poseidon skrev:/.../
Likaså har det blivit vid våra myndigheter och statligt styrda bolag. Kolla Naturvårdsverket och Vattenfall som exempel på politiskt tillsatta ledningar och höga tjänstemän.
Jag kan självklart räkna upp otaliga exempel men just Vattenfall är det mest synligt extrema. Ett bolag som innan 2014 va för en utbyggnad av kärnkraft men med utbytt ledning svängde helt.
https://www.expressen.se/ledare/anna-da ... elbristen/
Till en början protesterar Vattenfall öppet mot de nya diktaten om att straffa ut kärnkraften. Bolaget har inga planer på att stänga några reaktorer under mandatperioden, låter man meddela, och menar att kärnkraften redan bär sina samhällsekonomiska kostnader.
Men ledningen får snart veta sin plats. Miljöpartiet gör klart att Vattenfalls uppgift är ”att verkställa det som regeringen beslutar” och att det inte finns plats för någon kritik.
Håller med dig Poseidon. Jag anser att det är ynkligt, men även farligt för vår demokrati, som våra politiker (i alla fall vissa) håller på. Att t.ex. i princip avveckla kärnkraft genom direkt, och indirekt maktutövning, och sedan säga till folket att marknaden ansåg att den inte var lönsam, så den lade ner sig själv. Alla är inte så lättlurade även om många tror på det. Tyvärr bara ett exempel bland många, precis som du skriver Poseidon. Officiellt har vi inte ministerstyre i Sverige, men i praktiken förekommer detta. Helt klart. Aktivistiska tjänstemän, förlåt tjänstehen, med personlig agenda att tillfredställa egen övertygelse likaså. Jag vet en hel del exempel på detta.