jpg (78.11 KiB) Visad 263 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
Ja det besked dom gavs var väl bättre än inget...
4 miljarder delat på 70000 för elbilar blir ca 57100 stycken. Hur länge kan den pengen räcka?
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 93
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]