Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
XC90_Executive skrev:Säg åt honom att ladda in Polestar i den också! 8)
Om det varit min bil hade jag gjort det för länge sedan, tur att jag får låna den ibland och blåsa rent den :P.
av fredrikwt
Kollade just upp försäkringen på D5 awd för mig, tyckte T6 var "billig" då den ligger på dryga 6,5k per år... Som X3an... Men det var visst BMWn som var dyr för D5an kostade dryga 2k mindre per år :D inget avgörande men procentuellt stor skillnad
av llesrof
Hela tråden verkar mest handla om att på fantasirikt vis krysta fram mer eller mindre, mest mindre, rationella motiveringar till varför man skall ha en törstig bil med mycket mera effekt än vad man egentlige behöver. Varför inte bara motivera det med att det är förbaskat kul med mycket effekt och att man har råd med det? :D
Användarvisningsbild
av MartinS
llesrof skrev:Hela tråden verkar mest handla om att på fantasirikt vis krysta fram mer eller mindre, mest mindre, rationella motiveringar till varför man skall ha en törstig bil med mycket mera effekt än vad man egentlige behöver. Varför inte bara motivera det med att det är förbaskat kul med mycket effekt och att man har råd med det? :D
Så är det ju, men den ekonomiska aspekten kan man ju diskutera i dödagar. Många TROR att det är så dyrt att köra T6:a, medans det i själva verkat kostar lika mycket att köra min XC60 MY09 T6 2000mil om året i tre år som det kan kosta för någon att köra en ny V70 D3 FWD i tre år. Mainstream kan man köra nytt utan att någon höjer ögonbrynen, men en lite roligare bil med ett par år på nacken är helt hemsk och onödig...?! Är det något som är onödigt så är det väl att byta bil ofta, kan jag tycka. Men det är ett fritt val och alla har sina egna prioriteringar, jag lever bara en gång och prioriterar att ha roligt när jag kör!

/Martin
av perhall
Jag tror inte någon här tycker det är rationellt att köpa en T6 istf en D2. Men visst håller vi väl alla på, i olika sammanhang, och använder rationella argument för sådant som man gillar. Typ dyrt hotell på semestern mitt på Miami Beach "så man slipper åka en massa dyr taxi hela tiden"./PH
av fredrikwt
Det är ju lite så, jag tycker merkostnaden är ok nu när vi inte kör lika mkt och dessutom kortare sträckor, sen föredrar jag fortfarande en slö diesel framför en slö bensinare. Men en stark 6a är ju nåt annat, den responsen som finns i låg fart och från stillastående är klart trevligare än diesel som jag upplever presterar bättre uppe i fart från 3e växeln typ... Köpa diesel utan automat känns för övrigt avlägset sen vi skaffade X3an med dieselautomat - klart trevligare bil än motsvarande manuell tycker jag.
av dissonans
Anser du att en diesel presterar bättre uppe i fart än en T6a/annan stark bensinare? Det gör inte jag..

Edit: Eller du menar att dieseln tar sig först från treans växel, inte att den är snabbare än en bensinare från treans växel? =) My bad isf. =)
av fredrikwt
dissonans skrev:Anser du att en diesel presterar bättre uppe i fart än en T6a/annan stark bensinare? Det gör inte jag..

Edit: Eller du menar att dieseln tar sig först från treans växel, inte att den är snabbare än en bensinare från treans växel? =) My bad isf. =)
Det sistnämnda... Man kommer ju inte så långt på 1an och 2an och responsen är inte lika "på" som en bensin 6a (av bättre modell) tycker jag. Dieseln tar sig först från 3e växeln så i stan tycker jag det flyter bättre med bensinare än diesel... sen hjälper ju automaten dieseln i låga hastigheter... som sagt att köpa en manuellt petad diesel nu när jag vant mig vid hur en fin automat sköter det hela är inte aktuellt (och det är inte manuellt oavsett.... även om Volvos geartronic kanske inte är världsklass jmf med BMW och MB från samma år)
av perhall
Både D4 AWD och D4 2,0 FWD är ju klart sega i högre farter, över kanske 130. Fullt så seg är inte T4:an då. Men i lägre farter så är det ju mer drag i dieseln om man inte tokvarvar T4:an.
PH
av llesrof
perhall skrev:Både D4 AWD och D4 2,0 FWD är ju klart sega i högre farter, över kanske 130. Fullt så seg är inte T4:an då. Men i lägre farter så är det ju mer drag i dieseln om man inte tokvarvar T4:an.
PH
Perfekt då man ändå inte får köra snabbare än 120 Km/tim i Sverige.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]