Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:4-C är ju helrätt på en XC70 för övrigt, det är få bilar där det chassiet verkligen känns "nödvändigt", men XC70 är definitivt en av dom. Jag tror den du kikat på blir kanon.
MartinS; du som har lite kunskap... Den klassiska frågan i "jag-ska-köpa-begagnat-trådar" är om det finns något särskilt att tänka på. Jag drar mig för att fråga det, men har du något ess i rockärmen som du vet kan vara extra värt att kontrollera?

Jag vet att det är Gen 5 av Haldex och jag har läst tråden här på forumet om den. Jag vet att den drar soppa. Jag har läst någonstans om paneler som lossnar. I övrigt är väl service inte något speciellt svart hål... Olja/filter 1 ggr per år + tändstift efter 12000 mil (kan det verkligen stämma???).

Bromsar, låda och Haldex är ju annars samma som i D5/D4 AWD. Jag tror t o m att XC70 MY13 har samma bromsskivor som V70 och då även samma klossar. Jag kan tänka mig att en XC70 med den motorn sliter lite mer på klossarna än min nuvarande bil.

Tack på förhand,
Fredrik
Jag slog en koll på bilen i fråga och den har iallafall varit påställd sedan den byggdes, det brukar va ett gott tecken, då har den mest troligt inte gått uteslutande på testbanor etc.

Vad det gäller service lär den va billigare än din D3:a. Det är i princip bara olja årligen (förvisso dryga 7L), kupefilter och bromsvätska vartannat åt, luftfilter var 6kmil, tändstift vid 12kmil och aggregatrem vid 24kmil. Billigt i sammanhanget med andra ord.

Jag vet inte vad det sitter för bromsar på XC70 T6, om det är samma på alla XC70 eller om det är större på T6? XC60 har samma bromsar på alla motoralternativ. Oavsett är det ganska humana priser, det är en av Volvos fördelar, det är mycket delar som är samma för en D2:a och en T6:a. Betänk också att T6:an är "mainstream" i USA, så delarna är humant prissatta.

/Martin
MartinS skrev:Jag slog en koll på bilen i fråga och den har iallafall varit påställd sedan den byggdes, det brukar va ett gott tecken, då har den mest troligt inte gått uteslutande på testbanor etc.
:D :D :D
Så du har hittat den alltså... Kul!

Den koll du gjorde (om du har tillgång till mer än Transportstyrelsens register), gav den något annat som jag borde veta som inte en handlare skulle tala om för mig?

Tack, MartinS än en gång för all information du ger mig.

/Fredrik
Serviceavtal på denna kostar 294 kr per månad. Jag betalar idag 321 kr för D3:an.

Jag kommer köpa bilen :D

/Fredrik
Jag vet inget mer om den, tror den blir kanon! Du borde ju minst kunna få med både polestar och v-däck för det priset, betänk att den stått hos handlaren i ett år snart, dom är inte lättsålda dessa T6:or i den rådande dieselhysterin. Egentligen är det helt sjukt att en sådan grym bil står kvar för att ingen vill handla den, vart är Sverige på väg...

Som jag misstänkte är serviceavtalet billigare än till D3:an, det är det nog få som tror. Rätt skoj faktiskt...
Fick inte v-däck eller Polestar med i priset. Däremot en del andra saker som behövde styras upp (vibrationer bak, byte av instrumentkluster osv...).

Säljaren hade "en annan spekulant" och det gav väl inte så mycket förhandlingsutrymme. Om det är sant eller inte vet jag inte, men jag köpte min nuvarande bil av honom och jag har ingen anledning att misstro honom.

Väntar med spänning...

/Fredrik
Först stod den i 409', sen sänkte de den till 399' och nu till 369'.

Anledningen till att den stått är nog det höga första pris de satt.

/Fredrik
Vi pratar priser, inte dimensioner på bromsar :D

/Fredrik
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 19

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti