Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
På äldre Audi'sar - de klassiska C3:orna (1983-1991) (och kanske C4orna också) fanns det på quattro-modellerna en diff-spärr knapp som man kunde använda i den lägen då det var riktigt besvärligt. Vet någon om denna spärr var mer primitiv än de närmast mjukvarustyrda spärrarna som det verkar röra sig om nu förtiden?
av Lövet
Den spärren var väldigt mycket mera primitiv och kopplades ur så fort man kom upp i lite fart. Men samtidigt var den bättre ur framkomlighetssynpunkt då den verkligen låste kraften mellan hjulparen.

Numera brukar det ju vara ABS bromsarna man använder istället för att bromsa hjulen.
Användarvisningsbild
av bjornw
Nu är jag ingen expert på gamla ådisar men som jag fattat det fanns den gamla mekaniska diff-spärren på den tiden man hade en öppen differential i mitten. När man bytte till en torsen tog man bort den mekaniska diffen.

Jämfört med dagens bilar så är det tveksamt om det var bättre, även ur framkomlighetssynpunkt. Den låste bara bakaxeln och dagens diffbromsar jobbar på båda axlarna. Bromsarna är också så pass effektiva att de verkligen kan flytta mer än hälften av kraften till en sida. Fördelen med den mekaniska är att den inte har en fördröjning utan funkar direkt från start, bra när man ska smyga igång på tex is. Samtidigt vet alla som provat köra, och försökt styra, med en låst bak-diff vet att det inte är speciellt smidigt, speciellt när man backar. Sammanvägt är nog dagens system bättre i de allra flesta situationer.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det problem de flesta stadsbor upplever de här dagarna hade nog lättast löst med en "korkad" diff-spärr à la 80-tals quattro. Det är just kunna mjukstarta ur parkeringsfickan med så många drivande däck som möjligt innan något däck grävt sig en grop. Jag sliter mitt hår över detta efter varje nytt snöfall.
av perhall
StringerBell skrev:Det problem de flesta stadsbor upplever de här dagarna hade nog lättast löst med en "korkad" diff-spärr à la 80-tals quattro. Det är just kunna mjukstarta ur parkeringsfickan med så många drivande däck som möjligt innan något däck grävt sig en grop. Jag sliter mitt hår över detta efter varje nytt snöfall.
Att flera av oss (vilket framgår i andra trådar) upplever det lättare att komma iväg med DSTC avstängt visar ju också att DSTC har sina begränsningar när det gäller hjälp att komma iväg... /PH
Användarvisningsbild
av StringerBell
perhall skrev:
StringerBell skrev:Det problem de flesta stadsbor upplever de här dagarna hade nog lättast löst med en "korkad" diff-spärr à la 80-tals quattro. Det är just kunna mjukstarta ur parkeringsfickan med så många drivande däck som möjligt innan något däck grävt sig en grop. Jag sliter mitt hår över detta efter varje nytt snöfall.
Att flera av oss (vilket framgår i andra trådar) upplever det lättare att komma iväg med DSTC avstängt visar ju också att DSTC har sina begränsningar när det gäller hjälp att komma iväg... /PH
Hur kravlar du dig upp ur en driva med DSTC avstängt? Fastnar man där, sitter man där. Ett korkat system som ger 50/50 till hjulen utan att tänka är antagligen den bästa medicinen. Fast konstruktörerna verkar bara tänka på kursstabilitet på moddig landsväg - inget fel i det - men att tvingas ha spadar, slirmattor, fan och hans moster i bagaget för att komma iväg till jobbet på morgonen känns inte 2010.
av perhall
StringerBell skrev:
perhall skrev:
Hur kravlar du dig upp ur en driva med DSTC avstängt? Fastnar man där, sitter man där. Ett korkat system som ger 50/50 till hjulen utan att tänka är antagligen den bästa medicinen. Fast konstruktörerna verkar bara tänka på kursstabilitet på moddig landsväg - inget fel i det - men att tvingas ha spadar, slirmattor, fan och hans moster i bagaget för att komma iväg till jobbet på morgonen känns inte 2010.
Jag tror inte jag tar mig upp ur en driva alls utan bärgare... men de gånger jag har kört fast (t ex vid parkering på moddig gata i Gbg eller Sthlm) har det funkat bättre med DSTC avstängt. Det vittnar flera andra om också.

antisladd är ju grymt på kursstabilitet på moddig landsväg och det är jag väldigt glad för (såg en äldre Audi igår utan antisladd som snurrade ett varv - läskigt) /PH
Användarvisningsbild
av bjornw
Men vänta här nu, när ni skriver DSTC avstängt så innebär inte det att diffbromsarna stängs av. Det är BARA antispinn kontrollen som MINSKAS, den försvinner inte helt. Samt att antisladd blir mindre känsligt och tillåter några procents sladd. På vissa bilar (tex Q5) kallas det läget för "off-road" och ingreppet hos diffbromsarna kommer fortare.

I lösa underlag, som snö, sand och liknande, behövs ett överspinn för att "tugga undan" ordentligt och då kan det vara bra att minska på antispinn kontrollen. På hårda underlag är det tvärtom, där har man ofta nytta av så lite spinn som möjligt.

Diffbromsarna fungerar på samma sätt oavsett om man minskat på anti-spinn kontrollen. Skillnaden mellan en mekanisk diffspärr och diffbromsar är alltså oförändrad. Skillnaden i framkomlighet i de situationer ni refererat till är förmodligen väldigt liten.

Ett alternativ är att ha en torsen-baserad diff likt Audis mitt diff även på hjulaxlarna. Ford Focus RS och några Alfa har det för att förbättra dragförmåga i kruvor. De mekaniska har dock nackdelen av att inte kunna påverkas fullt ut så tex Audi har valt att göra en "sport differential" till sin bakaxel istället. Även Haldex XWD som Saab och Opel använder har en LSD på bakaxeln av samma anledningar.
Användarvisningsbild
av kave
Min erfarenhet som jag visat genom diverse filmer är att bilen tar sig fram bättre med DSTC aktiverat, eftersom de slirande hjule på respektive axel bromsas. Avaktiverar man antispinn, dvs DSTC händer inte detta.
När det gäller att gunga upp bilen ur en snödriva är det säkerligen bättre med DSTC avaktiverat då man kan få mer driv direkt.
Normalt är det ingen fördel att ha någo hjulspinn i djup snö alls, då går det bara långsammare eftersom hjulen gräver ner sig.
På vovlobilarna hade jag gärna sett en riktig diffbroms som verkade på bakaxeln liknande den som Subaru har.
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE