Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gorlun
xxargs skrev:Är det en expansionsventilsystem (tjocka röret går hela vägen till kompressorn utan några 'burkar' på vägen) eller är det orificer i bilen (orificer = tjocka röret går ut till en 'burk' - receiver - innan den går vidare till kompressorn) ?

Vad händer om du kör på halv fläktfart - blir det kallare då ??

Verkar ventilationen sakta avta efter en stund även om fläkten arbetar med samma varvtal?

Vad hade du för motorvarvtal

I sistnämda fallet med orificer bör det vara kallt på tjocka röret hela tiden om det inte är väldigt varm luft och AC:s hela kylkapacitet förbrukas medans en system med expansionsventil kan få varm utlopp när kompressorn slår av och på i perioder vid dellast. i mina ögon verkar den bete sig ganska normalt faktiskt.
Tjocka röret går hela vägen från evaporatorn till kompressorn såvida det inte sitter några burkar bakom instumentpanelen.
Ingen tempskillnad om jag sänker fläkthastigheten.
Körde hem från jobbet idag och kan känna att luften blir svalare då kompressorn slår till för att sedan bli ljummen igen.
Vid mina mätningar hade jag motorn på tomgång.

En tanke jag fick, som kanske är helt fel är, att vid motorstart går ju kompressorn en längre stund och då blir röret riktigt kallt. När den sedan börjar gå med intervaller så går den så korta stunder att röret inte "hinner" kylas ned. Jag känner ju i luftmunstyckena i kupén att luften blir kallare de korta stunder kompressorn går, dock inte iskall. Så jag tog nu loss givaren som sitter vid evaporatorn och mätte den till 3.0 KOhm vid ca 24 grader (4.2 kOhm efter 5 min i kylskåpet). Är detta ok tror ni?

Har också mätt spelet vid remskivan (kompressorn) till 0.8 mm. Men om den slår till som borde den väl fungera även om gapet är på gränsen till för stort?

Fanns det någon mer givare man kan mäta upp, bara för att utesluta eventuella fel på dem?
Användarvisningsbild
av Gorlun
Gjorde ett litet experiment. :shock:
Nu när jag ändå hade givaren vid evaporatorn borta testade jag att köra med den inkopplad men ur sitt läge, dvs den kände inte av att evaporatorn blev kall. Kompressorn går då finfint (och konstant) och tempen i luftmunstyckena landade på ca 3 grader.
Någon som vet vilka värden denna givare ska ha?
Lovade att återkomma med info - så det gör jag.
Var glad och lycklig när jag hade fått både manometrar och kylmedel och ville gå igång med att fylla på.
Då upptäckte jag att slangen från kylmedlet till manometerstället inte passade! Vad i helv....
Lyckas klura ut att manometrarna är till R134a, men själva stället verkar vara till R410a, då jag tittade lite närmare på kartongen stället kom i stod det mycket rigtigt R410a där... Lite underligt dock att resten av slangarna passade...?
Nå väl - det var inte mycket jag kunde göra åt det - när jag inte hade något som pluggade mittenventilen kunde jag inte göra någonting som helst!
Eurorefrigerant kontaktades och en adapter från 1/2¨ till 5/16¨ beställdes, den skickades från Italien om tisdagen (enligt mail). Dock så dök den ej upp på DHLs sida förrän om onsdagen och så stannade allt... Inga nya uppdateringar från DHL i 3 dagar! Och undertiden så kom värmen så klart, frugan klagade, ungarna klagade, och jag sa att jag nog skulle fixa ac´n! Fredag em blev jag trött på skiten och körde till en närliggande verkstad som fyllde systemet åt mig på direkten.
Till info så fanns det endast 100 gram i systemet! Så inte så konstigt det inte funkade och att det pös som attan bakom intrumentpanelen. Nu har den fått 700 gram i sig, inget pysande och kylan är inte att ta miste av 8) Vad kan man lära sig av detta? Tja - ibland är det kanske bättre att bara låta ett proffs titta på eländet med det samma - men jag vill ändå testa manometrarna när adaptern en gång dyker upp, nu har jag ju betalat 2 gånger för att kunna fylla ac´n :wink: Och så får jag slåss med DHL i veckan som kommer...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram